قیمت جک سقفی آنلاین

یکی از تجهیزات مهم ساختمانی، جک سقفی است. جک‌های سقفی بسته به نوع کاربردشان در ابعاد مختلف تولید می‌شوند. در این مقاله ابتدا جک سقفی را به شما معرفی می‌کنیم و سپس به صورت اختصاصی‌تر در مورد قیمت جک سقفی ۴ متری صحبت خواهیم کرد . پس با مدرن‌سازان همراه باشید.‌

جک سقفی چیست؟

جک سقفی، یک نگه‌دارنده و تکیه‌گاه سقف است که به صورت موقت در سازه قرار می‌گیرد. هنگام بتن‌ریزی سقف، بتن هنوز سفت و گیرا نیست و نیاز به ثابت نگه‌داشته شدن و تحمل بار خود دارد؛ به همین منظور از جک سقفی استفاده می‌کنند تا از فرو ریخته شدن بتن و سقف جلوگیری شود. از این نوع جک‌ها معمولا برای سقف‌های بتن ‌آرمه مانند یونولیت، تیرچه بلوک و وافل استفاده می‌شود. کاربرد دیگر جک سقفی، جک شاقول کننده است که برای شاقول کردن دیوار و ستون‌ها استفاده می‌شود. همچنین این جک‌ها توانایی مهار و کنترل فشارهای جانبی دیوارهای یکطرفه را نیز دارند.

جک‌های سقفی به سه نوع جک‌ سقفی صلیب‌ ثابت، صلیب متحرک و U شکل عراقی تقسیم می‌شوند که هر کدام براساس معایب و مزایای خود کاربردهای منحصربه فردی را دارند. علاوه بر این، نوع جک بر قیمت جک سقفی ۴ متری تاثیر زیادی دارد. اما همه‌ی این جک‌ها از چهار بخش قسمت بالایی جک (نری جک)، قسمت بالایی جک (مادگی جک)، رزوه و کفی جک تشکیل شده‌اند.

  • نری جک (قسمت بالایی جک): این قسمت در داخلی مادگی جک جهت تنظیم ارتفاع جک قرار می‌گیرد. به همین منظور در فاصله‌های ۱۰ الی ۱۲ سانتی‌متری نری جک، سوراخ‌هایی وجود دارد. قسمت بالایی جک خود به سه صورت صلیب‌دار، ساده و U‌ شکل ساخته می‌شود.
  • مادگی جک (قسمت پایینی جک): مادگی جک واسطی میان نری جک و رزوه است که نری جک در آن قرار داده و رزوه به آن جوش داده می‌شود تا به توان ارتفاع جک را تنظیم کرد. معمولا قسمت پایینی جک یک لوله‌ به قطر ۶ سانتی‌متر است.
  • رزوه: از رزوه به عنوان مهم‌ترین بخش یک جک سقفی یاد می‌شود. زیرا تحمل فشار وزن بار توسط این قسمت انجام می‌شود و اگر رزوه از کیفیت‌ مطلوبی برخوردار نباشد، در هنگام کار دچار آسیب و خسارت می‌‌شود. رزوه در ابعاد ۲۰* ۱۷ سانتی‌متر با گام‌های ۶، ۸ و ۹ ساخته می‌شود. خود این قسمت از مهره و بدنه تشکیل می‌شود.
  • کفی جک: وظیفه کفی جک، اتصال جک با زمین و برقراری تعادل آن است. کفی جک یک صفحه آهنی دایره‌ای یا مربعی در ابعاد ۱۱ در ۱۱ سانتی ‌متر و ضخامت ۵ میلی‌متر است.

سایز استاندارد جک سقفی

از آنجایی که استاندارد سقف‌های ساختمان متفاوت است، جک‌های سقفی نیز براساس آن‌ها در ارتفاع‌های متفاوت تولید می‌شود. به همین دلیل جک سقفی در ۴ اندازه ارتفاع‌ ۵/۳ متر، ۴ متر، ۵/۴ متر و ۵ متر تولید می‌شود. قیمت جک سقفی ۴ متری در بین انواع جک‌ها از متداول‌ترین سوالات میان افراد است.

تفاوت جک سقفی و داربست مدولار چیست؟

به طور استاندارد از داربست مدولار برای ارتفاع‌های بالای ۵ متر استفاده می‌شود. در حالی‌که از جک سقفی برای ارتفاع سقف ۳.۵ تا ۵ متر استفاده می‌شود. هرچند که بهتر است از جک‌های سقفی تا ارتفاع ۴ متر مورد استفاده قرار گیرد. اگر می‌خواهید برای ارتفاع‌های بیشتر از ۴ متر جک سقفی نصب کنید، پیشنهاد ما به شما جک‌های سنگین است.

  • تفاوت دیگر این دو نگه‌دارنده موقت در قیمت آن است؛ از آنجایی که جک‌های سقفی با فاصله‌های ۸۰ سانتی‌متر تا یک متر از یکدیگر قرار می‌گیرند، به تعداد کمتری جک نسبت به داربست مدولار نیاز دارند. از این رو در مجموع نصب جک سقفی مقرون‌به صرفه‌تر است.
  • تقریبا سرعت اجرایی (نصب و باز کردن) جک‌های سقفی دو برابر داربست مدولار است.
  • حمل و نقل جک‌ سقفی نسبت به داربست مدولار بسیار راحت‌تر، کم هزینه‌تر و سریعتر است.
  • داربست مدولار توانایی تحمل وزن بار تا ده برابر بیشتر از جک سقفی را دارد؛ به طوری که اگر جک سقفی بتواند وزنی در حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم را تحمل کند، این مقدار برای داربست مدولار ۱۰۰۰۰ کیلوگرم است.
  • داربست مدولار از امنیت بیشتری نسبت به جک‌های سقفی دارند. زیرا نیاز به استانداردهای اجرایی کمتری هست.

 

برگرفته از سایت مدرن سازان (modernsazan.com)