محاسبه تعداد بلوک سبک در دیوار چینی

محاسبه تعداد بلوک سبک در دیوار چینی

اگر تصمیم خود برای استفاده از بلوک سبک در پروسه ساختمان سازی تان را قطعی کرده اید، اکنون باید به دنبال محاسبه تعداد بلوک سبک در دیوار چینی باشید. در واقع شما از این طریق تعداد بلوک مورد نیاز خود را به دست می آورید و بر مبنای آن خریدهای خود را انجام می دهید. این موضوع یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در پروسه خرید بدان دقت نمایید؛ چرا که هرگونه خطا در آن، موجب هدر رفت هزینه‌ های شما شده یا در نهایت باعث کم آوردن تعداد بلوک در پروسه ساخت می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه محاسبه تعداد بلوک سبک در دیوار چینی را خدمت شما عزیزان بیان کرده و نکات لازم پیرامون این موضوع را خدمت شما بیان کنیم، لذا حتما ما را تا انتها همراهی کنید.

انتخاب نوع بلوک سبک

قبل از این که بخواهیم به محاسبه تعداد بلوک سبک در پروسه دیوارچینی بپردازیم، بایستی ابتدا نوع بلوک سبک خود را انتخاب کنید.

در حقیقت انتخاب بلوک مناسب در بین انواع بلوک سبک از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع این روزها، بلوک های سبک در سایز و ابعاد گوناگونی در بازار عرضه می شود. هر یک از این مدل ها ساختار مختص به خود را داشته و برای بخش خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال مدل هایی با ضخامت کمتر، عموما در دیوارهای خارجی نظیر حصار و … به کار گرفته می‌ شوند.

در مقابل بلوک با ضخامت بیشتر غالباً در دیوارهای داخلی خانه به کار گرفته می‌ شود. در حال حاضر بلوک های سبک برمبنای ۱۱ قالب مختلف در بازار عرضه می شوند.

هر یک از این قالب ها، ابعاد و اندازه های مختلفی دارند. ما در مقاله ابعاد بلوک سبک هبلکس بخشی از این تنوع را برای شما ذکر کرده ایم. شما می توانید بر پایه این مدل ها طرح دلخواه را انتخاب کنید.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: سایز بلوک هبلکس

در حال حاضر محبوب ترین مدل های بلوک سبکی که در بازار وجود دارند، مدل های زیر هستند:

  • ۲۰*۲۰*۶۰
  • ۲۰*۲۵*۶۰
  • ۱۵*۲۵*۶۰
  • ۱۰*۲۵*۶۰
  • ۸*۲۵*۶۰

همانگونه که ملاحظه می کنید، محبوب ترین بلوک های سبک با ابعاد فوق می باشند. این دسته از محصولات به دلیل ساختار بی نظیر خود غالبا برای بخش های بیشتری از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرفی دیگر این مدل‌ ها به دلیل سازگاری بی نظیر خود، می توانند پروسه اجرا بسیار سریع‌ تر و ساده‌ تری داشته باشند.

همین مورد باعث شده تا محبوبیت آن ها روز به روز افزایش پیدا کرده و به انتخاب های مناسب تری برای مشتریان بدل شوند.

البته باید بدانید که سایزهای دیگری هم در بازار وجود دارد که دارای کاربرد ها و ویژگی های مختص به خود هستند، اما در حال حاضر این مدل بیش از سایرین محبوبیت دارد.

سایز بلوک سبک هبلکس

آشنایی با سایز بلوک سبک هبلکس

چگونه تعداد بلوک سبک در دیوار چینی را محاسبه کنیم؟

پس از این که سایز بلوک مورد نظر خود را انتخاب کردید، اکنون نوبت به نحوه محاسبه تعداد بلوک سبک می رسد. بدین منظور بایستی ابتدا مساحت دیواری که قصد ساختش را دارید، به دست بیاورید.

بعد از این مورد، مساحت دیوار را بر مساحت بلوک ها تقسیم کرده و بدین ترتیب تعداد مورد نیاز به دست می آید. برای مثال تصور کنید که شما قصد ساخت دیواری با طول ۴۰ و ارتفاع سه متر را دارید.

