بهترین ایزوگام چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین ایزوگام چه ویژگی هایی دارد؟

مقدمه

انتخاب بهترین ایزوگام برای عایق‌کاری سقف، دیوارها و پشت بام، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا نم و رطوبت موجود در بیرون خانه و دیوارها، می‌تواند به داخل نفوذ کرده و طول عمر ساختمان را کاهش دهد. همچنین بروز آب و رطوبت به داخل دیوارها موجب عدم استحکام ساختمان نیز می‌شود. در نتیجه اگر عمر ساختمان و استحکام آن برایتان مهم است، باید از یک ایزوگام باکیفیت و مرغوب برای عایق‌بندی مناسب منزل خود استفاده کنید.

همچنین در برخی از بخش‌های داخلی خانه مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام نیز از ایزوگام استفاده می‌شود، اما جنس این ایزوگام و نحوه نصب آن با انواع ایزوگامی که در پشت بام و سقف کاربرد دارد، متفاوت است. مطمئناً اکثر افراد در زمان خرید خانه و یا ساخت‌وساز به دنبال یک ایزوگام باکیفیت و اطلاعاتی در رابطه با خصوصیات بهترین نوع ایزوگام هستند. در ادامه این مقاله، این ویژگی‌ها به طور کامل برشمرده می‌شود تا افراد با آگاهی کامل، انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشند.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام در واقع یک نوع پوشش بسیار مقاوم است که از ترکیب الیاف مصنوعی با قیر بدست می‌آید. این پوشش با استفاده از شعله و گرما بر روی سطوح مختلفی نظیر پشت بام و دیوارها، چسبانده می‌شود و هدف از نصب آن، عایق کردن این سطوح برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت خواهد بود. به طور کلی طول عمر بهترین ایزوگام، در حدود ۱۵ سال است.

مواد اولیه مورد استفاده در بهترین ایزوگام

  • قیر صنعتی با نقطه نرمی ۷۰/۶۰
  • یک لایه پشم شیشه یا بافت نخ‌دار (تیشو نخ‌دار)
  • یک لایه پلی استر سوزنی شکل
  • مواد پلیمری از نوع اتکتیک پلی‌پروپیلن (APP)
  • پودر تالک و پودر مس ۶۰۰ (از پودر مس تنها در برخی از انواع ایزوگام استفاده می‌شود.)
  • فیلم پلی‌اتیلن
  • چسب و باند
  • فویل آلومینیومی جهت روکش کردن ایزوگام

انواع ویژگی‌های بهترین ایزوگام برای عایق‌کاری

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که موجب اطمینان به کیفیت ایزوگام‌ها می‌شود، استاندارد بودن آن‌ها است. این بدان معنا خواهد بود که در تولید این محصولات، تمامی موارد مورد تأیید سازمان استاندارد، رعایت می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به پارامترهایی نظیر وزن، ضخامت، انواع مواد اولیه به کار رفته در ایزوگام، تطابق محصول با شرایط منطقه و غیره اشاره نمود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین ایزوگام استاندارد اشاره خواهد شد.

۱٫ مواد اولیه به کار رفته در بهترین ایزوگام

استفاده از مواد اولیه مرغوب یکی از اصلی‌ترین پارامترهای سازمان ملی استاندارد در تولید ایزوگام است. همین امر موجب می‌شود تا در زمان خرید این محصول به مواد اولیه به کار رفته در آن، توجه ویژه شود. در واقع این مواد نشان‌دهنده کیفیت ایزوگام در تهران هستند و نشان می‌دهند که آیا این محصول برای عایق‌کاری مناسب است یا خیر. مطابق با معیارهای موجود، در تولید بهترین ایزوگام باید از قیر با سطح نرمی ۷۰/۶۰ استفاده شود. همچنین استفاده از دو لایه تیشو به همراه لایه پلی استر و فویل آلومینیومی از واجبات تولید ایزوگام خواهد بود. در نتیجه اگر در ساخت ایزوگام، از چنین مواد اولیه‌ای استفاده شود، محصول نهایی، کیفیت و مرغوبیت کافی برای عایق‌کاری را دارد.

۲٫میزان ضخامت بهترین ایزوگام

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه ایزوگام باکیفیت و استاندارد، میزان ضخامت مناسب آن است. مواردی از جمله کیفیت تیشو، فویل آلومینیومی، قیر و لایه پلی استر در تعیین ضخامت ایزوگام موثر هستند. بر اساس استانداردهای موجود، ضخامت هر لایه ایزوگام باید ۴ میلی‌متر باشد. در صورتی که ضخامت لایه‌ها از این مقدار کمتر باشد، ایزوگام از کیفیت لازم برای عایق‌کاری و پوشش سقف و پشت‌بام مناسب نخواهد بود.

۳٫ وزن مناسب بهترین ایزوگام

وزن مناسب بهترین ایزوگام در استاندارد بودن و کیفیت آن تأثیر بسیار زیادی دارد. وزن کلی ایزوگام‌ها بین ۴۰ تا ۴۲ کیلوگرم است. این وزن نشان‌دهنده استفاده صحیح و به اندازه از مواد اولیه در تولید محصول خواهد بود.

