تفاوت بلوک aac و clc چیست ؟

تفاوت بلوک aac و clc چیست ؟

این روزها انواع مختلفی از بلوک های سبک در بازار عرضه شده که هر یک از آن ها دارای ویژگی ها و البته نقاط قوت مختص به خود می باشد. به گونه ای که هر کدام از آن ها می‌تواند برای نوع خاصی از بناها مناسب می باشد. بلوک های سبک aac و clc به خصوص بلوک aac جزو مدل های رایج و البته محبوب بلوک سبک در بازار هستند که طی سال های اخیر محبوبیت زیادی را در بین سازندگان کسب کرده اند. هر کدام از این مدل ها خود ویژگی ها و مزایای خاصی دارند. همین فاکتور هم باعث شده تا معماران تمامی آن ها را برای یک نوع بنای خاص استفاده کنند. با این وجود بخش زیادی از مالکان، اطلاعات دقیقی پیرامون تفاوت بلوک aac و clc ندارند.

همین فاکتور هم باعث می‌شود تا در پروسه خرید و انتخاب دچار اشتباه شوند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا به شیوه ای دقیق هر کدام از این دو بلوک سفید را شرح داده و تفاوت بین آن ها را برای شما عزیزان بیان کنیم؛ لذا بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

ماهیت بلوک aac و clc

نخستین فاکتوری که اغلب متقاضیان را سردرگم می‌ کند، ماهیت این دو گروه از محصولات است. در واقع آن ها به خوبی با ماهیت بلوک clc و aac آشنایی ندارند.

همین فاکتور هم باعث می‌شود تا عملاً قادر به خرید محصول مناسب نباشند. به همین جهت برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی باید ابتدا ماهیت هر کدام از آن ها را به شیوه ای مناسب درک کنید.

قبل از هر چیزی باید بدانید که هم بلوک های aac و هم مدل های clc جزو بلوک های سبک اتوکلاو شده به حساب می آیند.

در واقع بخش زیادی از بدنه این بلوک ها به وسیله هوا پر شده است. به همین جهت بوده که وزن آن ها بسیار اندک می باشد.

نخستین بار حدود یک قرن پیش بود که مهندسان اروپایی با ترکیب سیمان، ماسه، خون و آهک توانستند نوع خاصی از بلوک را ایجاد کنند.

در واقع خون موجود در داخل این بلوک ها، موجب ایجاد کف و در نتیجه حباب های مختلف درون ساختار آن ها می شد. این موضوع وزن نهایی آن ها را کاهش می‌داد.

چنین بلوک هایی می‌توانستند به سبب به وزن اندک و مقاومت بالای خود، گزینه مناسبی برای ساختمان سازی باشند.

بر همین مبنا استفاده از آن ها افزایش پیدا کرد تا شیمیدان ها و متخصصان آن را توسعه و نام بلوک های aac را بر رویشان گذاشتند.

این دسته از بلوک ها، ویژگی های مختلفی نظیر مقاومت دمایی بالا، مقاومت در برابر حرارت، قیمت مناسب و موارد مشابه را در خود دارند.

همین فاکتور هم باعث شده تا در طی یک قرن گذشته، بسیاری از شرکت ها و کارگاه ها نسبت به ساخت آن اقدام کنند.

اما مشکل شاخصی که در بلوک های aac وجود داشت، جذب رطوبت بالا بود. در واقع این دسته از محصولات به دلیل نوع ساختار خود، رطوبت زیادی را جذب می کردند.

این فاکتور در نهایت موجب ترک برداشتن بلوک ها و کاهش عمر مفید ساختمان در مناطق مرطوب می شد.

در نهایت مهندسان هلندی تلاش خود را به کار گرفته و نوع خاصی از بلوک های aac را ساختند که در برابر نفوذ رطوبت مقاومت کافی نشان می داد.