با ضرب کردن این دو رقم در همدیگر، می توان مساحت کلی دیوار را حساب کرد. در این مثال به عدد ۱۲۰ مترمربع می رسیم.

حال دوباره به سراغ بلوک های انتخاب شده برمی گردیم. بر فرض مثال تصور کنید که شما قصد استفاده از بلوک ۲۰*۲۰*۶۰ را دارید.

همانگونه که مشاهده می کنید، این بلوک دارای طول ۶۰ سانتی متر، عرض ۲۰ و ارتفاع ۲۰ سانتی متر می باشند.

در این پروسه، مولفه عرض برای ما اهمیتی ندارد؛ چرا که در داخل دیوار قرار می گیرد؛ لذا طول و ارتفاع آن را در همدیگر ضرب کرده و مساحت آن را به دست می آوریم که معادله ۱۲۰۰ سانتی متر مربع یا ۰٫۱۲ متر مربع می باشد.

حال مساحت کلی دیوار را بر این رقم تقسیم می کنیم. حال مشاهده می کنید که دیوار ما به چه تعداد بلوک سیپورکس برای پروسه‌ دیوار چینی نیاز دارد.

شما به همین ترتیب می توانید تعداد مصالح مورد نیاز برای دیوار خود را به دست بیاورید. البته در نظر داشته باشید که حتماً قبل از آن سایز بلوک انتخابی خود را استخراج کرده و بر همین مبنا تصمیم گیری های خود را انجام دهید.

همراه ما باشید با مقاله: اجرای بلوک سبک

در نظر گرفتن ضایعات و پرتی

تقریباً تمام محاسبات مهندسی با درصدی خطا همراه هستند؛ چرا که اعداد به دست آمده بر روی کاغذ، با پروسه عملیاتی تفاوت بسیاری دارد. این فاکتور در محاسبه تعداد بلوک هبلکس برای پروسه دیوار چینی به وضوح قابل مشاهده است.

در واقع زمانی که شما پروسه دیوار چینی خود را شروع می کنید، یقینا بخشی از این بلوک ها در اثر پروسه انتقال، جابجایی، ایجاد مسیر تاسیسات و … آسیب دیده یا فرآیند کار خارج می شود.

همین مورد هم باعث شده تا همواره میزان بلوک های استفاده شده در پروسه اجرا، تفاوت شاخصی با مقدار محاسباتی آن داشته باشد.

برای این که از چنین خطایی به دور باشید، بهتر است همواره تعداد اندکی از بلوک ها را به عنوان اضافه در نظر بگیرید. این مقدار باید نهایتاً ۱۵ درصد از کار شما را تشکیل بدهد.

نکته دومی که باید در این زمینه بدان توجه داشته باشید، پرهیز از انتخاب بلوک هایی با طول ۷۰ سانتی متر است.

در واقع بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی، تصور می‌کنند که بلوک هایی با طول بیشتر، می توانند پروسه اجرا را سریع تر نمایند.

اگرچه این موضوع در ظاهر، درست به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که این بلوک ها به دلیل تولید بیشتر خود، ضایعات فراوانی ایجاد کرده و موجب هدر رفتن هزینه‌ ها می شوند؛ لذا بهتر است بلوک هایی با سایز کمتر را در اولویت خود قرار دهید.

سخن آخر

متاسفانه بسیاری از افراد نمی دانند که پروسه دیوار چینی آن ها به چه تعداد بلوک برای اجرا نیاز دارد. همین مورد هم سبب می شود تا در حوزه کار خود دچار اشتباهات مختلفی شده و در نتیجه متحمل هزینه های گزافی بشوند.

ما در این مقاله سعی داریم تا روش محاسبه تعداد بلوک سبک در دیوار چینی را برای شما عزیزان بیان کنیم. شما می توانید با استفاده از این قاعده، میزان بلوک مورد نیاز برای اجرای دیوار خود را تعیین نمایید.

با این اوصاف نوع بلوک یا دیوار می تواند تغییرات چشمگیری را در این محاسبات ایجاد کند. به همین جهت اگر نیازمند راهنمایی های بیشتر در این زمینه هستید، می توانید هم اکنون از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

مازاد بر این اگر به دنبال خرید بلوک سبک با سایز ایده آل هستید، می توانید با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

The post محاسبه تعداد بلوک سبک در دیوار چینی appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.