برش لیزر آهن چیست؟

مهندسی عمران

برش لیزر آهن چیست؟

به گزارش سایت مهندسی عمران ,برش لیزر آهن چیست؟
برش لیزر آهن امروزه جایگزین روش‌های سنتی در برش آهن شده است، با کیفیت‌ترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها جهت برش لیزر آهن در صنایع مختلف با تابش کنترل شده و تقویت شده توسط اشعه لیزر انجام می شود. که به وسیله یک منبع با توان زیاد به سمت محل مورد نظر تابیده شده و به وسیله ذوب کردن و یا تقطیر، آهن برش می‌خورد. مواد مذاب نیز به وسیله استفاده از گاز نیتروژن یا گاز اکسیژن از محل برش خورده دور می شود.
گروه مهندس پلاس خدمات برشکاری (CNC) را با بالاترین کیفیت و هزینه مناسب ارائه می دهد.

آنچه در این مقاله می خوانید :
فرآیند برش لیزر آهن
دستگاه برش لیزر آهن
مزایای برش لیزر آهن

اگر گاز استفاده شده اکسیژن باشد، آن نیز به کمک لیزر آمده و می‌توان برش را با سرعت و دقت بالاتری صورت گیرد، اما در این حالت کیفیت برش نسبت به زمانی که از نیتروژن استفاده می‌کنید کمتر می‌شود. در صورتی که استفاده از گاز نیتروژن دقت کار را بالا برده ولی نمی‌توان برای برش آهن با ضخامت بالا از آن استفاده نمود.

? حتما بخوانید: برش لیزری چیست؟

سرعت بسیار بالا، کیفیت مطلوب و ظرافت از جمله مزیت‌های برش لیزری فلزات و یا برش لیزر آهن است. برش لیزر آهن یکی از عوامل افزایش سرعت و کاهش هزینه مراکز صنعتی می‌باشد که مد نظر اکثر صنعت‌گران می‌باشد.

فرآیند برش لیزر آهن
در هنگام برش لیزر آهن، قسمتی از ماده که بریده می‌شود توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود تا سطح مورد نظر با کیفیت عالی بریده شود. و دستگاه پروسه پلیسه‌گیری را حذف می‌کند و ضایعات ورق را کاهش می‌دهد.

دستگاه نور لیزر خروجی یک منبع پرتوان به محل برش آهن هدایت شده و بر روی سطح کوچکی از قطعه کار متمرکز می‌شود. تمرکز انرژی در یک نقطه موجب ذوب، سوختن و یا بخار شدن ماده در آن نقطه می‌شود. مواد مذاب توسط گاز کمکی (اکسیژن و نیتروژن) از نقطه برش دور می‌شود.
در برش با اکسیژن انرژی حاصل از سوختن ماده به کمک اکسیژن می‌آید و در نتیجه نسبت به برش نیتروژن امکان برش سطوح با قطر بالاتر و سرعت بیشتر وجود دارد ولی کیفیت برش نسبت به برش با نیتروژن پایین‌تر است. انتخاب توان دستگاه، گاز برش و پارامترهای برش آهن عمدتا بر مبنای جنس قطعه و ضخامت آن صورت می‌پذیرد.

دستگاه برش لیزر آهن
کیفیت برش لیزر آهن بستگی به نوع دستگاهی دارد که برای این کار مورد استفاده قرار داده می شود. هر چه دستگاه پیشرفته تر باشد در نتیجه کیفیت برش را بالاتر خواهد برد. آهن یکی از سخت ترین فلزاتی می باشد که البته کاربرد بسیار زیادی نیز در ساخت وسایل گوناگون دارد. جنس سخت آهن باعث شده تا برش آن نیز به مراتب کاری سخت تر باشد. برش آهن با روش های گوناکونی صورت می گیرد که یکی از بهترین روش ها برش لیزر آهن می باشد.
برش لیزر آهن مزایای زیادی را در بر دارد و از بهترین و مدرن ترین روش هایی می باشد که بشر تا کنون به آن دست یافته است. تکنولوژی و دستگاه های برش لیزر آهن به کشور ما نیز وارد شده است و در حال حاضر شرکت های زیادی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می کنند.

