بست کمربندی چیست؟ | قیمت و خرید عمده انواع بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی چیست؟

به نقل از فروشگاه ابزار تولزکده بست کمربندی پلاستیکی یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین وسایلی است که به کمک آن اجسام مختلف را به یکدیگر میبندیم و از بست کمربندی برای مهار و دسته بندی انواع سیم ها و کابلها در صنایع و کارهای مختلف استفاده میکنیم. بست کمربندی پلاستیکی انواع مختلفی دارد که در این مطلب به معرفی کامل آنها و همچنین نکات مهم هنگام خرید و قیمت این محصول و برندهای تولید کننده آن در بازار میپردازیم. پس تا اخر این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جذابی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انواع بست کمربندی

۱- بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی پلاستیکی به نسبت بست کمربندی استیل کاربرد بیشتر و وسیع تری دارد و تقریبا همه شما با این نوع بست آشنایی دارید ولی در این مقاله اطلاعات کامل تری از این نوع بست در اختیار شما قرار میدهیم که شاید هیچ جایی نخوانده باشید و برایتان جذابیت داشته باشد.

استفاده از بست پلاستیکی بسیار آسان بوده و کار کردن با این نوع بست نیاز به ابزار مخصوصی ندارد ، در هر بست کمربندی پلاستیکی یک دندانه ی هم سطح شده در یک طرف آن قرار دارد که این سطح دندانه ای را درون دهانه یا ضامن بست در طرف دیگر آن قرار میدهیم و بست را قفل میکنیم فقط کافی است پس از عبور سطح دندانه ای از ضامن بست آن رابکشید تا بست سفت شود و بسته به اندازه ای که میخواهید آن را سفت کنید. بگذارید در همین ابتدا یک نمونه از کاربرد این محصول را برای شما مثال بزنیم . تصور کنید سیم های اتومبیل شما به صورت نامرتب جدای از همدیگر قرار گرفته اند و امکان اتصال یا پارگی آنها بر اثر برخورد و اصطکاک وجود دارد ، شما به راحتی میتوانید آنها را به صورت دسته ای کنار یکدیگر مرتب کرده و بست پلاستیکی را به دور آنها پیچیده و سفت کنید و مانع از آویزان شدن سیم ها شوید.

بست پلاستیکی اغلب از پلاستیک فشرده ساخته میشود و از استحکام قابل قبولی برخوردار است پس از بابت پاره شدن آن نیز اصلا احساس نگرانی نکنید. باید این را در نظر بگیرید که در صورت بستن و استفاده از بست کمربندی امکان باز کردن و استفاده مجدد از یک عدد بست وجود ندارد و وقتی بست را سفت میکنید دیگر امکان شل کردن و باز کردن آن وجود ندارد و فقط میتوانید در صورت نیاز آن را سفت تر کنید و برای کارهای دیگر باید از یک عدد بست دیگر استفاده کنید.

تولید کنندگان با توجه به نیاز مصرف کننده انواع مختلفی از بست کمربندی را در رنگ ها و ابعاد مختلف طراحی کردند. علاوه بر این برخی از بست های کمربندی ممکن است در برابر اشعه یو وی نیز مقاوم باشند. در دسترس بودن سایز بندی های متفاوت در این وسیله این امکان را فراهم می کند که مثلاً برای نگهداری وسایل کوچک نوع نازک تر آن و برای وسایل بزرگتر از بست کمربندی با استحکام کششی بالا بهره برد. بست های کمربندی در زمینه های خاص شامل حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، سیم های بلندگو و تجهیزات خانگی کاربرد دارند. این اتصالات به طور معمول در برابر مواد شیمیایی، گریس و محصولات روغنی مقاوم بوده و همچنین تمام انواع این ابزار باید در برابر اشتعال پذیری مقاومت داشته باشند که مقدار این مقاومت توسط تولید کننده نشان داده میشود.

