هفت فیلم برتر هندی – بهترین فیلم های هندی را بشناسیم

هفت فیلم برتر هندی – بهترین فیلم های هندی را بشناسیم

سینمای هند با داشتن پیشینه ای بلند و بازیگرانی که در میان مردم هند و سایر مردم دنیا از محبوبیت بالایی برخوردارند، همواره از پر طرفدارترین و محبوب ترین سینما های دنیا به شمار می رفته است. امروز در این مقاله با شما هستیم تا در میان لیست بلند بالای بهترین فیلم هندی به هفت فیلم برتر سینمای این کشور پر جمعیت بپردازیم، با ما همراه باشید.

رتبه هفتم لیست بهترین فیلم هندی (دنیای آپو)

آپور سانسار که با نام دنیای آپو نیز شناخته می‌شود، یک فیلم درام حماسی بنگالی به زبان هندی است که محصول ۱۹۵۹ به نویسندگی و کارگردانی ساتیاجیت ری به شمار می رود.

این فیلم قسمت سوم از سه گانه آپو است که درباره کودکی و اوایل بزرگسالی یک جوان بنگالی به نام آپو در اوایل قرن بیستم شبه قاره هند است. در میان لیست بهترین فیلم هندی این فیلم جایگاه ویژه ای میان مردم هند دارد.

نکته جالب درباره فیلم این است که بر اساس نیمه آخر رمان بنگالی، آپارجیتو، اثر Bibhutibhushan Bandopadhyay ساخته شده است.

داستان فیلم در اوایل دهه ۱۹۴۰ روایت می شود، جایی که آپوربا فارغ التحصیل بیکار است که در یک اتاق اجاره ای در تالا، کلکته زندگی می کند.

علیرغم توصیه معلمش مبنی بر ادامه تحصیلات عالی، او به دلیل ناتوانی مالی نمی تواند این کار را انجام دهد. او سعی می کند شغلی پیدا کند و در نهایت به سختی با ارائه تدریس خصوصی به درآمد دست میابد. اشتیاق اصلی او نوشتن رمانی است که تا حدی بر اساس زندگی خودش است، به امید اینکه روزی آن را منتشر کند.

او یک روز با دوست قدیمی‌اش پولو آشنا می‌شود که او را ترغیب می‌کند تا در سفری به روستای خود در خولنا برای شرکت در مراسم ازدواج پسر عموی خود به نام آپارنا (شارمیلا تاگور) به او ملحق شود

رتبه ششم لیست بهترین فیلم هندی (سه احمق)

۳ احمق یک فیلم هندی کمدی-درام محصول ۲۰۰۹ به نویسندگی، تدوین و کارگردانی راجکومار هیرانی و نویسندگی مشترک آبهیجات جوشی است و تهیه کننده ویدو وینود چوپرا به عنوان همکار فیلمنامه ایفای نقش می کند.

این فیلم از لیست بهترین فیلم هندی که بر اساس رمان «پنج نقطه‌ای کسی» نوشته چتان باگات  اقتباس شده است عامر خان، آر. ماهاوان و شارمن جوشی را به عنوان سه بازیگر اصلی خود می بیند.

داستان از طریق درام‌های موازی، یکی در زمان حال و دیگری در ده سال گذشته روایت می‌شود، داستان دوستی سه دانشجو در یک کالج مهندسی هند را دنبال می‌کند و طنزی درباره فشارهای اجتماعی تحت سیستم آموزشی هند است.

فیلم سه احمق از این لیست پس از اکران در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۹ مورد تحسین منتقدان  و موفقیت تجاری بزرگی قرار گرفت و به عنوان یکی از بهترین فیلم های بالیوودی شناخته می شود که تا به حال ساخته شده است.

این فیلم همچنین پرفروش ترین فیلم در آخرین هفته افتتاحیه اکران خود بود. در هند، تا آن زمان بالاترین مجموعه روز افتتاحیه را برای یک فیلم هندی داشت و همچنین رکورد بالاترین درآمد و فروش خالص در هفته اول را برای یک فیلم هندی را به خود اختصاص داده بود.