این دسته از بلوک ها به نام بلوک های clc شناخته شد. در واقع بلوک های clc گونه‌ای از مدل های aac هستند که تفاوت های شاخصی را در بطن خود دارند.

ما در ادامه سعی داریم تا این تفاوت ها را برای شما بیان کنیم.

تفاوت بلوک clc و aac چیست ؟

تفاوت بلوک clc و aac

تفاوت های بین بلوک های aac و clc

همانگونه که اشاره کردیم، بلوک های clc و aac در واقع از یک گروه واحد بوده و هر دو جزو بلوک های سبک قلمداد می‌شوند.

اما آن ها تفاوت های جزئی با هم دارند. همین تفاوت ها موجب شده تا عملاً این محصولات به دو گروه مجزا تبدیل شده و هر کدام برای طیف خاصی از بناها مناسب باشند.

ما در ادامه برخی از این تفاوت ها را خدمت شما بیان کرده ایم.

  • مواد و ترکیبات سازنده بلوک

نخستین تفاوتی که میان بلوک های aac و clc وجود دارد، نوع ماده به کار رفته برای ساخت آن ها می باشد. در واقع جهت ساخت بلوک های clc از دوغاب خاکستر بادی، سیمان، فوم و آب استفاده می شود.

این در حالی است که برای ساخت بلوک های aac، ترکیباتی نظیر پودر خاکستر بادی، سیمان، آب، گچ و پودر آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

این تفاوت در ترکیبات سازنده باعث شده تا هر دوی این بلوک ها از نظر نوع ساختار و ویژگی های خود تفاوت های شاخصی با همدیگر داشته باشند. این موضوع در نهایت موجب کارکرد متفاوت آن ها می شود.

به یاد داشته باشید که این ترکیبات می تواند متناسب با نوع شرکت سازنده و البته نیاز مشتری تغییر کند. با این اوصاف پایه و اساس این محصولات به شرح فوق می باشد.

  • مقیاس پذیری در حیطه تولید بلوک aac و clc

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که بین بلوک های aac با clc وجود دارد، تفاوت در حیطه مقیاس پذیری است.

در واقع ترکیبات سازنده بلوک های clc غالبا سریع سفت می شوند. همین مورد باعث شده تا ظرفیت دستگاه های سازنده آن ها کوچکتر باشد.

این کوچکی باعث شده تا مشکلات زیادی در پروسه تولید انبوه ایجاد شود. برای مثال مقیاس پذیری این دسته از تولیدات برای پروسه های تولید انبوه به شدت کاهش یافته است.

بر همین مبنا نمی توان تعداد زیادی از آن ها را در مدت زمان اندکی تولید کرد. افزون بر این موارد، پروسه خشک کردن این محصولات و قالب ریزی آن ها نیز با نمونه های aac متفاوت است.

برهمین مبنا غالبا تولید آن ها در تیراژ بالا، زمان و انرژی بیشتری را می طلبد. لذا اگر پروژه های بزرگی را دارید، بایستی دور بلوک های CLC را خط کشیده یا دست کم مدت زمان پروژه خود را افزایش دهید.

این موضوع همان عاملی است که موجب محبوبیت بیشتر بلوک توکلاو شده در پروژه های بزرگ می شود.

  • میزان مقاومت بلوک aac و clc

میزان مقاومت کششی و فشاری را می توان از دیگر تفاوت های بلوک aac و clc دانست.

در واقع این دسته از محصولات aac، به لطف ترکیبات بی نظیر و البته نحوه ساخت خود، می توانند در برابر فشار های عمودی و افقی، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

مقاومت فشاری این بلوک ها در محدوده ی ۳٫۵-۷ نیوتون بر میلیمتر مکعب قرار دارد. این محدوده را می توان ناحیه ی متوسط برای مصالح ساختمانی دانست.

به گونه ای که اغلب نمونه های مناسب، در این حیطه جای می گیرند.

