مهمترین تفاوت بلوک هبلکس با آجر چیست؟

مهمترین تفاوت بلوک هبلکس با آجر چیست؟

بلوک هبلکس و آجر را می توان دو نوع از مصالح پرطرفدار در صنعت ساختمان سازی ایران دانست. این دو دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث شده تا برای طیف خاصی از امور مناسب باشند. با این اوصاف باید عنوان کنیم که همین تفاوتی ویژگی ها باعث شده تا بخش زیادی از مشتریان اطلاعات دقیقی پیرامون نقاط ضعف و قوت این محصولات نداشته باشند. بر همین اساس است که نمی توانند در شرایط مورد نیاز انتخاب‌های صحیحی داشته باشند. این فاکتور در نهایت باعث می شود تا مشتریان مصالح اشتباهی را برای خانه‌های خود انتخاب کرده و در نتیجه متحمل هزینه‌های اضافی شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا مهمترین تفاوت بلوک هبلکس با آجر را خدمت شما عزیزان شرح دهیم و بدین ترتیب فرایند انتخاب و تصمیم گیری را برای شما ساده تر نماییم؛ لذا بهتر از ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

ماهیت بلوک هبلکس و آجر

قبل از این که بخواهیم به بررسی تفاوت بلوک هبلکس و آجر بپردازیم، بایستی ابتدا با ماهیت آن ها آشنا شویم. بدون شک این موضوع می‌تواند فرایند انتخاب و تصمیم گیری را برای شما ساده تر نماید.
آجر ها نخستین مصالحی هستند که غالبا برای تمامی مردم آشنا می باشند. این دسته از محصولات با ترکیب خاک رس و خاک طبیعی ایجاد می شوند که در کوره های مخصوص پخت داده شده و شکلی محکم و مقاوم به خود می گیرند. در مقابل بلوک هبلکس عموما از ترکیب مواد گوناگونی نظیر پودر آلومینیوم، سیمان، آب و…. ساخته می‌شود.
این مواد با یکدیگر واکنش شیمیایی داده و حجیم می شوند. بعد از حجم گرفتن آن ها به وسیله فرایند اتوکلاو متخلخل شده و در اندازه های دلخواه برش داده می شوند.

بخوانید مقاله: اتوکلاو چیست ؟
همانگونه که گفته شد، ماهیت و البته فرایند ساخت این دسته از محصولات کاملا متفاوت می باشد. همین تفاوت هم باعث شده تا ویژگی های این مصالح با همدیگر کاملا متمایز باشد. بر اساس همین تمایزات است که هر یک از این متریال ها برای بخش ها و البته قسمت های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.
ما در ادامه مروری بر روی این تفاوت‌ها خواهیم داشت تا شما هم بتوانید به شیوه ای مناسب تر آن را درک کنید.

تفاوت بلوک هبلکس و آجر کدام است؟

همانگونه که اشاره کردیم، فرایند و مواد ساخت بلوک هبلکس با آجر کاملاً متفاوت است. همین تفاوت در فرایند ساخت و البته ترکیبات موجب شده تا ویژگی‌های آن ها هم کاملا از هم جدا باشد. ما در ادامه گوشه‌ای از این تمایزات و تفاوت ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم تا به شیوه ای مناسب تر انتخاب های خود را انجام دهید.

مقاومت در برابر حرارت

مقاومت در برابر حرارت یا عایق حرارت بلوک را می توان یکی از شاخص ترین تفاوت های بین بلوک هبلکس و آجر دانست. در واقع این مصالح می‌توانند در برابر آتش سوزی ها مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان دهند.
با این اوصاف آزمایشات و بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد که بلوک های هبلکس مانند بلوک سیپورکس می توانند به مدت ۴ ساعت در برابر حرارت بالای آتش دوام بیاورند. آن هم بدون اینکه شکل ساختاری آن ها تغییر کند.
این در حالی است که آجر های معمولی تا دو ساعت می توانند در برابر حرارت بالا دوام کافی از خود نشان دهند.
اگرچه این میزان هم بسیار قابل قبول است اما در مقایسه با بلوک های هبلکس کمتر می باشد. بر همین اساس می‌توان گفت که بلوک های هبلکس در این زمینه انتخاب های مناسب تری هستند.