در نهایت، این فیلم به یکی از معدود فیلم‌های هندی در آن زمان تبدیل شد که در بازارهای آسیای شرقی مانند چین و ژاپن موفق شد و در نهایت فروش جهانی خود را به ۳۹۲ کرور روپیه (۹۰ میلیون دلار) رساند.

این فیلم پرفروش‌ترین فیلم هندی تاریخ در آن زمان و پرفروش‌ترین فیلم هندی دهه ۲۰۰۰ نیز بود، همچنین خالی از لطف نیست که بدانید سه احمق تأثیر اجتماعی بر نگرش به آموزش در هندوستان و همچنین آموزش در سایر کشورهای آسیایی مانند چین داشت.

رتبه پنجم لیست بهترین فیلم هندی (نایاکان)

نایاکان یک فیلم جنایی حماسی هندی به زبان تامیل به نویسندگی و کارگردانی مانی راتنام است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد.

این فیلم که توسط Muktha Srinivasan تهیه شده است، کمال هاسان، سارانیا (در اولین فیلم بلند خود) و Karthika به همراه جاناگاراج، ویجایان، M. V. Vasudeva Rao، دهلی گانش، Nizhalgal Ravi، Nassar و Tara در نقش های فرعی به عنوان بازیگر در خود می بیند.

داستان فیلم حول محور تبدیل یک زاغه نشین معمولی به نام ولو به یک دان ترسناک در مراحل مختلف زندگی اش می چرخد.

نایاکان بر اساس زندگی دنیای اموات بمبئی دون وارادارجان مودالیار و فیلم آمریکایی پدرخوانده (۱۹۷۲) ساخته شده است.

راتنام ابتدا برای بازسازی فیلم هندی Pagla Kahin Ka  برای Srinivasan و Haasan انتخاب شد، اما این موضوع را نپذیرفت. او در عوض دو داستان دیگر را پیشنهاد کرد که یکی از آنها حسنان را تحت تأثیر قرار داد و تبدیل به فیلم نایاکان شد.

فیلمبرداری این فیلم از لیست بهترین فیلم هندی توسط پی سی سریرام و تدوین آن توسط بی. لنین و وی. تی ویجایان انجام شد.

فیلمبرداری در اواخر سال ۱۹۸۶ آغاز شد و عمدتاً در مدرس و تا حدی بمبئی صورت می گرفت.

 

نایاکان در ۲۱ اکتبر ۱۹۸۷، روز دیوالی اکران شد. این فیلم به موفقیت تجاری خوبی دست پیدا کرد و بیش از ۱۷۵ روز در سینماها پخش عمومی شد.

بازی حسن برای او جایزه فیلم ملی بهترین بازیگر مرد را به ارمغان آورد.

این فیلم همچنین برنده جوایز ملی بهترین فیلمبرداری (P. C. Sreeram) و بهترین کارگردانی هنری (توتا ثارانی) نیز شد.

افرادی که به دنبال دانلود فیلم هندی هستند قطعا این فیلم را در اولیت های خود قرار می دهند.

نکته مهم درباره این فیلم این است که، نایاکان ارسالی رسمی هند برای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۸۸ در شصتمین جوایز اسکار بود.

با این حال، در میان نامزدهای نهایی قرار نگرفت. این فیلم در «۱۰۰ فیلم برتر تمام دوران» تایم و «۱۰۰ فیلم برتر هندی تمام دوران» از CNN-News18 نیز قرار گرفت.

رتبه چهارم لیست بهترین فیلم هندی (گل معال)

گل معال (یا هانکی پانکی) یک فیلم کمدی هندی زبان هندی به کارگردانی هریشیکش موکرجی و نویسندگی رهی معصوم رضا و ساچین بوومیک است که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد.

این فیلم توسط N. C. Sippy و با موسیقی R. D. Burman تهیه شده است که توانسته برنده جوایز متعددی شود و مورد تحسین منتقدان قرار بگیرد.

این فیلم در کانادا به عنوان Aasegobba Meesegobba)، در مالایالام به عنوان Simhavalan Menon و در سینهال در نقش Rasa Rahasak بازسازی شده است.