مزایای برش لیزر آهن
۱.قابلیت برش انواع طرح ها و اشکال سفارشی
در حقیقت ساخت شکل های مختلف با استفاده از لیزر به مراتب از سایر روش های موجود در بازار آسان تر می باشد. اگر می خواهید برش ورق های آهن و تولید اشکال منحصر به فرد داشته باشید، دستگاه لیزر گزینه مناسبی می باشد.

? حتما بخوانید: ورق سی ان سی آلومینیوم چیست؟
۲.فرایند سریع برش لیزری
فرایند برش لیزری در مقایسه با روش هایی چون برش مکانیکی، واتر جت، پلاسما، و … با سرعتی بسیار بالا صورت می گیرد. همچنین از طرفی، با توجه به تمرکز پرتوی لیزر و هدایت دقیق آن، برش آهن با ظرافت و دقت بی نظیری انجام می گیرد. در واقع این مزیت باعث شده تا زمان انجام کار کمتر شده و به علاوه نیازی به تمیزکاری پس از پایان کار نباشد. این مورد به نوبه خود باعث سریع شدن فرایند برش لیزری آهن می گردد.

۳.تولید قطعات و محصولات سالم و بدون نقص
در بسیاری از مواقع و استفاده از روش های مکانیکی، واترجت و … برش فلز آهن همراه با خطا می باشد. در حالی که دستگاه لیزر با دقت بالا ورق های آهن را برش زده و در نتیجه پایان کار محصولات سالم و بی نقصی تولید می کند.
۴.دقت بالا در برش ورق آهن
همانطور که گفته شد، در هنگام کار با لیزر احتمال آسیب دیدن و یا تغییر شکل قطعات آهنی به شدت کاهش می یابد. در نهایت محصولات نهایی در مقایسه با سایر روش های برش با دقت و کیفیتی بالا تولید می گردند.
۵.محدودیت استفاده از برش لیزر آهن
برش لیزری در مقایسه با سایر روش ها، از لحاظ قیمت بالاتر می باشد. با این حال با توجه به مزایای این فناوری، بسیاری از تولیدکنندگان سرمایه گذاری در این حوزه را بسیار ارزشمند می دانند.
خدمات برش لیزر آهن
خدمات برش لیزر آهن از خدمات نسبتا جدید و رو به رشد می باشد که توانسته است جای خود را در صنایع و صنعت ورق کاری محکم کند. یکی از دلایل اقبال عمومی در خدمات برش لیزری آهن سرعت و دقت بالای این روش نسبت به روش‌های دیگر رایج در برش فلزات می باشد.
شرکت های زیادی در زمینه برش لیزر آهن فعالیت انجام می دهند که البته همگی آنها از دستگاه های پیشرفته بهره مند نمی باشند و دستگاه هایی را به کار گرفته اند که از لحاظ کیفی در سطح پایینی قرار دارند و در نتیجه برش لیزری آهن با کیفیت بالا انجام نخواهد گرفت. برای اینکه برش لیزر آهن با کیفیت اجرا گردد، نسبت به سابقه و اعتبار شرکت اطمینان حاصل نمایید. زیرا بسیاری از شرکت ها چندان دقتی در برش نشان نمی دهند و تنها به فکر منافع خود می باشند.
و در آخر باید این را هم گفت
قبل از انجام سفارش آنلاین برش لیزری توجه داشته باشید که برش لیزر بر روی انواع ورق‌های فلزی از قبیل آهن، مس، گالوانیزه، استیل، برنج، آلومینیوم، آلیاژهای مختلف و هم‌چنین برش لیزر ورق‌های غیرفلزی نظیر تفلون، پلکسی و چوب و فوم با ضخامت‌های مختلف بوده که بسته به جنس، سختی آن و نوع ورق میزان حداکثر ضخامت برش لیزر آنها متفاوت می‌باشد. قبل از انجام سفارش از میزان حداکثر ضخامت قابل برش خود نیز اطمینان حاصل نمایید.