یو پی اس چیست؟

یو پی اس

یوپی اس یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن، تامین بدون وقفه ی توان مورد نیاز بار مصرفی می باشد، این سیستم بین برق شهر و دستگاه مصرف کننده قرار گرفته علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به به عنوان منبع توان بدون وقفه با  استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری،برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را تامین می نماید.

درحقیقت استفاده از یک انرژی پشتیبان مانند سیستم تامین انرژی بدون وقفه، یو پی اس  شما را قادرمیسازد که بربیشترمشکلات ناشی ازبرق شهرفائق آیید وهمچنین محافظت دربرابرقطع کلی برق را نیز بدست آورید.

با توجه به اینکه روشهای نسبتاً کم هزینه بسیاری را جهت تامین سطوحی ازحفاظت درمقابل مشکلات برق شهری برای تجهیزات می توانید به کار گیرید، هیچ یک ازآنها نمی توانند به خوبی یک دستگاه تامین برق بدون وقفه یو پی اس سیستم شما را در قبال مشکلات برق شهر حفاظت کنند..

نقش باتری های

UPS به طور معمول برای محافظت از رایانه ها، مراکز داده، تجهیزات مخابراتی و یا سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد، در صورت قطع ناگهانی جریان برق بسیاری از سازمانها، ادارات، شرکت ها و موسساتی که از تجهیزات الکترونیکی استفاده می کنند با صدمات، تلفات و شاید خسارت های جبران ناپذیری مواجه شوند، در این شرایط به نقش مهم انواع دستگاه های یو پی اس پی می بریم.

باتری ups از مدت قطع جریان برق حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه به شما فرصت میدهد تا اطلاعات و داده هایتان را ذخیره کنید و با خیال راحت از برنامه خارج شوید قبل از اینکه منبع انرژی باتری یو پی استمام شود.

یو پی اس آنلاین

پرکاربرد ترین نوع یو پی اس برای تامین برق سرورها و شبکه های کامپیوتری ، تجهیزات حساس پزشکی و دستگاههای مخابراتی می باشد. در این نوع یو پی اس ups مصرف کننده ها هیچ زمانی برق مورد نیاز خود را از بطور مستقیم از برق شهر دریافت نمی کنند بلکه نحوه عملکردیو پی اس آنلاین online ups به این صورت است که برق ورودی توسط رکتیفایر از AC به DC تبدیل شده و جریان مورد نیاز باطری های یو پی اس  و اینورتر را تامین می نماید و در خروجی اینورتر برق DC را مجدد به AC تبدیل می کند. در یو پی اس آنلاین اینورتر همواره فعال بوده و به هیچ عنوان اختلالات برق شهری به مصرف کننده ها منتقل نمی شود و همچنین هنگام سوئیچ یو پی اس به روی باطری خروجی دارای کمترین زمان بی برقی ( delay time ) می باشد.

کاربردهای یو پی اس آنلاین

  • سرور شبکه های کامپیوتر
  • تجهیزات پزشکی
  • تجهیزات اندازه گیری
  • تجهیزات اتاق عمل
  • کامپیوتر های سرور هاست
  • یو پی اس های توان بالا
  • یو پی اس لاین اینتراکتیو ( Line Interactive UPS )

کاربردی ترین نوع یو پی اس برای تامین برق سرورهای اداری و کسب و کارهای متوسط می باشد. در این نوع یو پی اس همانند یو پی اس آفلاین در صورت وجود برق شهری مصرف کننده ها جریان مورد نیاز خود را از برق شهری می گیرند با این تفاوت که یک ترانس برای تنظیم ولتاژ خروجی در مسیر مصرف کننده ها قرار دارد این ترانس تنظیم ولتاژ نقش مهمی در محافظت مصرف کننده ها زمانی که تغییرات زیاد ولتاژ اتفاق می افتد دارد و در صورت تغییرات زیاد در ولتاژ خروجی به مصرف کننده ها یو پی اس به روی باطری سوئیچ میکند. یو پی اس لاین اینتراکتیو در مقایسه بایو پی اس آنلاین (online ups) دارای زمان بی برقی (delay time ) در حدود ۵ میلی ثانیه می باشد و تفاوت آن با یو پی اس آفلاین ( offline ups ) در استفاده از ترانس در مسیر ورودی برق و کنترل ولتاژ خروجی در حالت استفاده از برق شهر می باشد.

یو پی اس آفلاین

پر کاربرد ترین نوع یو پی اس برای مصارف خانگی و کامپیوتر های شخصی می باشد . همانطور که در دیاگرام یو پی اس آفلاین نشان داده شده است در این نوع یو پی اس یک سوئیچ بر روی ورودی فیلتر شده برق شهری قرار دارد و زمانی که ورودی برق شهری قطع شود یو پی اس در کسری از ثانیه به روی اینورتر و باطری سوئیچ خواهد کرد در این نوع یو پی اس در حالت نرمال مصرف کنندگان برق مورد نیاز خود را بطور مستقیم از برق شهری می گیرند و زمانی که ورودی برق شهری قطع گردد تامین برق مصرف کنندگان از طریق باطری صورت خواهد گرفت و اینورتر و باطری تنها زمانی که ورودی از برق شهری قطع شود وارد مدار می شوند.

کاربردهای یو پی اس آفلاین

  • کامپیوتر های شخصی
  • دوربین های مداربسته
  • دستگاه حضور و غیاب
  • دستگاههای خود پرداز
  • دزدگیر اماکن
  • خانه های هوشمند

باطری یو پی اس سیلد اسید

معمولا باطری های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند که در مدل های با کیفیت برای کارکرد حدودا ۵ سال طراحی شده اند و در حالت عادی باتری یو پی اس سیلد اسید نیاز به تعویض بعد از سه یا چهار سال دارد . دستگاه های یو پی اس باطری داخلی  بطور اتوماتیک باطری های خود را با استفاده از دستگاه تست باطری خود چک می کنند اما برای سیستم های بزرگتر مثل دیتا سنترها نیازمند سطح بالاتری از مراقبت هستند. در این موارد برای یو پی اس های توان بالا نظارت و بازدید باطری ها بصورت تست های شش ماهه و سالیانه توصیه می شود. از انواع دیگر باتری که در سیستم های یو پی اس استفاده می شود می توان به باتری یو پی اس نیکل کادمیوم اشاره کرد.

باطری یو پی اس نیکل کادمیوم

باطری یو پی اس نیکل کادمیوم از هیدروکسید نیکل NI(OH) 2 برای الکترود مثبت و کادیوم سی دی برای الکترود منفی باتری استفاده می شود و از هیدروکسید پتاسیم قلیایی به عنوان الکترولیت استفاده می گردد. باتری های یو پی اس نیکل کادمیوم در مقایسه با باتری یو پی اس سیلد اسید دارای مزایا و معایبی می باشند که با توجه به نوع مصرف کننده ها و شرایط محیطی استفاده از هر کدام از این انواع باتری برای سیستم های مختلف یو پی اس توصیه می شود. از مزایای باتری نیکل کادمیوم می توان تعداد بالاتر دفعات دشارژ شدن نسبت به باتری های سیلد اسید حساسیت کمتر نسبت به تغییر دما در محلی که باتری های یو پی اس نصب شده اند و همچنین قابلیت ذخیره انرژی بیشتر نسبت به باتری سیلد اسید در وزن برابر و زمان شارژ سریعتر برشمرد.