مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی

مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی

اگر در پی ساخته بنایی بوده باشید، یقینا تا به این لحظه در رابطه با بلوک های سبک مطالبی را شنیده اید. از جمله این بلوک ها می‌توان به بلوک های هبلکس، سیپورکس و … اشاره نمود. طیف زیادی از فروشندگان در رابطه با اهمیت و مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی مطالبی را بیان می کنند. اما متاسفانه بخش زیادی از خریداران اطلاعات دقیقی پیرامون آن ها ندارند. به گونه ای که غالباً در این پروسه دچار سردرگمی شده و نمی توانند تصمیم گیری های صحیحی داشته باشند. ما قصد داریم تا در این مقاله مرور واضحی بر روی مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی داشته و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان بیان کنیم. اگر شما هم تمایل دارید که از این محصولات برای پروسه ساختمان سازی خود استفاده کنید، حتما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

منظور از بلوک سبک چیست؟

اولین ابهامی که اغلب افراد با آن مواجه می شوند، ماهیت این دسته از بلوک ها می باشد. در واقع آن ها نمی‌ دانند که منظور از بلوک سبک چیست؟ از طرفی دیگر آن ها با ساختار این دسته از محصولات آشنایی ندارند. همین مورد باعث می شود که درک مزایای آن ها برایشان دشوار باشد.

باید عنوان کنیم که بلوک های سبک به دسته ای از مصالح ساختمانی گفته می‌شود که تخلخل بسیاری داشته و وزن اندکی دارند. این دسته از محصولات با ترکیب پودر آلومینیوم، پودر سیلیس، سیمان آب و ماده کف ساز ایجاد می شوند.

زمانی که این مواد با همدیگر ترکیب شوند، واکنش شیمیایی منحصر به فردی رخ می دهد که در نهایت ماده به دست آمده را همچون یک کیک می کند. پس از آن، کیک به دست آمده برش داده شده و در قالب های مختلف ریخته می شود.

چنین پروسه ساختی باعث می شود تا این دسته از محصولات وزن بسیار کمی داشته باشند. این وزن اندک مزیت های قابل توجهی نظیر افزایش مقاومت در برابر زلزله، کاهش هزینه های ساخت و ساز، صرفه جویی در زمان و … را به همراه داشته است.

مازاد بر این خود این بلوک‌ها به دلیل ساختار منحصر به فرد شان، در برابر حرارت، انتقال صدا و…. عایق هستند. مجموع این موارد در کنار هم دیگر باعث شده تا این دسته از محصولات به گزینه ایده آلی برای ساخت و ساز بدل شوند.

با این اوصاف بخش زیادی از مشتریان با مزیت استفاده از بلوک سبک در ساخت و ساز آشنایی ندارند. همین مورد باعث می‌ شود تا نتوانند تصمیم گیری صحیحی در رابطه با این دسته از محصولات و سایر مصالح هم رده داشته باشند.

ما در ادامه برخی از این مزیت های منحصر به فرد را برای شما ذکر کرده ایم که با به کارگیری بلوک سفید در پروسه ساختمان سازی خود، به آن ها دست پیدا می کنید.

لازم به ذکر است که در میان انواع بلوک سبک، بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس از محبوبیت و فروش بیشتری برخوردار هستند.

مزایای استفاده از بلوک سبک در ساختمان سازی

به کارگیری بلوک های سبک در پروسه ساختمان سازی، مزیت‌ های بسیار منحصر به فردی دارد که ترکیب کلی آن ها در کنار همدیگر می تواند لذت سکونت در بنای موردنظر را افزایش داده و مقاومت آن را هم بیشتر کند.

اگر اطلاعات کاملی در مورد مراحل ساختمان سازی ندارید، ما به شما خواندن مقاله صفر تا صد ساختمان سازی را پیشنهاد می کنیم.

ما در ادامه برخی از این مزیت ها را برای شما ذکر کرده ایم تا به شیوه‌ای دقیق تر دلیل این ادعا را درک کنید.

  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله

یکی از مهمترین و شاخص ترین ویژگی هایی که استفاده از بلوک سبک در ساختمان سازی به همراه دارد، افزایش مقاومت کلی ساختمان دربرابر زلزله است.

در واقع این دسته از بلوک ها وزن بسیار اندکی دارند و همین مورد باعث می‌ شود تا بار کلی ساختمان کاهش پیدا کند.

این کاهش بار در نهایت موجب افزایش مقاومت آن شده و سازه شما را در برابر زلزله حفظ می کند.

چنین مزیت قابل‌ توجهی همان چیزی است که این محصول را نسبت به همتایان خود متمایز می کند.

در واقع یکی از مهمترین مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی و معیار انتخاب برای خرید بلوک ساختمانی، مقاوم بودن در برابر زلزله است که بلوک سیپورکس دارای این مزیت می باشد.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: بار مرده ساختمان چیست؟

  • صرفه جویی در زمان اجرا

صرفه جویی در زمان اجرا را می توان یکی دیگر از ویژگی‌ های بسیار ایده‌آلی دانست که باعث محبوبیت بیشتر بلوک های سبک شده است.

در واقع این دسته از بلوک ها نسبت به مصالح دیگر نظیر آجرها، ابعاد بزرگتری دارند. همین مورد هم باعث شده تا دیوار چینی به وسیله آن ها ردیف های کمتری نیاز داشته باشد.

از طرفی دیگر این محصولات وزن بسیار کمی دارند. همین فاکتور هم باعث شده تا انتقال آن ها بسیار سریع‌ تر و ساده‌ تر باشد.

آخرین موضوعی که زمان اجرای پروژه به وسیله این مصالح را سریعتر می کند، اتصال آن ها به وسیله چسب مخصوص مانند چسب بلوک سیپورکس است.