۴٫ تعداد لایه‌های تشکیل‌دهنده ایزوگام

تعداد لایه‌های تشکیل‌دهنده محصول از دیگر مواردی است که در زمان انتخاب ایزوگام استاندارد و مرغوب باید به آن توجه شود. به طور کلی ایزوگام‌ها بر اساس تعداد لایه‌ها به سه دسته اصلی تک لایه، دو لایه و سه لایه، تقسیم‌بندی می‌شوند. در ایزوگام‌های تک لایه از یک لایه پلی استر استفاده شده است. ایزوگام‌های دو لایه علاوه بر یک لایه پلی استر، دارای یک لایه الیاف تیشو نیز هستند. ایزوگام‌های سه لایه اما به صورت سفارشی تهیه می‌شوند. در ساخت این نوع از ایزوگام‌ها، مفتول‌های سیمی به کار گرفته خواهند شد.

۵٫ میزان مقاومت بهترین ایزوگام

یکی دیگر از ویژگی‌های ایزوگام استاندارد و مرغوب، مقاومت در برابر انواع ضربه، فشار، گرما و سرما است. بهترین ایزوگام‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که در برابر انواع فشار و ضربه، مقاوم باشند و دچار آسیب نشوند. همچنین این محصولات در برابر سرما و گرما نیز مقاومت خوبی دارند. در نتیجه در طولانی مدت و شرایط آب و هوایی گوناگون، دچار پوسیدگی نخواهند شد.

۶٫ قابل استفاده بر روی سطوح مختلف

بهترین انواع ایزوگام‌های تولید توسط برندهای معتبر، بر روی سطوح مختلفی نظیر پشت بام، دیوارها، سقف و غیره نصب می‌شوند. این نوع ایزوگام‌ها را می‌توان بر روی سطوح سیمانی، چوبی، آسفالت و غیره به خوبی نصب کرده و چسباند.

۷٫ مطابقت با آب و هوای منطقه

به طور کلی، شرکت‌های تولید کننده انواع ایزوگام باید به آب و هوای مناطق نیز توجه داشته باشند. اغلب برندها، دو نوع ایزوگام مخصوص آب و هوای گرم و دیگری مخصوص آب و هوای سرد تولید می‌کنند. به همین دلیل، افراد در زمان خرید این محصولات باید با توجه به موقعیت جغرافیایی محل زندگی خود و همچنین آب و هوای منطقه، یکی از انواع ایزوگام را انتخاب کنند.

۸٫ طول عمر بالای بهترین ایزوگام

با توجه به موارد گفته شده، در صورتی که ایزوگام مطابق با اصول استاندارد و با استفاده از مواد اولیه مرغوب ساخته شود، طول عمر بسیار بالایی خواهد داشت. زیرا استفاده از این مواد اولیه و ساخت اصولی ایزوگام، موجب افزایش مقاومت محصول شده و میانگین عمر آن نیز افزایش می‌یابد. بهترین ایزوگام در برابر آب کاملاً نفوذناپذیر بوده و در اثر پارگی و کشش مقاومت بالایی دارد. در نتیجه اغلب شرکت‌های معتبر، عایق‌کاری ساختمان به مدت چندین سال ضمانت می‌کنند.

۹٫ بسته‌بندی بهترین ایزوگام

بسته‌بندی ایزوگام‌های استاندارد در رول‌های ۱۰ متری بوده و این رول‌ها در انواع مختلف در بازار عرضه می‌شوند.

۱۰٫ قیمت مناسب بهترین ایزوگام

ایزوگام‌هایی که با توجه به موارد استاندارد تولید می‌شوند، از قیمت مناسبی برخوردار هستند. شاید مقایسه قیمت این ایزوگام‌ها با انواع نامرغوب آن‌ها، نشان‌دهنده قیمت بالا باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که این محصولات تمامی استانداردهای لازم را دارند و با توجه به این استانداردها، کیفیتشان تضمینی است و طول عمر بسیار بالایی خواهند داشت. در نتیجه با توجه به میانگین طول عمر این ایزوگام‌ها، قیمتشان کاملاً مقرون به صرفه است.

جهت دریافت قیمت روز ایزوگام، می توانید به ایزوگام چی مراجعه کرده و از هزینه ایزوگام برای پشت بام خود مطلع شوید.

اهمیت استفاده از بهترین ایزوگام برای عایق‌کاری

همانطور که گفته شد، مهم‌ترین بخش عایق‌کاری ساختمان‌ها، مربوط به انتخاب بهترین نوع ایزوگام خواهد بود. در برخی موارد از یک استادکار حرفه‌ای برای نصب ایزوگام‌ها استفاده می‌شود که کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. اما در نهایت با اولین باران و برف، آب به درون خانه نفوذ می‌کند. علت این امر عدم استفاده از ایزوگام باکیفیت و مرغوب خواهد بود. در صورت استفاده از ایزوگام نامرغوب و وجود ترک و سوراخ در سطح ایزوگام، آب و رطوبت به راحتی به درون سطوح نفوذ کرده و مشکلات عدیده‌ای را به دنبال دارد. در نتیجه بهتر است در همان ابتدای کار، هزینه بیشتری صرف خرید بهترین ایزوگام شود تا در نهایت از هزینه‌های اضافی برای جبران خسارت نفوذ آب و رطوبت جلوگیری شود.