بلوک NAAC چیست ؟

بلوک NAAC چیست ؟

این روزها انواع مختلفی از مصالح ساختمانی در بازار عرضه شده است. هر یک از این محصولات ویژگی ها و البته نقاط قوت مختص به خود را دارند که آن ها را برای انجام وظایفشان مناسب می کند. بلوک NAAC یکی از انواع محصولات محبوب در بازار می باشد که طی یک دهه گذشته، نفوذ زیادی را بین ساختمان سازها کسب کرده است.

در واقع این دسته از مصالح، گونه‌ای از بلوک سبک هستند که از لحاظ ساختاری، شباهت زیادی به بلوک های سبک اتوکلاو شده دارند. اما در پروسه ساخت آن ها، فرایند اتوکلاو استفاده نمی شود. به همین جهت است که به آن ها بلوک های سبک گازی غیر اتوکلاو شده یا NAAC گفته می شود. تشابه در مواد ساختاری و البته ویژگی های باطنی، باعث شده تا این محصولات هم بتواند، همانند مدل های اتوکلاو شده نفوذ قابل توجهی را در بین معمار ها و ساختمان ساز ها کسب کنند.

با این اوصاف بخش اعظمی از آن ها به خوبی با ویژگی ها و البته مزیت های بلوک های NAAC آشنایی ندارند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا به شیوه ای دقیق این دسته از بلوک ها را برای شما عزیزان زیر ذره بین نقد و بررسی خود قرار داده و تفاوت آن با سایر مدل ها را خدمت شما عزیزان ذکر کنیم؛ پس حتماً ما را تا انتها همراهی کنید.

ماهیت بلوک NAAC

بلوک های NAAC را می‌توان جزو عناوینی دانست که اغلب ساختمان ساز ها و بنایان شناخت کمتری از آن دارند. در واقع این دسته از مصالح، تحت عنوان بلوک غیر اوکلاو شده هم شناخته می شوند.

دلیل این نامگذاری، نبود پروسه اتوکلاو در حین ساخت است. در واقع این محصولات به مدل های AAC شباهت زیادی دارند. اما در پروسه ساخت خود مرحله ای تحت عنوان اتوکلاو را طی نمی‌کنند.

به همین جهت است که ساختار آن ها تخلخل کمتری به خود می گیرد. با این اوصاف باید عنوان کنیم که بلوک های NAAC ، جزو محصولاتی هستند که در شرایط اقتصادی فعلی، بسیار ایده آل می باشند.

این مدل ها نسبت به نمونه های رایج، قیمت های بسیار مناسب تری دارند. از طرفی، پروسه ساخت آن ها با سرعت بالاتری انجام می شود.

این مزیت های اقتصادی در حالی است که اغلب ویژگی های بلوک اتوکلاو شده هم در آن ها به چشم می‌خورد. البته باید بدانید که کارایی و توان این ویژگی ها نسبت به بلوک aac کمتر است.

اما در هر حال می توان تا حدودی این ویژگی ها را هم در آن ها مشاهده کرد. همین فاکتور هم باعث شده محصولات مورد نظر، به سادگی در صدر انتخابی خریداران قرار گیرند.

روش ساخت و مواد اولیه بلوک NAAC

طی سال های گذشته، بلوک های aac به دلیل ویژگی های مناسبی که داشتند، توجه تعداد زیادی از سازندگان و مالکان بنا را به خود جذب کرده اند. اما در این میان کمتر کسی از بلوک‌های NAAC خبر دارد.

در واقع این دسته از بلوک ها نیز مدل مانند مدل aac ، از ترکیباتی نظیر پودر آلومینیوم، عامل کف زا، سیمان پرتلند، ماسه، آب، آهک و پودر خاکستر ساخته می شود.

در پروسه ساخت مدل های aac ، ترکیبات یاد شده ابتدا در قالب های مختلف ریخته می شوند.