در واقع بلوک های سبک برخلاف اغلب مصالح، به وسیله ملات سنتی نظیر سیمان اجرا نمی شوند. بلکه برای اتصال این محصولات باید از نوعی چسب مخصوص استفاده نمود.

شیوه به کارگیری و آماده سازی این چسب ها بسیار ساده بوده و افراد می توانند در سریع ترین زمان ممکن از آن استفاده نمایند.

ترکیب کلی این عوامل در کنار همدیگر باعث شده تا ایجاد سازه های مختلف به وسیله این مصالح، بسیار سریع‌ تر از نمونه های دیگر باشد.

به نظر شما کدامیک بهتر هستند؟ ملات سیمان یا چسب مخصوص سیپورکس

  • کاهش نیروی انسانی با استفاده از بلوک سبک

یکی از مشکلاتی که اغلب ساختمان ساز ها در پروسه اجرا با آن مواجه می شوند، معضل نیروی انسانی است. در واقع این موضوع بخش زیادی از هزینه و زمان افراد را به خود اختصاص می‌دهد.

بر همین مبنا است که پیمانکاران به دنبال راهی برای کاهش آن هستند. استفاده از مصالح سبک یکی از راهکارهای مطمئن برای کاهش نیروی انسانی است.

در واقع بلوک های سبک به دلیل ساختار خود وزن بسیار کمی دارند. به همین جهت نیروی انسانی کمی برای جابجایی آن ها نیاز است.

مازاد بر این، اجرا و پیاده سازی آن ها نیز راحت بوده و به نیروی متخصص چندانی نیاز ندارد.

مجموع این عوامل در کنار همدیگر باعث کاهش نیروی انسانی و هزینه های مربوط به آن می شود.

  • کاهش هزینه های تعدیل دما

تعدیل دما در فصول گرم و سرد سال یکی از مشکلاتی است که صاحبان بنا با آن مواجه هستند در واقع اغلب سازه های قدیمی ایرانی، به دلیل استفاده از مصالح غیر استاندارد، با مشکل هدر رفت انرژی در فصول گرم و سرد سال مواجه هستند. خوشبختانه بلوک های سبک به دلیل عایق بودن در برابر دما، می تواند گزینه مناسبی برای تعدیل دمای خانه ها باشند.

در واقع این مصالح، مانع از انتقال انرژی به بخش های بیرون خانه می شود. همین مورد باعث می شود تا دمای داخلی خانه در فصول سرد و گرم سال کمترین تاثیر پذیری را از محیط خارج داشته باشد.

  • مقاومت در برابر آتش سوزی

آتش سوزی را می توان یکی دیگر از بلایایی دانست که دامنگیر بسیاری از ساختمان ها می شود. متاسفانه این مشکل می‌ تواند زیان های بسیار بزرگی را به ساختمان وارد نماید.

اما اگر بنای شما در برابر آتش سوزی مقاومت کافی داشته باشد، به احتمال زیاد کمترین زیان را خواهید دید.

از مهمترین مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی می باشد.

خوشبختانه بلوک های سبک به دلیل ساختار مقاوم خود، در برابر آتش سوزی دوام بالایی دارند. به گونه ای که این محصولات، عموما قادر به تحمل دما تا مرز ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد هستند.

همین مورد باعث می‌ شود تا این بلوک ها طبق استاندارد ساختمان سازی ایران جزو مصالح نسوز طبقه‌ بندی شوند.

  • جلوگیری از ترک خوردگی دیوار

ترک خوردن دیوار ها در اثر فشار طبقات بالاتر یا ضربات مختلف، یکی از معضلات معماری ساختمان است. در واقع اغلب محصولات بتنی، زمانی که در معرض فشار طبقات بالایی قرار می گیرند، بخشی از فضای خالی خود را از دست می دهند.

این موضوع که تحت عنوان نرخ فشردگی قلمداد می شود، در نهایت منجر به ترک دیوار خواهد شد. خوشبختانه بلوک های سبک دارای نرخ فشردگی بسیار پایینی هستند.

به همین جهت این دسته از محصولات می توانند در برابر فشار طبقات بالایی مقاومت ایده آلی از خود نشان دهند.

  • حفظ حریم خصوصی با بلوک سبک

حریم خصوصی از دیگر مولفه های منحصر به فردی است که بلوک های سبک را برای ساختمان سازی مناسب کرده است. در واقع این محصولات در برابر انتقال صدا عایق هستند.

به همین جهت است که صداهای داخل خانه به محیط خارج آن انتقال داده نمی شود. مازاد بر این، فضای داخلی خانه تحت تاثیر آلودگی های صوتی بیرون قرار نمی گیرد.

همین مورد باعث می‌ شود تا این دسته از بلوک ها، انتخاب بسیار ایده آل تری برای ساخت آپارتمان‌ های مسکونی باشند.

سخن آخر

بلوک های سبک را می توان جزوه ایده آل ترین و البته منحصر به فرد ترین مصالح ساختمانی در کشور دانست. این دسته از بلوک ها، مزایای قابل توجهی دارند که آن ها را برای انجام وظایفشان مناسب کرده است.

با این وجود بخش زیادی از افراد با این مزایا آشنایی ندارند. همین مورد باعث شده تا نتوانند این مدل ها را نسبت به مصالح سنتی ارجحیت دهند.

ما در این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی داشته باشیم. از طرفی دیگر جنبه های مختلف آن را هم برای شما عزیزان شرح داده و ماهیت آن را بازگو کرده ایم.

با این وجود اگر هنوز هم در این رابطه ابهام یا سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات با ما مطرح نمایید.

از طرفی دیگر چنانچه به دنبال خرید بلوک هبلکس یا سیپورکس یا انواع بلوک سبک با کیفیت می باشید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

The post مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.