برش ورق استیل چیست؟

مهندسی عمران

برش ورق استیل چیست؟

به گزارش سایت مهندسی عمران ,برش ورق استیل چیست؟
ابزارآلات متعددی جهت برش ورق استیل با دستگاه های سی ان سی و دستگاه های لیزر در صنعت به کار آمده اند، که هر کدام بسته به نوع آلیاژ و ضخامت ورق های استیل می توانند کاربردهای خاصی داشته باشند. استیل در واقع آلیاژی می باشد که از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده که در این میان کربن فقط سهمی کمتر از دو درصد دارد.
گروه مهندس پلاس خدمات برشکاری (CNC) را با بالاترین کیفیت و هزینه مناسب ارائه می دهد.
ورق استیل به دلیل اینکه دارای استحکام و همچنین انعطاف پذیری بالایی می باشد در مصارف متعددی به کار برده می شوند، و همچنین ورق های استیل امروزه جای ورق های چوبی و آلومینیومی و آهنی را در خیلی از مصارف شهری و صنعتی گرفته است.

آنچه در این مقاله می خوانید :
برش ورق استیل با سی ان سی
برش ورق استیل با لیزر
برش ورق استیل با پلاسما
برش ورق استیل با واتر جت
برش ورق استیل با قیچی ورق بر

در این خصوص می توان به ابزار برش هایی از قبیل برش با لیزر، قیچی های برش، به روش پلاسما، به روش سی ان سی، به روش واترجت، اره های مخصوص رومیزی و انواع فارسی بر ها اشاره کرد.

 برش ورق استیل با دستگاه های سی ان سی و لیزر فرآیندی جداگانه در صنعت ایجاد کرده است.

ورق استیل سری ۲۰۰، ۳۰۴ و ۳۱۶ و ۴۲۰ از کاربرد های زیادی در بازار برخوردار می باشند که یکی از کاربردهای آنها تولید ورق استیل دکوراتیو به جهت استفاده در نماهای دیوار، درب، نرده و… می باشد.

برش ورق استیل با سی ان سی
ما زمانی می توانیم از روش لیزری استفاده کنیم که ضخامت ورق های استیل ما کمتر از ۱۵ میلیمتر باشد که البته اغلب برای برش بالای ۱۰ میل معمولا به لیزر مراجعه نمی کنند. وقتی ضخامت ورق استیل و ورق های گالوانیزه مورد نظر ما  ما بالاتر رود. در اینجا باید از دستگاه سی ان سی استفاده کنیم. دستگاه های سی ان سی قابلیت های بی نظیری در صنعت دارند و مطمئنا در هر کارگاه رو به رشد ماشین کاری استیل یکی از این دستگاه ها پیدا می شود. قابلیت هایی که این دستگاه دارد عبارتند از:

? حتما بخوانید: معرفی انواع برشکاری (CNC) ورق آهن

برش ورق و صفحات استیل با ضخامت بالا تا ۵۰ میلیمتر و بلکه بالاتر
قابلیت اجرای طرح های سی ان سی با هر طرح دلخواه
دقت برش و ماشین کاری تا ۰.۰۱ میلیمتر
قابلیت برشکاری همراه با آب صابون جهت جلوگیری از تابیدگی و سوختن لبه های ورق فولادی های ضد زنگ
سرعت بسیار بالا با براده برداری های بالاتر نسبت به کلیه دستگاه های برش ورق استیل

برش ورق استیل با لیزر
از مزایایی که این روش به جای برش‌های مکانیکی و سنتی دارد، می توان به سهولت در به‌کارگیری، کیفیت و تمیزی (عدم وجود لبه‌های اضافی در قسمت‌های برش خورده) محصول نهایی اشاره کرد. از دیگر مزایای این روش این است که از آنجایی که از ابتدای شروع عملیات برش تا پایان کار، پرتو لیزر به صورت مداوم و یکنواخت عمل برش را انجام می‌دهد، دقت کار افزایش می‌یابد.
لازم به ذکر است با توجه به بودجه و هزینه ای که برای برش لیزری در نظر گرفته ایم این است که گاز مصرفی برای برش تغییر می کند، گاز نیتروژن قیمت بالاتری نسبت به گاز اکسیژن دارد.
برای برش های لیزری که نیاز به پلیسه کمتر و لبه های تمیز تر داریم از گاز نیتروژن استفاده می کنیم و در برش های لیزری که کیفیت لبه های برش برای ما اهمیت نداشته باشد از گاز اکسیژن استفاده می کنیم.

