قیمت جک های آرماتور بندی و انواع آن

قیمت جک آرماتور بندی به عوامل گوناگونی وابسته است که گاه این دلایل به درستی تاثیر می‌گذارند و در شرایطی به دلایل نادرست باعث افزایش یا کاهش قیمت شده‌اند. به همین دلیل در بازار این نوع جک‌ها با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که سبب سردرگمی خریدار در هنگام خرید می‌شود. بنابراین مدرن‌سازان قصد دارد شما را با عوامل اصلی و فرعی موثر بر  کیفیت و خرید جک آرماتوربندی آشنا کند. با ما همراه باشید.

جک آرماتوربندی چیست؟

قیمت جک آرماتور بندی یا همان جک سقفی یک وسیله موقت برای نگه‌داری سقف در فرآیند بتن‌ریزی است. وقتی که بتن ریخته می‌شود، سازه هنوز به صورت کامل محکم نیست. به همین دلیل نمی‌تواند وزن بار خود را تحمل کند که جک سقفی این نقش را برعهده می‌گیرد و جلوی فرود آمدن بتن و سقف را می‌گیرد.

این جک‌ها به‌طور عمده در ساختمان‌هایی با سقف بتن‌آرمه مانند یونولیت و تیرچه بلوک استفاده می‌شوند. از دیگر کاربردهای جک آرماتوربندی می‌توان به شاقول کردن دیوارها و ستون‌ها (جک شاقول‌کننده) و کنترل فشارهای جانبی دیوارهای یک‌طرفه اشاره کرد.

عوامل اصلی موثر بر قیمت جک آرماتوربندی

همانطور که در مقدمه گفتیم عوامل درست و گاها کاذب بر قیمت جک آرماتور بندی تاثیر می‌گذارند. در این بخش عوامل تاثیرگذار را بررسی می‌کنیم.

استاندار اجزای تشکیل دهنده

یک جک آرماتوربندی از چهار بخش اصلی، نری جک، مادگی جک، رزوه و کفی جک تشکیل شده است. اما مسئله مهم این است که طول، ضخامت و قطر استاندارد باید داشته باشند. به عنوان مثال ضخامت جک‌های سقفی سبک باید ۲ میل، نیمه سنگین در قسمت نری ۵/۲ میل، بخش مادگی ۲ میل و ضخامت جک‌های سنگین ۵/۲ میل باشد. همچنین قطر لوله‌ مادگی ۶ سانت و قطر لوله‌ نری ۵ سانت باشد. این در حالی است که قطر برخی از جک‌های بی‌کیفیت ۴ سانت است. این نوع جک‌ها زیر فشار بار خم می‌شوند.

جنس جک آرماتوربندی

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت جک آرماتوربندی،‌ جنس لوله جک است. این نوع جک‌ها از ورق سیاه ساخته شده‌اند. اگر به جک سقفی با بالاترین کیفیت احتیاج دارید باید از ورق فولاد مبارکه با استاندارد ST-37 استفاده کنید. اما اگر به دنبال جک‌های مقرون‌ به صرفه هستید، از ورق‌های اسیدشویی یا درجه دو استفاده کنید. متاسفانه جنس لوله‌های متفرقه در بازار از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

وزن قابل حمل

جک‌های آرماتوربندی را می‌توان براساس وزن باری که می‌توانند تحمل کنند به سه گروه سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم‌بندی کرد. واضح است جک‌های سنگین وزن بار بیشتری را می‌توانند نسبت به دو مدل دیگر تحمل کنند، پس قیمت‌ آن‌ها نیز بیشتر است.

استاندارد ساخت

برای ساخت جک آرماتوربندی، چهار مرحله برشکاری، سوراخکاری،‌ جوشکاری و رنگ‌کاری انجام می‌شود که باید تمامی این مراحل به درستی و با دقت انجام شود. در فرایند برشکاری، اگر برش‌ها ناصافی داشته باشد باید با فرزکاری صاف شوند. در مرحله سوراخ‌کاری باید فاصله بین سوراخ‌های روی نری ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر باشد. اگر فاصله سوراخ‌‌ها بیشتر باشد،‌ تنظیم ارتفاع به مشکل بر می‌خورد و اگر فاصله سوراخ‌ها کمتر باشد، لوله ضعیف خواهد شد. در مرحله جوشکاری برای نری ساده باید ورق با ضخامت ۵ میلیمتر و ابعاد ۱۱*۱۱ سانت استفاده شود. در مرحله رنگ‌کاری، باید از رنگ با کیفیت بالا استفاده شده باشد.

نوع جک

یکی از عوامل مهم در قیمت جک آرماتوربندی،‌ نوع جک است. جک‌های آرماتوربندی در سه نوع صلیب‌دار، ساده و یو شکل عراقی تولید می‌شوند که هرکدام قیمت متفاوتی دارند. جک سقفی صلیب‌دار، که با نام T شکل هم شناخته می‌شود، به عنوان پرکاربردترین نوع جک سقفی شناخته می‌شود. آنها در دو نوع سبک و سنگین و با سه ارتفاع مختلف ۵/۳، ۴ و ۵ متر تولید می‌شوند. جک‌های سنگین تر، توانایی حمل وزن بیشتری را نسبت به جک‌های سبک دارند، که این موضوع بر روی قیمت آنها تاثیر می‌گذارد. از مزایای استفاده از جک سقفی صلیب‌دار، سهولت اجرا، مقاومت بالا و حمل و نقل آسان است.

جک سقفی ساده برای استفاده زیر پودرها مناسب نیست، اما در مهار زیر تیرچه‌ها، شاقول کردن دیوارها و ستون‌ها، و همچنین برای مهارکردن دیوارهای یک‌طرفه و قالب‌های فونداسیون کاربرد فراوانی دارد. جک‌های یو شکل عراقی، به صورت گسترده در ایران استفاده نمی‌شود و معمولاً برای صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان تولید می‌شود. به دلیل سری U‌ شکل این نوع جک و رونق زیاد آن در عراق، این جک به نام “جک U شکل عراقی” شناخته می‌شود. این نوع جک آرماتوربندی در تیرچه بلوک، دال بتنی، سقف کامپوزیت، طاق ضربی و سقف کرومیت استفاده می‌شود که معمولاً در زیر تیرچه‌ها و دال‌های بتنی کاربرد دارد. مهم‌ترین مزیت این نوع جک نسبت به سایر جک‌های سقفی، وزن کمتر آن است.

منبع : modernsazan.com