نکته قابل توجه این است که بلوک های سبک اتوکلاو شده نظیر بلوک هبلکس و سیپورکس، نسبت به مصالح سنگین تر، مقاومت فشاری بیشتری دارند.

این مقدار تا ۲۵ درصد هم افزایش پیدا می کند. این موضوع در حالی است که ۸۰ درصد از حجم این محصولات را هوا تشکیل می دهد.

در مقابل بلوک های CLC مقاومت فشاری کمتری دارند. مقاومت این دسته از بلوک ها غالبا ۳ نیوتون بر میلیمتر مکعب است که پایین تر از حد متوسط قرار دارد.

همین فاکتور باعث شده تا این دسته از بلوک ها در برابر وزن و فشار بالا، مقاومت کافی نداشته باشند. برهمین مبنا هم بوده که اغلب معماران، استفاده از بلوک های سبک را ترجیح می دهند.

تفاوت بلوک aac و clc چیست ؟

تفاوت بلوک aac و clc چیست ؟

  • مقاومت در برابر رطوبت بلوک سبک

یکی از مهم ترین تفاوت های بین بلوک aac و clc ، میزان جذب رطوبت آن ها است. در واقع اغلب بلوک های سبک اتوکلاو شده، رطوبت بالایی را جذب می کنند.

همین مورد باعث شده تا در مناطق شرجی و مرطوب، چندان ایده آل نباشند. در واقع همین مشکل هم سرآغازی برای ساخت بلوک های clc شد.

این دسته از بلوک ها اگرچه نسبت به نمونه های اتوکلاو شده، پروسه طولانی تری دارند، اما در مقابل جذب رطوبت دوام بالایی داشته و به همین جهت انتخاب مناسبی برای ساختمان سازی در مناطق مرطوب هستند.

  • قیمت نهایی بلوک aac و clc

قیمت از دیگر تفاوت های بین بلوک aac و clc است. در واقع اغلب بلوک های CLC پروسه ای طولانی دارند. از طرفی روند خشک و آماده سازی آن ها انرژی و تجهیزات بیشتری را می طلبد.

این در حالی است که اغلب بلوک های سبک اتوکلاو شده توسط دستگاه های بزرگ و تجهیزات اتوماتیک ساخته می شوند.

همین مورد هم باعث شده تا هزینه نهایی ساخت آن ها بسیار مقرون به صرفه تر باشد.

موضوع دیگری که موجب کاهش قیمت این مدل بلوک سبک شده، وجود منابع غنی مواد اولیه آن ها در داخل کشور است.

در واقع اغلب مواد اولیه این بلوک ها با هزینه ای کم در داخل کشور ما تولید می شود. همین موضوع هم آن را بیش از پیش مناسب کرده است.

سخن آخر

تفاوت بلوک aac و clc همان چیزی است که اغلب خریداران را دچار شک و تردید می کند. در واقع اغلب افراد، نام این دو بلوک ار شنیده اند. اما اطلاعات دقیقی پیرامون تفاوت های بین آنان ندارند.

همین مورد هم باعث شده تا در زمان انتخاب، دچار سردرگمی شوند. ما در این مقاله نه تنها ماهیت آن ها را شرح داده ایم بلکه مروری واضحی بر روی تفاوت های این دو گروه داشته ایم.

البته باید بدانید که هر دوی این بلوک ها می توانند برای پروژه های ویژه خود مناسب باشند. لذا بهتر است قبل از خرید بلوک سبک حتما با علم به تفاوت بلوک aac و clc به خرید بپردازید. حتما با افراد با تجربه در این زمینه مشورت نمایید.

کارشناسان ما در گروه سازه سبک آرسام می توانند تمام جزئیات لازم پیرامون این موارد را در اختیار شما عزیزان قرار دهند. لذا اگر در پی خرید بلوک هبلکس، سیپورکس و… هستید، می توانید هم اکنون با تیم ما تماس حاصل فرمایید.

The post تفاوت بلوک aac و clc چیست ؟ appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.