معرفی انواع برشکاری (CNC) ورق آهن

مهندسی عمران

معرفی انواع برشکاری (CNC) ورق آهن

به گزارش سایت مهندسی عمران ,معرفی انواع برشکاری (CNC) ورق آهن
برشکاری (CNC) ورق آهن، به زبان ساده یعنی بریدن ورق‌های فولادی و تبدیل آن‌ها به قطعات کوچک‌تر با استفاده از روش‌های دستی و مکانیکی که به منظور تولید یک محصول با فرآیندهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، برشکاری ورق آهن می‌گویند.
در برشکاری (CNC) ورق آهن، علاوه بر برش دقیقی که با استفاده از اشعه لیزر صورت می گیرد، توانایی حکاکی بر روی انواع ورق های فلزی در انواع سایزها و طرح ها را دارد. و هیمنطور روش‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارد، که شما می‌توانید با توجه به نوع سلیقه و نیاز خود از آن استفاده کنید
گروه مهندس پلاس، خدمات برشکاری (CNC) را با بالاترین کیفیت و هزینه مناسب ارائه می دهد.
ورق سیاه یا ورق آهن به عنوان ماده‌ اولیه در تولید محصولات فولادی محسوب می‌شود و برای اینکه بتوان از آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده کرد، باید آن‌ها را برش دهند تا امکان تبدیل به محصول دلخواه را ایجاد کند.
که بیشتر در مصارف ساختمانی کاربرد دارند و در بازار جزو پر فروشترین ورق ها می باشند در اکثر ساختمان ها، مکان های عمومی، صنایع مختلف و… مورد استفاده قرار می گیرند. که این برشکاری با روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد……

آنچه در این مقاله می خوانید :
انواع برشکاری لیزری (CNC)
انواع روش‌های برشکاری لیزری (CNC) ورق آهن

انواع برشکاری لیزری CNC
برش لیزری که توسط دستگاه های لیزر CNC صورت می گیرد به دو بخش برش لیزری فلزات و برش لیزری غیر فلزات تقسیم می شود.

? حتما بخوانید: برش لیزری چیست؟

انواع روش‌های برشکاری (CNC) ورق آهن
یکی از فرآیندهای شکل دهی فلزات، برشکاری و خمکاری ورق است که در صنعت این فرآیندها به روش های متفاوتی انجام می گیرد.

فرز کاری
از قدیمی ترین روش های برش فلزات (ورق آهن)، فرز کاری است. ماشین فرز دارای یک کله گی بوده که به روش های دستی و اتوماتیک قابل کنترل است. و نسبت به تراش CNC قدرت مانور بیشتری بر روی قطعه کار خواهد دارد.
از خصوصیات فرز cnc سی ان سی می توان درجات آزادی بالا. و حرکت با آزادی عمل بیشتر نام برد.

? حتما بخوانید: خدمات برشکاری لیزری CNC

برشکاری (CNC) ورق آهن با تراشکاری
برش ورق‌های فولادی (ورق آهن) با استفاده از روش تراشکاری بیشتر در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این روش جز دسته‌ روش‌های سنتی، گرم و البته مکانیکی محسوب می‌شود. برش ورق فولادی توسط دستگاه مربوط به آن و با دقت بالا انجام می‌پذیرد.
سنگ زنی (سنگ‌فرز)
این روش نیز همانند روش بالا در دسته بندی‌های روش‌های سنتی، گرم و مکانیکی است و برای برش ورق‌هایی استفاده می‌شود که با کیفیت بودن سطح رویی ورق اهمیت دارد. تیغ دستگاه سنگ فرز به صورت چرخشی عمل می‌کند و سطح فلز را صاف می‌کند.
 سمباده زنی
روش سمباده زنی بسیار به روش سنگ‌زنی شباهت دارد و تقریبا به یک شکل انجام می‌شوند. تنها تفاوت آنها در این است که در این روش با توجه به قطعه‌ای که برشکاری می‌شود باید نوع سمباده را انتخاب کرد.
 رزوه زنی
رزوه زنی یکی دیگر از شیوه‌های سنتی است که با استفاده از دستگاه‌های فرز تراش، رولینگ و فرمینگ کار می‌کند و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برشکاری (CNC) ورق آهن با پانچ
پانچ، یکی دیگر از روش‌های سنتی است که در برش ورق‌های فولادی (ورق آهن) مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان روش سرد و مکانیکی نیز از آن یاد می‌شود. روش پانچ بیشتر برای فلزات قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با وارد کردن فشاری در حدود هزار تن باعث برش ورق می‌شود.
برشکاری (CNC) ورق آهن با هوا گاز
یکی از روش های مرسوم و نسبتا ارزان قیمت استفاده از روش برش هوا گاز و یا روش هوا برش می باشد که در آن سوخت یا همان گاز به همراه اکسیژن برای عملیات جوش و یا برش انواع فلزات استفاده می شود.