انواع بست پلاستیکی موجود در بازار :

بست کمربندی پلاستیکی با توجه به جنس به دو نوع مختلف تقسیم بندی میشود که یکی از آنها از جنس پلی آمید ۶۶ یا نایلون ۶٫۶ است و دیگری از جنس پلی آمید ۶۴ یا نایلون ۶٫۴ میباشد که هر کدام در موارد مختلفی استفاده میشوند که در زیر به آنها اشاره میکنیم. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که چون جنس این بست ها از جنس پلاستیک پلی آمید است در برابر شرایط و تاثیرات محیط بسیار تاثیر پذیر هستند و به همین علت باید در مکانی خشک و دارای دمای پایین نگهداری شود . بسته بندی این بست ها درون کیسه های خلاء انجام میشود و باید تا قبل از زمان استفاده و مورد نیاز خود بسته بندی آنها را باز نکنید و در صورت باز شدن بسته بندی حداکثر تا ۳۰ روز از آنها استفاده کنید.

بست کمربندی پلاستیکی سفید (پلی آمید ۶۶ یا نایلون ۶٫۶) :
بست پلاستیکی پلی آمید ۶۶ که به نام دیگر بست نایلونی ۶٫۶ در بازار شناخته میشود معمولا کاربردها و مصارف عمومی تری دارد و در بیشتر موارد از این نوع بست استفاده میشود و به این دلیل که این نوع بست در مقابل اشعه فرا بنفش (اشعه UV) مقاوم نبوده معمولا از این بست در مکانهای بسته که در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندارد استفاده میشود و بنا به جنس این محصول در صورت استفاده در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید به مرور زمان دچار پوسیدگی میشود . بست پلی آمید ۶۶ اکثرا به صورت رنگ طبیعی خود یعنی رنگ شیری متمایل به سفید در بازار موجود است.

بست کمربندی پلاستیکی سیاه (پلی آمید ۶۴ یا نایلون ۶٫۴) :
این نوع بست که به نام بست پلاستیکی پلی آمید ۶۴ در بازار شناخته میشود بر خلاف همتای خود در مقابل اشعه فرابنفش و نور خورشید مقاوم بوده و برای مصارف در فضاهای باز و استفاده در مکانهایی که زیر نور مستقیم خورشید قرار دارند تولید و ساخته شده است و در صورتی که میخواهید در فضای باز و زیر نور خورشید از بست پلاستیکی استفاده کنید این نوع بست دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید. بست پلی آمید ۶۴ معمولا به رنگ طبیعی خود یعنی سیاه در بازار یافت میشود.

رنگ های مختلف بست برای کاربردهای فردی :

کابل کشی و منظم کردن سیم ها با بست های به رنگ سفید و سیاه همواره یکی از محبوب ترین و مورد استفاده ترین روش ها در استفاده از بستهای کمربندی پلاستیکی است ولی طیف گسترده ای از بست های پلاستیکی رنگی مانند رنگ های قرمز ، سبز ، قهوه ای ، آبی و …در بازار موجود است.

این نوع بستهای پلاستیکی رنگی برای کدگذاری عالی و ایده آل هستند برای مثال می توان برای دسته بندی محصولات و قطعات خاص و یا دسته بندی مخصوصی از یک کالا از رنگ خاصی استفاده کرد تا کارگران به راحتی بتوانند دسته بندی مورد نظر خود را پیدا کنند. این نقش به ویژه در بخش خودرو و همچنین در بسیاری از صنایع دیگر در کارخانه ها به کار می آید و نقش مهمی ایفا میکند.

برخی از صنایع در جهان رنگ های کابل کشی خاصی را ترجیح می دهند به عنوان مثال در صنایع غذایی ،رنگ آبی اغلب ترجیح داده میشود در حالی که صورتی نقش مهمی در بخش هوا فضا دارد.

نکات کلیدی درباره نگهداری از بست کمربندی

۱- همیشه بستهای کمربندی را در کیسه های پلاستیکی مهرو موم شده و بسته به دور از هوا و در محیط خلا نگهداری کنید و پس از باز کردن بسته بندی زیپ ها در اسرع وقت از آنها استفاده کنید و سعی کنید در طول ۳۰ روز به طور کامل از بست ها استفاده کرده باشید تا بهترین عملکرد را از نظر نتیجه به شما ارایه دهند و طول عمر بیشتری داشته باشند و به راحتی پوسیده نشوند. اگر مدت زمان زیادی از زمان باز کردن بسته بندی بگذرد امکان دارد بست ها حالت شکننده و خشک پیدا کنند و در هنگام استفاده به راحتی بشکنند.