سپس وارد کوره خانه‌ی اول شده و پس از آن وارد پروسه اتوکلاو می‌شوند. اما در مدل های NAAC ، مرحله ای به نام اتوکلاو وجود ندارد.

به عبارت ساده تر متریال و مواد سازنده این بلوک ها، ابتدا با همدیگر ترکیب شده و سپس درون قالب ها ریخته می شوند.

این قالب ها نیز در ابتدا وارد کوره خانه اول شده و تا حدودی شکل ساختاری خود را به دست می آورند. پس از آن هم وارد پروسه برش شده و به دنبال آن وارد کوره خانه دوم خواهند شوند.

در کوره خانه دوم، دمای بسیار بالایی را تجربه کرده و شکل ساختاری آن ها نهایی می‌شود. پس از این مرحله، از قالب خارج شده و بر روی پالت ها قرار می گیرند.

بلوک NAAC چیست

تفاوت بلوک NAAC و بلوک aac چیست ؟

پس از آن بلوک ها آماده استفاده در پروژه ساختمان سازی می شوند. در واقع همان گونه که مشاهده کردید، این دسته از بلوک ها، پروسه ساخت ساده تری دارند.

این موضوع باعث می‌شود تا سرعت ساخت بلوک های سبک اتوکلاو شده بیشتر از نمونه های دیگر باشد .به همین جهت، میزان مقیاس پذیری آن ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

این فاکتور در نهایت به کاهش قیمت آن ها منجر می شود. از طرفی دیگر باید عنوان کنم که طی کردن مرحله اتوکلاو باعث می‌شود تا تخلخل کمتری در داخل این بلوک‌ها وجود داشته باشد. به همین جهت ساختار آن ها متراکم تر است.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: اتوکلاو چیست ؟

ویژگی های بلوک NAAC

همان گونه که اشاره کردیم، بلوک های NAAC هم طیف زیادی از ویژگی های بلوک های aac را در خود دارند. همین مورد باعث شده تا اغلب معماران توجه خاصی به آن داشته باشند.

با این وجود طیف زیادی از کاربران ویژگی های دقیق آن را نمی دانند. ما در ادامه هریک از این ویژگی ها را به شیوه ای مناسب برای شما عزیزان شرح داده ایم.

  • قیمت بلوک NAAC

قیمت مناسب را می‌توان نخستین و رایج ترین دلیلی دانست که موجب محبوبیت بلوک های سبک NAAC شده است. در واقع این مدل‌ها به دلیل پروسه ساخت ساده تر، قیمت پایین تری دارند.

این فاکتور هم موجب شده تا در شرایط اقتصادی موجود، به گزینه ایده آل تری برای کاربران بدل شوند.

لازم به ذکر است که قیمت این محصولات، در مقابل برخی از مدل های سنتی بیشتر است. با این اوصاف، غالبا قیمت بلوک های NAAC در مقابل مدل های aac کمتر می باشد.

این در حالی است که برای بسیاری از ویژگی های آن را هم به میزان کمتر در خود دارد.

  • وزن اندک بلوک

اگرچه بلوک های NAAC تخلخل کمتری دارند، اما به دلیل نوع متریال و مواد سازنده خود، باز هم وزن آن ها در مقایسه با بسیاری از بلوک های موجود در بازار کمتر است.

همین مورد باعث شده تا بار کلی ساختمان های ساخته شده به وسیله آن ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه مقاومت آن ها در برابر زلزله و شرایط ناخواسته بیشتر شود.

پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: مصالح ساختمانی ضد زلزله

  • مقاومت در برابر صدا

بلوک های NAAC هم می توانند مانند مدل‌های اتوکلاو شده مانع از انتقال صدا شوند. البته باید بدانید که توان آن ها در جلوگیری از فرکانس های صوتی به مراتب پایین تر از مدل های اتوکلاو شده است.

دلیل این موضوع هم وجود حفره های کمتر در ساختار آن ها است. با این وجود اغلب مدل های غیر اتوکلاو شده هم می توانند به مقدار قابل توجهی صداهای مزاحم را کاهش داده و آرامش موجود در بنا را بیشتر کنند.