وزن اندک بلوک ساختمانی

وزن اندک را می‌توان به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت هایی دانست که میان بلوک هبلکس و آجر وجود دارد. در واقع بلوک هبلکس به دلیل ساختار متخلخل خود عموما وزن بسیار پایینی دارد.
این در حالی است که ساختار آجر ها کاملا فشرده بوده و عموما وزن بسیار بالایی دارند.
در حالت عادی وزن یک دیوار ساخته شده با آجر، حدود دو و نیم برابر دیواری مشابه است که به وسیله بلوک هبلکس ساخته شده باشد. این تفاوت در وزن را می توان مهمترین تفاوت بلوک هبلکس با آجر در نظر گرفت؛ چرا که می‌تواند ویژگی ها و تفاوت های دیگری را هم به دنبال خود داشته باشد.
برای مثال مواردی همچون مقاومت در برابر زلزله، کاهش وزن نهایی ساختمان و … از جمله مزیت هایی هستند که این وزن کم با خود به همراه دارد.
به دلیل وزن سبک بلوک های هبلکس و سیپورکس در دسته بلوک سبک قرار می گیرند.

سازگاری با محیط زیست

سازگاری با محیط زیست یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های بین بلوک هبلکس با آجر می باشد. در واقع برای ساخت آجر ها بایستی خاک طبیعی و رس با همدیگر مخلوط شود.
این موضوع سبب می‌شود تا منابع طبیعی کاهش یافته و در نتیجه تاثیرات منفی بر روی محیط زیست اعمال شود. اما برای ساخت بلوک های هبلکس عموماً از منابع طبیعی کمتری استفاده می شود.
مازاد بر این، بلوک های هبلکس کاملاً تجدید پذیر بوده و بعد از آن به سادگی در طبیعت تجزیه می شود؛ چراکه تمام ترکیبات آن ها معدنی بوده و به دلیل نداشتن پروسه پخت طولانی، به سادگی تجزیه خواهد شد.

عایق صدا مهم ترین علت انتخاب بلوک هبلکس است.

این روزها عایق بودن در برابر صدا را میت وان به عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه هایی دانست که مشتریان در هنگام انتخاب مصالح ساختمانی به آن دقت می کنند.
در واقع هر اندازه که یک نوع مصالح بتواند صدای بیشتری را جذب کند، به همان اندازه هم می‌تواند در بین خریداران نفوذ کند.
این موضوع برای ساخت بناهای مسکونی با چند واحد مختلف، اهمیت بسیار بیشتری به خود می گیرد.
در این رابطه باید عنوان کنیم که بلوک های هبلکس به دلیل ساختار متخلخل خود، می توانند در برابر انتقال صدا به شیوه بسیار بهینه عمل نمایند.
در واقع این محصولات جزو بهترین عایق های صوتی در میان مصالح ساختمانی هستند. این در حالی است که آجرها تا حد زیادی در جذب صدا ناتوان هستند.
بر همین اساس می‌توان گفت که از این لحاظ بلوک های هبلکس دارای شرایط بهینه تری می باشند.
بلوک عایق بهترین گزینه برای استفاده در انواع ساختمان ها هستند.