از این روش در واقع هم برای برشکاری و هم برای جوشکاری استفاده می شود.
برشکاری (CNC) ورق آهن با پلاسما
برش پلاسما در مقایسه با برش هوا گاز سرعت بالاتری دارد و برای ضخامت های ۱ تا ۳۰ میل متر استفاده میشود همچنین در شرایط خاص برای برش ورق هایی با ضخامت ۰.۵ تا ۱۶۰ میلی متر نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
از این روش در موارد بسیاری استفاده میشود چون در قیمت و روش انجام کار تنوع بالایی دارد.
برشکاری (CNC) ورق آهن با الکترود
ایجاد سوراخ در فلزات و برش دادن یکی دیگر از کاربردهای الکترودها در صنعت است. هر الکترود کاربرد خاص خود را دارد و باید متناسب با نیاز استفاده شود. این روش یکی از روش‌های گرم و مدرن به شمار می‌آید که البته کاربرد زیادی هم ندارد.
روش قیچی
یکی از روش‌های قدیمی و البته سرد است که برای برش ورق‌های فولادی با ضخامت بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای قیچی‌های دستی ضخامتی در حدود ۱/۵ میلی‌متر، قیچی‌های گردبر ضخامتی در حدود ۶ میلی‌متر و قیچی‌های اهرمی ضخامتی در حدود ۵ میلی‌متر را می‌توان در نظر گرفت.
 گیوتین
این روش یکی از روش‌های سرد و البته قدیمی است که در سه مدل مکانیکی، پدالی و هیدرولیکی انجام می‌شود که با توجه به ضخامت ورق فولادی مورد نظر از این مدل‌ها استفاده می‌شود.

برشی که توسط گیوتین انجام می‌شود به کمک تیغه‌های کروم‌دار آن است.

همچنین می‌تواند تا ضخامت ۳۰ میلی‌متر را برش دهد و علاوه بر فولاد برای برش فلزات کربنی و آلیاژی نیز مناسب است. اقتصادی بودن و اتوماتیک بودن آن از جمله مزایای این روش محسوب می‌شوند.
برشکاری (CNC) ورق آهن با واترجت
روش واترجت یا برش ورق فولادی با آب نیز یک روش مدرن و سرد است که با اعمال فشار بالای آب ورق‌های فولادی را برش می‌دهد. واترجت به این صورت عمل می‌کند که ترکیبی از آب با سنگ ساینده فشاری در حدود ۶ هزار پوند بر اینچ را بر ورق فولادی وارد می‌کند و موجب سایش و سپس برش آن می‌شود.
استفاده از این روش باعث می‌شود تا ورق فولادی بعد از انجام برش دفرمه نشود که در نوع خودش مزیت محسوب می‌شود. کیفیت بالای برش، عدم ایجاد گرما، عدم تولید زباله و عدم وجود محدودیت در ضخامت برای برش، از دیگر مزایای این روش هستند و هزینه‌ی بالای آن نیز در دسته‌ معایب این روش قرار می‌گیرد.
کاربرد همه این‌ها در برشکاری لیزری چیست؟
با این محدوده وسیع از انواع برش‌ها و تکنیک‌ها می‌توان کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف را پوشش داد، از جمله: هوافضا، خودروسازی، الکترونیک، نیمه‌رساناها و پزشکی؛ همچنین در بخش مدارس و سرگرمی‌ها می‌توان از آن برای ساختن چیزهای جالب و اشکال پیچیده استفاده نمود.