همراه ما باشید با مقاله: عایق صوت

مزایای بلوک عایق صدا

مزایای بلوک عایق صدا

  • جلوگیری از هدر رفت انرژی

یکی از ویژگی های شاخصی که موجب محبوبیت مدل های aac شده، مقاومت بالای آن ها در برابر هدر رفت انرژی است.

به گونه ای که بلوک های مذکور می توانند مانع از انتقال حرارت داخل ساختمان به فضای بیرون شوند.

این فاکتور در فصل زمستان مانع از هدر رفتن انرژی و در نتیجه کاهش هزینه های شما می شود.

این فاکتور در فصول گرم سال هم می تواند بسیار مفید باشد چرا که کمترین تأثیر پذیری را از محیط خارج دارد.

مدل های غیر اتوکلاو شده هم چنین ویژگی را دارند. اما مقدار و توان آن نسبت به مدل های اتوکلاو شده کمتر است. دلیل این موضوع هم تخلخل کمتر در ساختار آن ها می باشد.

  • مقاومت در برابر حرارت

یکی از ویژگی های شاخصی که در بلوک های سبک اتوکلاو شده به چشم می‌خورد، مقاومت آن ها در برابر حرارت و آتش سوزی است.

در حقیقت اغلب مدل های سبک اتوکلاو شده مانند بلوک هبلکس و سیپورکس می توانند تا دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد را هم تحمل کنند.

مدل های غیر اتوکلاو شده نیز مقاومت قابل توجهی در برابر حرارت دارند. البته این مقدار به مراتب کمتر از مدل های اتوکلاو شده است.

با این وجود مدل یاد شده هم می تواند انتخاب ایده‌آلی برای عایق سازی ساختمان باشد.

مزیت بلوک سبک در ساختمان سازی

مزیت بلوک سبک سیپورکس در ساختمان سازی

تفاوت بلوک NAAC و بلوک AAC

یکی از مهم ترین و البته شاخص ترین موضوعاتی که موجب سردرگمی خریداران می شود، تفاوت بین بلوک های سبک NAAC و بلوک aac است.

در واقع اغلب آن ها تصور می‌کنند که به دلیل یکسان بودن ترکیبات ساختاری، لذا ویژگی آن ها نیز یکسان است. اما باید بدانید که تفاوت های شاخصی میان آن ها وجود دارد.

نخستین تفاوتی که در این میان دیده می شود، نبود پروسه اتوکلاو در طی ساخت مدل های ایکس است.

این مرحله باعث افزایش تخلخل در ساختار بلوک ها می شود؛ لذا می‌توان گفت که تخلخل بلوک های NAAC نسبت به aac کمتر است.

همین موضوع عامل بسیاری از تفاوت های میان این دو گروه شده است. در واقع کم بودن تخلخل موجب مقاومت دمایی کمتر، مقاومت حرارتی کمتر، عایق صدایی کمتر و موارد مشابه شده است.

البته در کنار این کاستی ها باید بدانید که مدل‌ های NAAC ، پروسه ساخت سریع تری دارند. به همین جهت است که قیمت آن ها کمتر از مدل های اتوکلاو شده می باشد.

این فاکتور آن ها را به گزینه اقتصادی تری بدل کرده است.

سخن آخر

بلوک های NAAC را می توان یکی از انواع مصالح ساختمانی سبک دانست که طی چند سال گذشته به محبوبیت بسیار زیادی در بازار داخلی رسیده اند.

با این وجود بیشتر مردم اطلاعات دقیقی پیرامون آن‌ها ندارند. همین فاکتور باعث می‌شود تا نتوانند در پروسه انتخاب آن ها را در سبد خرید خود قرار دهند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور واضحی بر روی این دسته از بلوکه ها داشته و جنبه های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم.

با این وجود اگر به دنبال خرید بلوک سبک یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آن ها هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

The post بلوک NAAC چیست ؟ appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.