می توان این گونه گفت که فیلم گل معال الهام‌بخش فیلم‌هایی مانند بول باچان (هندی) و ماسالا (تلوگو) است که هر دو به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ اکران شدند.

 

رتبه سوم لیست بهترین فیلم هندی (خدایی که سوار بر اسب می‌شود)

Pariyerum Perumal (خدایی که سوار بر اسب می‌شود) یک فیلم درام هندی به زبان تامیل محصول ۲۰۱۸ است که توسط ماری سلواراج در اولین کارگردانی‌اش کارگردانی شد و توسط Pa. Ranjith تحت عنوان تولید او Neelam Productions تهیه شد.

در این فیلم کاثیر و آناندی در نقش های اصلی حضور دارند و یوگی بابو و جی. ماریموتو در نقش های فرعی ظاهر می شوند.

موسیقی سومین فیلم از لیست بهترین فیلم هندی ساخته شده توسط سانتوش نارایانان است.

فیلم پریان (کاثیر)، جوانی را دنبال می کند که به یک کاست ستمدیده تعلق دارد و با امید زیادی وارد کالج حقوق می شود، و با جوتی ماهالاکشمی (آناندی)، که به یک طبقه بالا تعلق دارد، دوستی برقرار می کند که این موضوع اعضای خانواده جوتی را عصبانی می کند.

او پس از اینکه توسط آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفت، متوجه واقعیت های ستم و تبعیض طبقاتی می شود. کارگردان سلواراج که در گذشته برای آناندا ویکاتان داستان‌های کوتاه می‌نوشت، پس از خواندن برخی از آثار رانجیث با او آشنا شد. رانجیث که تحت تأثیر فیلمنامه قرار گرفته بود، در نهایت تصمیم گرفت این فیلم را تولید کند. فیلمبرداری اصلی فیلم در Tirunelveli و Thoothukudi انجام شد، زیرا فیلم زندگی مردم منطقه را به تصویر می‌کشد.

Pariyerum Perumal در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و منتقدان جنبه های فنی، کارگردانی، فیلمنامه، عملکرد بازیگران فیلم، به ویژه اجرای کاثیر را تحسین کردند.

این فیلم چهار جایزه سینمای آناندا ویکاتان از جمله بهترین داستان و بهترین کارگردانی برای سلواراج، شش نامزدی در هشتمین دوره جوایز SIIMA، دریافت دو جایزه، چهار نامزدی در شصت و ششمین دوره جوایز Filmfare South، دریافت جایزه بهترین فیلم دریافت کرد.

این فیلم در جشنواره فیلم هند تولوز و شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم چنای نیز با دریافت جایزه بهترین فیلم مورد تقدیر قرار گرفت و همچنین در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم هند به نمایش درآمد.

رتبه دوم لیست بهترین فیلم هندی (عشق خدا است)

Anbe Sivam یک فیلم کمدی-درام به زبان تامیل هندی محصول ۲۰۰۳ به کارگردانی ساندار سی و تهیه‌کنندگی کی. مورالیتاران، وی. سوامیناتان و جی. ونوگوپال.

این فیلم توسط کمال حسن نوشته شده است و مدهان دیالوگ ها را ارائه کرده است. Anbe Sivam

فیلم دوم لیست بهترین فیلم هندی شامل بازیگرانی چون Haasan، Madhavan و Kiran Rathod است و Nassar، Santhana Bharathi، Seema و Uma Riyaz Khan نقش‌های فرعی را بازی می‌کنند. این فیلم داستان نالاسیوام و آنباراسو، دو مرد با شخصیت‌های متضاد را روایت می‌کند که سفری غیرمنتظره از بوبانشوار به چنای را انجام می‌دهند.

Anbe Sivam که با بودجه ۱۲۰ میلیون روپیه تولید شده است، موضوعاتی مانند کمونیسم، اتحاد، و نوع دوستی و دیدگاه های اومانیستی حسن را به تصویر می کشد. موسیقی فیلم توسط Vidyasagar ساخته شده است. Arthur A. Wilson به عنوان فیلمبردار و M. Prabhaharan به عنوان کارگردان هنری فعالیت  کرده اند.

