تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی

بلوک ها را می توان جزو مهم ترین مصالح ساختمانی در نظر گرفت که در ساخت و ساز خانه های ایرانیان جایگاه مستحکمی دارند. در واقع اغلب خانه های ایرانی دست کم در بخشی از فضای خود از بلوک‌های استفاده کرده اند. این موضوع می‌تواند به خوبی بیانگر اهمیت و کارایی این دسته از مصالح در فرایند ساختمان سازی ایرانی باشد. اما همین محبوبیت هم سبب شده تا انواع مختلفی از بلوک ساختمانی در ایران ایجاد شود. بلوک سفید سبک، سفالی، گچی، آجری و … از جمله رایج ترین مدلهای بلوک ساختمانی در ایران هستند. دو نوع سبک و سفالی را می توان جزو مدل های رایجی دانست که اغلب به مشتریان در انتخاب آنها دچار سردرگمی می شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. بدون شک این موضوع می‌تواند دیدگاه شما نسبت به این دو قطعه را تغییر داده و در نتیجه فرآیند انتخاب را برای شما ساده تر نماید. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی را درک کنید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

ماهیت بلوک سفالی و بلوک سفید سبک

قبل از اینکه بخواهیم به تفاوت بلوک سفالی با بلوک سفید سبک پردازیم، بهتر است ابتدا مروری بر روی ماهیت آنها داشته باشیم. بدون شک این موضوع می‌تواند دید شما نسبت به این مقاله را عوض کرده و درک شما از تفاوت های آنها را بهبود بخشد چرا که منشا اصلی تفاوت بین این دو بلوک تفاوت در شیوه ساختاری آنها می باشد.

در گام اول بهتر است بلوک های سفالی را بررسی کنیم. این دسته از بلوک ها را می توان جزو مدل های رایجی دانست که با استفاده از خاک رس ساخته می شوند. در حقیقت خاک رس را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین و البته محبوب ترین متریال ها برای ساخت خانه در ایران دانست. بلوک سفالی هم بر همین پایه ساخته شده است. این محصولات عموما بعد از آماده شدن مواد اولیه، درون قالب مخصوصی ریخته شده و وارد کوره می شوند. در این کوره ها تحت حرارت زیادی قرار گرفته و شکل داده می شوند. البته بلوک های سفالی دارای شیارهای مختلفی در بخش میانی خود هستند. از طرفی دیگر بر روی بخش های کناری آن هم برآمدگی های مختلفی وجود دارد. شیار های داخلی برای عایق صوت و حرارت کاربرد دارد. از طرفی دیگر فرایند اجرا را هم ساده‌تر می‌کند. برآمدگی های کناری هم باعث می‌شود تا ملات به شیوه‌ای بهینه‌تر بر روی آنها قرار بگیرد. این طراحی بی نظیر باعث شده تا نفوذ این دسته از بلوک ها در بین ایرانیان بیشتر شود. البته باید بدانید که قیمت مناسب آنها هم تاثیر زیادی در این نفوذ داشته است.

بلوک های سفید سبک مورد دوم از انواع بلوک های ساختمانی هستند. برای ساخت این محصولات از خاک رس از ترکیبات دیگری نظیر سیمان، سیلیس، آهک و…. استفاده می‌کنند. ابعاد بزرگتر این دسته از محصولات و البته ویژگی های منحصر به فرد آنها موجب شده تا به شدت مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و انواع مختلفی از آنها ایجاد شود. بلوک لیکا، بلوک سفید هبلکس، بلوک سفید پرین، بلوک سفید سیپورکس و …. از جمله رایج ترین مدل های بلوک سفید سبک در بین ایرانیان می باشد. هر کدام از این مدل ها هم شیوه ساخت متفاوتی دارد. با این وجود ترکیبات آنها عموما سیمان، آب و ذرات سیلیسی دیگر است. بر همین اساس می‌توان گفت که ماهیت و البته مواد آن ها با بلوک های سفالی کاملاً متفاوت است. همین تفاوت هم سبب شده تا عملا ویژگی های متمایزی داشته باشند که ما در ادامه برخی از آنها را در خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.

بیشتر بدانید: نکات مهم در خرید بلوک سفید هبلکس

تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی

خرید بلوک سفید سبک

انواع تفاوت بلوک سبک با بلوک سفالی

همانگونه که اشاره کردیم، بلوک های سفید سبک با بلوک سفالی، شیوه ساخت متفاوتی دارد. از طرفی دیگر برای هر کدام از آنها نیز ترکیبات گوناگونی استفاده می شود. همین مورد هم باعث شده تا این دو دسته از مصالح با همدیگر تفاوت های ویژه‌ای داشته باشند. ما در ادامه برخی از انواع تفاوت بلوک سفید سبک و با بلوک سفالی را خدمت شما عزیزان شرح داده ایم.

بخوانید: مراحل تولید انواع آجر سفال

وزن نهایی

وزن نهایی را می توان به عنوان یکی از شاخص ترین تفاوت های بلوک سفالی با بلوک سفید هبلکس یا همان بلوک سفید سبک دانست. در واقع هر دوی این بلوک ها دارای وزن کمی هستند. اما بلوک های سفید هبلکس همانگونه که از نامشان پیداست، دارای وزن به مراتب کمتری نسبت به بلوک های سفالی هستند. در واقع وزن بالای بلوک های سفالی سبب شده تا بار اضافی و غیرمفید برای ساختمان ها ایجاد شود. این در حالی است که بلوک های سفید سبک چنین مشکلی را برای ساختمان ها به همراه ندارند.