۲- بستهای کمربندی را در معرض نور خورشید قرار ندهید و به دور از نور خورشید از آنها نگهداری کنید ، به طور مثال بر روی طاقچه یا قسمتی که زیر نور خورشید قرار دارد بسته بندی بست ها را قرار ندهید.

۳- بستهای کمربندی را به دور از منابع مستقیم گرما نگهداری کنید به طور مثال آنها را بر روی رادیاتورها یا مکانی که در تماس با گرماست قرار ندهید.

۴- شرایط آب و هوایی برای نگهداری بست های کمربندی آب و هوای معتدل است و برای زمان هایی که از بست ها استفاده نمیکنید بهتر است بست ها در محیط متعادل اب و هوایی با محتوای آب تقریبا ۲٫۵ درصد نگهداری شوند تا از خشک شدن و شکنندگی بست ها جلوگیری شود.

برند های بست کمربندی پلاستیکی :

بستهای کمربندی پلاستیکی موجود در بازار در برندهای مختلف ایرانی و خارجی وجود دارند و بسته به جنس و برند محصول قیمت های متفاوتی از یکدیگر دارند که معمولا بست های خارجی گران تر از بست های ایرانی بوده و میتوان از بست کمربندی yy که متعلق به کشور تایوان میباشد از برترین برند بازار در این زمینه نام برد . دیگر برندهای خارجی موجود در بازار در این زمینه عبارتند از :

بست کمربندی yy

بست کمربندی ان اس اس (NSS) کشور چین

بست کمربندی اکوتای (eco tie)

بست برند اک (ake)

بست کمربندی پلاستیکی ام اس تی (mst) ساخت ایران

بست پلاستیکی فروزش ساخت ایران

بست پلاستیکی سی بی سی (cbc)

 

کاربرد بست کمربندی پلاستیکی :

با توجه به قیمت پاییین و مقرون به صرفه این نوع بست از آن در کارها و موارد مختلفی استفاده میشود و تقریبا استفاده عمومی دارد و فقط مختص به یک شغل خاص نیست. از موارد کاربرد بست کمربندی پلاستیکی میتوانیم به نگه داری و مهار سیم ها و کابلهای مختلف لوازم جانبی برقی منزل یا سیمهای داخل اتومبیل نام ببریم، همچنین از بست های کمربندی میتوان برای درج قیمت روی محصولات در فروشگاهها و اتصال برچسب قیمت یک محصول در قفسه دسته بندی فروشگاه ، هدایت لوله خروجی ماشین لباسشویی در منزل استفاده کرد. حتی از دیگر موارد استفاده این محصول می توانیم استفاده پلیس و نیروهای نظامی جهت دست بند زدن موقت مجرمین را نام ببریم. همانطور که بالاتر اشاره شد استفاده های متعددی از این محصول میشود که در پایین چند نمونه دیگر آن را اشاره میکنیم :

گروه بندی و خوشه بندی کابل ها در شبکه های کامپیوتری و اتاق های سرور
گروه بندی و اتصال کابل های برق
اتصال علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوها به میله های فلزی در محیط های باز
اتصال لیبل و اتکیت قیمت اجناس مخلتف
اتصال شلنگ و لوله های تاسیسات در کشتی ها
اتصال اشیای سنگین به دیواره ها

 

قیمت بست کمربندی پلاستیکی :

بستهای کمربندی پلاستیکی با توجه به سایزهای مختلفی که در بازار وجود دارد و همچنین برند تولید کننده این محصولات در بازار قیمت گذاری میشوند و در بسته ها و قیمت های متنوعی به بازار عرضه میشوند که یکی از بهترین فروشگاههایی که این محصولات را با بهترین قیمت بازار در فروشگاه خود موجود کرده است فروشگاه ابزار تولزکده میباشد. فروشگاه ابزار تولزکده این نوع بست کمربندی را در برندهای مختلف با سایزهای مختلف برای استفاده شما عزیزان در مصارف مورد نیاز خود در فروشگاه خود موجود کرده است که با تماس با شماره های موجود در سایت تولزکده میتوانید از قیمت روز آنها مطلع شوید و از مشاوره رایگان کارشناسان فروش مجموعه تولزکده استفاده کنید تا بسته به کار مورد نظر شما جنس و سایز مورد نظر به شما عزیزان پیشنهاد شود.