این فیلم در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۳ با نقدهای مثبت منتقدان اکران شد اما در باکس آفیس ضعیف عمل کرد.

علیرغم شکست اولیه، در طول سال ها از طریق پخش مجدد در کانال های تلویزیونی به رسمیت شناخته شد و اکنون به عنوان یک فیلم کلاسیک سینمای تامیل و یک فیلم کالت در نظر گرفته می شود.

Anbe Sivam به عنوان بخشی از بخش پانورامای هندی جشنواره بین‌المللی فیلم هند در سال ۲۰۰۳ به نمایش درآمد. در پنجاه و یکمین دوره جوایز Filmfare South، جایزه ویژه هیئت داوران و نامزدی در بخش‌های بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (Haasan) دریافت کرد.

همچنین مادهاوان در سال ۲۰۰۳ جایزه بهترین بازیگر مرد را در جوایز فیلم دولتی تامیل نادو دریافت کرد.

رتبه اول لیست بهترین فیلم هندی (جای بهیم)

Jai Bhim یک فیلم درام حقوقی به زبان تامیل هندی محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی T. J. Gnanavel و تولید شده توسط Jyothika و Suriya تحت لیبل کمپانی ۲D Entertainment است.

در این فیلم سوریا و لیجومول خوزه و مانیکاندان با راجیشا ویجایان، پراکاش راج، رائو رامش و دیگران در نقش های فرعی بازی می کنند.

این فیلم به موضوع سوگیری پلیس و خشونت دولتی علیه جامعه ای به حاشیه رانده می پردازد.

داستان فیلم نخست لیست بهترین فیلم هندی بر اساس یک حادثه واقعی در سال ۱۹۹۳، که شامل پرونده ای است که توسط قاضی K. Chandru ، حول زندگی Sengeni و Rajakannu، زن و شوهر از قبیله Irular می چرخد. راجاکانو توسط پلیس دستگیر شد و بعداً در ایستگاه پلیس ناپدید شد. سنگنی از چاندرو وکیل کمک می خواهد تا برای شوهرش طلب عدالت کند.

پس از معرفی رسمی در آوریل ۲۰۲۱، کارگردان فیلمبرداری اصلی را در آن ماه آغاز کرد و سکانس‌های زیادی در چنای و کودایکانال فیلمبرداری شد.

تولید فیلم به دلیل همه‌گیری COVID-19 متوقف شد سپس فیلمبرداری در ژوئیه ۲۰۲۱ از سر گرفته شد و در سپتامبر همان سال به پایان رسید.

فیلمبرداری و تدوین فیلم به ترتیب توسط S. R. Kathir و Philomin Raj انجام شده است.

موسیقی فیلم توسط شان رولدان ساخته شده است.

نکته مهم درباره فیلم این است که عنوان فیلم اشاره ای به شعاری است که پیروان B. R. Ambedkar استفاده می کنند.

 

Jai Bhim در Amazon Prime Video، قبل از Diwali، در ۲ نوامبر ۲۰۲۱، به عنوان بخشی از قرارداد چند فیلمی که توسط ۲D Entertainment امضا شد، منتشر شد.

این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت که داستان، اجراها، کارگردانی و پیام اجتماعی را تحسین و چندین نشریه فیلم را به عنوان “یکی از بهترین فیلم های تامیلی و هندی سال ۲۰۲۱” معرفی کردند.

در نوامبر ۲۰۲۱، این فیلم با امتیاز ۹٫۴/۱۰ به عنوان فیلم با بالاترین امتیاز کاربر در IMDb ظاهر شد و اولین فیلم هندی شد که به این رتبه شاهکار دست یافت.

این فیلم در میان ۲۷۶ فیلم واجد شرایط نامزدی در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار قرار گرفت، اما نتوانست در فهرست نهایی نامزدها قرار بگیرد.

سخن پایانی

هدف از این مقاله معرفی ۷ فیلم برتر از لیست بلند بالای بهترین فیلم هندی بود، امیدواریم که با مشاهده این فیلم ها بیش از پیش با سینمای غنی و مهیج هند آشنا شوید.