مقاومت در برابر آتش سوزی

مقاومت در برابر آتش سوزی یکی دیگر از تفاوت های بین بلوک سفید سبک با بلوک سفالی است. در واقع بلوک های سفید سبک و سفالی هر دو در برابر آتش سوزی و تغییر شکل مقاومت زیادی دارند. اما این مقاومت در بلوک های سفید سبک به مراتب بیشتر از بلوک های سفالی است. بر همین اساس می‌توان گفت که بلوک های سفید سبک انتخاب مناسب تری برای خانه هایی با ریسک آتش سوزی زیاد هستند.

تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی

قیمت بلوک سفید سبک

مقاومت بالاتر

مقاومت بالاتر را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین تفاوت های بلوک سفید سبک با بلوک سفالی دانست. در واقع باید عنوان کنیم که بلوک های سفید سبک به دلیل ساختار سیمانی و منحصر به فرد خود، نسبت به مدل های سفالی مقاومت بیشتری دارند. در واقع ساختمان های ساخته شده به وسیله بلوک های سیمانی، سختی و مقاومت به مراتب بیشتری نسبت به نمونه های سفالی دارد. این موضوع باعث شده تا خانه های ساخته شده به وسیله آنها بتواند در برابر زلزله، فشارهای وارده یا موارد مشابه مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان دهد. این موضوع برای یک سازه ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد.

ضایعات کمتر

بلوک های سفالی به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، عموما در برابر ضربات وارده مقاومت کمی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا در طی فرآیند اجرا یا حمل و نقل، دچار آسیب دیدگی شده و عملاً از رده خارج شوند. این موضوع باعث می‌شود تا پروسه ساخت و ساز با آنها ضایعات زیادی داشته باشد. این فاکتور در نهایت هزینه های مشتری را افزایش می دهد. در مقابل بلوک های سفید سبک و به ویژه بلوک های سفید سبک هبلکس و سیپورکس، مقاومت بالایی داشته و هیچگونه ضایعاتی ندارند. این فاکتور عاملی بوده که کار با آنها را ساده تر کرده است.

اجرای سریعتر

اجرای سریع تر را می توان یکی دیگر از ویژگی‌های بی‌نظیری دانست که موجب تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی شده است. در واقع بلوک های سفید سبک (به ویژه در مدلهای هبلکس و پریمن) دارای ابعادی به مراتب بزرگتر نسبت به مدل های سفالی هستند. همین تفاوت‌ها باعث شده تا فرایند ساخت و ساز با آنها سرعت بسیار بیشتری به خود بگیرد. این سرعت بیشتر در نهایت باعث می شود تا هزینه های نهایی کاهش پیدا کرده و پروسه ساخت و ساز با استاندارد بهتری پیش برود.

اجرای ساده تر تاسیسات

در طی فرآیند ساخت و ساز، باید تاسیسات مختلفی همچون لوله ها سیم های برق و …. را از داخل دیوارها عبور داد. در این شرایط باید بلوک های سفالی را برش داد و قطعاتی از آنها را شکست. این موضوع باعث می شود تا میزان پرتی و خرابی آن ها بسیار افزایش یابد. این در حالی است که در بلوک های سفید سبک عموماً چنین مشکلی وجود ندارد. برای مثال در بلوک های لیکا فضای لازم برای اجرای این امور وجود دارد. از طرفی دیگر در بلوک های سفید سیپورکس هم قابلیت برش به شیوه ای ساده وجود دارد که عملاً میزان پرتی را کاهش می دهد.

عایق حرارتی

مقاومت در برابر انتقال حرارت به عنوان یکی از مولفه های مهم تلقی می شود که برای ساختمان ها اهمیت زیادی دارد. در واقع هر اندازه که مصالح بتوانند در برابر انتقال حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان دهند، در نهایت آن ساختمان هزینه کمتری را برای تعدیل دما در فصول سرد و گرم سال پرداخت خواهد کرد. در این زمینه باید عنوان کنیم که بلوک های سفید سبک شرایط بسیار بهتری نسبت به بلوک های سفالی دارند. در واقع این دسته از محصولات در حالت عادی شش برابر بهتر از بلوک های سفالی می توانند در برابر انتقال حرارت مقاوم باشند.

سخن آخر

این روزها بلوک به عنوان یکی از اجزای اصلی در فرایند ساختمان سازی ایرانی ها تلقی می‌شود. مدل های سفالی و سبک دو نوع رایج از بلوک های ساختمانی در ایران هستند که کاربردهای بسیار زیادی دارند. با این اوصاف بخش زیادی از مردم اطلاعات دقیقی در رابطه با تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی ندارند. عدم آشنایی با این تفاوت ها باعث می شود تا نتوانند در زمان انتخاب، اولویت بندی های صحیحی داشته باشند. همین مورد در نهایت منجر به انتخاب های اشتباهی می‌شود که هزینه های گزافی را برای آنان به جای می گذارد. ما در این مقاله سعی داریم تا تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی را به شیوه ای مناسب برای شما شرح دهیم. با این اوصاف اگر نیازمند اطلاعات تکمیلی هستید و یا به دنبال خرید انواع بلوک سفید سبک می باشید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

The post تفاوت بلوک سفید سبک با بلوک سفالی appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.