زمان اجرا

تفاوت بلوک هبلکس با آجر

مهمترین تفاوت بلوک هبلکس با آجر چیست؟

فرایند اجرا را می توان یکی دیگر از تفاوت های شاخصی دانست که بین هبلکس و آجر وجود دارد. در حقیقت آجر ها ابعاد کوچکتری دارند و به همین جهت برای ساخت دیوار با آن ها، باید تعداد زیادی را همراه با ملات استفاده نمود. این موضوع باعث می‌شود تا پروسه ساخت یک دیوار به وسیله آن ها طولانی تر باشد.
در مقابل هبلکس ابعاد بزرگتری دارد. بزرگ بودن این ابعاد باعث می‌شود تا نیاز به ملات برای آن ها بسیار کمتر شود. از طرفی دیگر فرایند ساخت با آن ها نیز سرعت به مراتب بیشتری به خود می گیرد.
این فاکتور در نهایت باعث می‌شود تا فرایند اجرا سازه ها به وسیله بلوک هبلکس سرعت به مراتب بیشتری نسبت به دیوارهای آجری داشته باشد.

طول عمر سازه

طول عمر سازه را می توان به عنوان یکی دیگر از مولفه های حیاتی برای انتخاب مصالح دانست. باید عنوان کنیم که عموما آجر ها طول عمر بیشتری دارند. اغلب آجر ها می توانند طول عمری قریب به ۵۰۰ سال داشته باشند.
این در حالی است که میانگین طول عمر بلوک های هبلکس از ۱۰۰ سال است. البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که اغلب بناهای مسکونی عمر ۸۰ الی ۹۰ سال دارند چرا که بعد از این مدت زمان به دلیل فرسودگی سایر بافت ها، عملا غیر قابل سکونت شده و نیازمند تعمیر و مرمت خواهند بود. بر همین اساس می‌توان گفت که بلوک های هبلکس هم از این لحاظ شرایط مناسبی دارند. اگرچه طول عمر آن ها نسبت به آجرها کمتر می باشد.

مقاومت در برابر زلزله

مقاومت در برابر زلزله به عنوان یکی دیگر از تفاوت های بلوک هبلکس با آجر تلقی می شود. در واقع بلوک های هبلکس به دلیل ساختار متخلخل خود وزن کمی دارند. همین وزن کم هم باعث می‌شود تا بناهای ساخته شده با آن ها بتوانند مقاومت بیشتری در برابر زلزله داشته باشند. این در حالی است که وزن حجمی آجر ها به مراتب بیشتر از هبلکس می باشد.
بر همین اساس است که وزن نهایی سازه‌های ساخته شده با آنها بیشتر خواهد بود. این فاکتور در نهایت سبب می‌شود تا ساختمان های ایجاد شده به وسیله آجر، مقاومت کمتری در برابر زلزله داشته باشند.

سخن آخر

بلوک هبلکس و آجر را می توان دو مورد از رایج ترین مصالح ساختمانی در بین ایرانیان دانست. در واقع هر یک از آن ها دارای ویژگی های مختص به خود می باشد که باعث شده تا در بین سازندگان ایرانی محبوبیت زیادی داشته باشند. با این اوصاف پروسه ساخت و البته این ترکیبات به کار رفته در آن ها کاملاً متمایز است. همین مورد باعث شده تا این محصولات به طور کامل با همدیگر متفاوت باشند.
اما متاسفانه بسیاری از مردم تفاوت بلوک هبلکس با آجر را به خوبی نمی دانند. بر همین اساس است که نمی توانند انتخاب صحیحی میان این دو محصول داشته باشند.
ما در این مقاله سعی کردیم تا تفاوت های این دو را به شیوه‌ای مناسب خدمت شما عزیزان شرح دهیم. اما ممکن است هنوز ابهاماتی برای شما عزیزان باقی مانده باشد. بدین منظور می توانید از بخش نظرات سوال خود را از ما بپرسید.
از طرفی دیگر چنانچه به دنبال خرید هرگونه بلوک سبک نظیر بلوک پرین، بلوک هبلکس، بلوک سیپورکس و … هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با مقاله: تفاوت بلوک هبلکس و سیپورکس

The post مهمترین تفاوت بلوک هبلکس با آجر چیست؟ appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.