? حتما بخوانید: ورق سی ان سی آلومینیوم چیست؟

از دیگر خدمات برش ورق استیل با لیزر موارد زیر قابل ذکر می باشد:
عدم هزینه جهت ساخت قالب و ریخته گری
سرعت بالا
صرفه جویی در متریال مصرفی
دقت بالا

برش ورق استیل با پلاسما
این روش برای ورق های استیل با ضخامت ۰.۵ تا ۱۷۰ میلی متر مناسب می باشد که در آن از آمپری بین ۲۰ تا ۱۰۰۰ میلی آمپر استفاده می کنند. این روش از روش هواگاز بهتر و و از نظر کیفیت نیز بالاتر می باشد و علاوه بر این ها روش پلاسما از روش هواگاز سرعت بالاتری نیز دارد.
اما استفاده از روش پلاسما معایبی را نیز به همراه دارد که عبارتند از:

پلاسما برای محیط زیست بسیار مضر می باشد و برای بدن انسان و طبیعت از خطر بالایی برخوردار است.

همچنین در صورت خرابی تعمیرات سخت و پر هزینه ای دارد و در کل برش پلاسما هزینه های بالایی را شامل می شود. از طرفی روش برش پلاسما  امواج صوتی مضری تولید می کند که بر خلاف اینکه انسان آن را متوجه نمی شود ولی آسیب رسانی بالایی برای گوش دارد.

برش ورق استیل با واتر جت
یکی از بهترین روش ها برای این کار روش واتر جت می باشد. واتر جت از فشار بالای آب برای بریدن استیل استفاده می کند که در آن آب از روزنه ای بسیار باریک با فشار زیاد به سطح مورد نظر وارد می گردد که فشاری معادل ۹۰۰ متر بر ثانیه دارد که قادر به برش دادن هر ماده ای نیز می باشد.
دستگاه واترجت که از دو بخش پمپ شدت دهنده و نازل تشکیل گردیده است برای برش ورق استیل بسیار مناسب می باشد. پمپ شدت دهنده، فشاری بین ۴۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰۰ پاسکال را ایجاد کرده و  نازل برش نیز که می تواند در سه جهت محور مختصات گردش داشته باشد، بر روی دستگاه واترجت نصب شده است.

این روش در مقابل برش پلاسما و لیزر دارای مزایای فراوانی می باشد.

در این روش از برش استیل، به دلیل استفاده از آب سرد برای برش، استیل دچار تنش گرمایی نشده و کیفیت استیل به خوبی حفظ شده و تاب برنمی دارد که این نکته در برش فلزات بسیار مهم می باشد.

برش ورق استیل با قیچی ورق بر
یکی از ساده ترین و در عین حال سریع ترین دستگاه برش ورق استیل از نظر راه اندازی جهت برش ورق، قیچی های برقی استیل بر می باشند. اگرچه این روش از دقت بالایی برخوردار نمی باشد، اما می توانیم با استفاده از قالب ها برش خود را با دقت بالایی انجام دهیم. این قیچی از ویژگی هایی برخوردار است که عبارتند از:
برش ورق استیل تا ضخامت  ۲.۵ میلیمتر
راه اندازی سریع تنها با اتصال به برق و قرار دادن روی ورق به کمک دست
صرفه جویی در زمان و امکانات لازم برشکاری
تنها کافیست تیغ برش استیل روی قیچی را با تیغ برش فولادی تعویض کنیم.
نحوه محاسبه قیمت در برش لیزر cnc برای برش ورق استیل، آهن و آلومینیوم
به صورت کلی، در هر زمینه‌ای خصوصا در انجام کارهای خدماتی با طیف گسترده‌ای از کارها و خدمات مختلف روبرو هستیم. محاسبه قیمت به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. در برش لیزر سی ان سی ورق استیل و استنلس استیل یکی از پارامترهای دخیل در محاسبه قیمت با توجه به گوناگونی فلزات و ورق‌های مختلف، گازهای اکسیژن و نیتروژن هستند.
گاز نیتروژن، گاز حساس تر و ارزشمندتری از لحاظ قیمت در مقایسه با اکسیژن می باشد و بر همین اساس نرخ برش ورق های سیاه معمولی با گاز نیتروژن بالاتر از برش ورق سیاه معمولی با گاز اکسیژن است. برش ورق‌های فلزی با استفاده از دستگاه برش لیزری فلزات عموما بر حسب میلیمتر، جدا از بحث نوع فلز، نوع پیچیدگی نقشه برش و زمان اجرای برش و ضخامت ورق می‌باشد.