یک قرن ایستادگی معماری کلیسای سِنت

یک قرن ایستادگی کلیسای سِنت

یک قرن ایستادگی معماری کلیسای سِنت

 یک قرن ایستادگی کلیسای سِنت

سایت مهندسی عمران :مسئول نمایندگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فریدن با بیان اینکه بر اساس کتیبه های چوبی به جای مانده، این بنا درسال ۱۹۰۳ میلادی مصادف با اواخر حکومت قاجار در روستای غرغن ساخته شده است.

محمود سلیمی افزود: دیواره های محوطه کلیسا از سنگ و گل ساخته و سقف بنا با چوب پوشیده شده است که به آن گرجی پوش می گویند.

وی با بیان اینکه وسعت کلیسا ۲ هزار متر است که بنای اصلی ۲۰۰ متر مربع است و با ۸ ستون چوبی که بر روی برخی از آنها کتیبه هایی وجود دارد، نگه داشته شده است گفت: نمای داخلی ساختمان این کلیسا نیز آجری است.

غرغن نام روستایی از توابع بخش مرکزی فریدن در استان اصفهان است که در فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز شهرستان فریدن، واقع شده است.

ساکنان اصلی این روستا ارامنه‌ای بودند که در زمان صفویان به فریدن بزرگ کوچانده شدند. نام این روستا نیز واژه‌ای ارمنی است و بسیاری از عناوین مزارع و باغات روستا نیز ارمنی است.

در سال ۱۳۴۹ پس از اینکه احداث و آب گیری سد زاینده رود سبب مهاجرت ساکنان روستا های پشت سد شد، تعدادی از اهالی روستای یان چشمه و بابادگان به این روستا آمده و زمین‌های کشاورزی و منازل ارامنه را خریداری کردند.

در شهرستان فریدن سه کلیسای تاریخی وجود دارد که کلیسای روستای غرغن و سواران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و کلیسای روستای سینگر نیز در حال ثبت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید