انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

به طور کلی بلوک های ساختمانی به دو دسته سفالی و سیمانی تقسیم شده‌اند که این بلوک های ساختمانی باربر نمی باشند و صرفا جهت پر کردن فضا و ساخت المانهای غیرباربر استفاده می شوند، ما در این مقاله میخواهیم به ویژگی‌ها و مشخصات این بلوک بپردازیم تا به راحتی بتوانید مصالح مورد نیاز خود را انتخاب کنید، پس همراه ما باشید. بلوک سبک چیست؟

بلوک سیمانی

ساخت این گونه بلوک‌ها از سیمان و سنگدانه ‌هایی با طرح اختلاط مشخص و بسته به اینکه با چه استحکامی میخواهیم، ساخته شده است. بنابراین برای ساخت و سازهای خود که میخواهید از این بلوک‌ها استفاده کنید، بهتر است با انواع بلوک ساختمانی آشنا شوید، تا بتوانید سازه خوبی داشته باشید.

بلوک سیپورکس

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک سیمانی

  • بلوک های بتنی توخالی

از این نوع بلوک‌ها بیشتر در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود، این بلوک‌ها از سنگدانه‌های سبک وزن ساخته شده است و به طور کلی یک چهارم حجم این بلوک‌ها حفره می‌باشد و در بعضی مواقع داخل این حفره‌ها را با مواد سبک وزن پر می‌کنند.
به طور کلی بلوک تو خالی بتنی در دو نوع وجود دارد: یکی به صورت باربر و دیگری به صورت غیرباربر می باشد، همچنین ابعاد این بلوک‌ها به شرح زیر می باشد:
۱۰۰x200x400mmو ۲۰۰x200x400mm و ۱۵۰x200x400mm
از بلوک‌های بتنی توخالی بیشتر در ساخت دیوار باغ‌ها استفاده می شود.

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

  • بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده (AAC)

بیشتر مواقع بلوک بتنی اتوکلاو هوادهی شده AAC با آجر مقایسه می شود که در مقایسه این دو باهم به این نتیجه رسیده شده که این بلوک و آجر از جهات زیای باهم تفاوت دارند. بلوک‌های بتنی اتوکلاو هوادهی در مقایسه با آجر از وزن کمتری برخوردار می باشد و همچنین ابعاد آن بزرگتر از آجر می باشد، ترکیبات این بلوک با آجر مشابه همدیگر می باشد اما به دلیل یک سری تغییرات در ساخت بلوک‌ها باعث شده که هزینه آن نیز کاهش یابد. و علاوه بر اینها استفاده از این بلوک‌ها باعث شده ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرف فولاد و بتن نیز کاهش یابد. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده از مزایای این گونه بلوک‌ها، از نظر زمان، مقاومت و سازگاری با سطوح مختلف در پروژه‌ها به ما کمک می کند.

  • آجر‌های بتنی

ساخت این آجرهای بتنی از خشت پخته شده یا بتن می باشد که معمولاً به صورت مستطیل‌های کوچک می باشد که به صورت منظم بر روی همدیگر قرار می‌گیرند تا یک دیوار بسیار مقاوم ساخته شود. و سازندگان می توانند از آجرهایی با رنگ های متفاوت استفاده کنند تا نمایی زیبا به بنای خود دهند، از این آجرهای بتنی بیشتر در نماها و نرده ها استفاده می شود.

  • بلوک‌های بتنی توپر یا سالید

بلوک‌های بتنی توپر نسبت به آجر های بتنی متراکم‌تر و بزرگتر می باشد، این بلوک‌ها جامد می باشد و همچنین برای قوی و سنگین بودن آن از سنگدانه های طبیعی ساخته می شوند، و از این بلوک ها می توان در ساختمانهایی که دیوارهای آن باربر می باشد استفاده نمود، بلوک های بتنی توپر از نظر قیمت، وزن و مقاومت نسبت به آجرهای بتنی بیشتر می باشد.

انواع بلوک ساختمانی

انواع بلوک ساختمانی

  • بلوک‌های لیکا

بلوک‌های لیکا از ترکیب آب و سیمان با سنگدانه های سبک به دست می آید، و برای کاهش وزن این بلوک‌ها ریز دانه ها را از بتن حذف نموده که هوای بیشتر داخل آن است، بلوک لیکا چگالی ناخالص آن کمتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد و مقاومت بالای آن به این دلیل می باشد که ضخامت جداره آن از بلوک سیمانی بیشتر می باشد و می توان از آن به عنوان عایق استفاده نمود. از دیگر ویژگی های این بلوک می توان به وزن کم، عایق حرارتی و آتش بودن اشاره نمود. کاربردهای این بلوک در پارتیشن های داخلی، دیوار خارجی، سقف های سبک بتنی، دیوارهای دو جداره، عایق و ضد آتش می باشد.

  • بلوک سنگ فرش

این بلوک‌ها اصولا به صورت مستطیلی یا مربعی می باشد، کاربرد این بلوک ها در پارک‌ها، پیاده رو‌ها و در بعضی مواقع در پارکینگ ها می باشد و به دلیل این کاربردها مقاومت و دوام بسیار بالایی دارند تا بتوانند هرگونه باری را تحمل نمایند.

انواع بلوک ساختمنی

انواع بلوک ساختمانی

بلوک‌های سفالی

نوع دیگر از بلوک های ساختمانی بلوک سفالی می باشد که وزن آن نسبت به بلوک های سیمانی کمتر می باشد، وزن بلوک سفالی ۷ کیلوگرم اما بلوک سیمانی وزنی بین ۱۱ تا ۱۷ کیلوگرم می باشد، کاربرد اصلی بلوک سفالی در سقف‌های تیرچه می باشد. یلوک سفالی مزایایی را در خود جای داده که می توان به مقاومت آن در برابر آتش اشاره نمود.
از معایب این بلوک‌های سفالی می توان به پرتی و شکستگی زیاد در زمان حمل و نقل اشاره نمود، این بلوک ها به دلیل داشتن حفره ها بتن‌ها به داخل آن نفوذ نموده و باعث کاهش سرعت در هنگام اجرا می باشد.

انتخاب بهترین بلوک ساختمانی

جهت خرید بلوک‌های ساختمانی شما می توانید با مشاوران ما در شرکت سازه سبک آرسام در ارتباط باشید تا بتوانید بهترین انتخاب در هنگام خرید بلوک های ساختمانی داشته باشید.
همراه ما با شید با صفر تا صد ساختمان سازی