مهندسی پل
بقیه درادامه مطالب
در تقسیمبندی کلی ، شالوده و پایههای پل را زیر سازه (Substructure ) و آن قسمت که بهصورت سیستم خمشی وظیفه تحمل عبور گاه یا عرشه را بین پایهها به عهده دارد ، رو سازه ( Super Structure ) نامیده میشود
طبقهبندی پلها :
پل را از جهات مختلف میتوان طبقهبندی نمود . بدون اینکه در این مورد اولویتی قائل شویم ، در زیر طبقهبندیهای مختلف را ارائه مینماییم .
الف) طبقهبندی پلها ازنظر طول دهانه
- دهانه کوتاه (زیر ۱۰ متر)
- دهانههای متعارف ، حداکثر تا ۱۵۰ متر ، اکثر شامل پلهای عرشهای که طراحی آنها با کتب و آییننامهی موجود درزمینه طراحی پل امکانپذیر است .
- دهانههای بلند ، با دهانه بزرگتر از ۱۵۰ متر اکثراً شامل سیستمهای معلق که طراحی آنها نیاز به دانش و تجربه خاصی دارد . برای هر یک از طبقهبندیهای فوق ، سیستمهای مناسبی وجود دارد.
ب) طبقهبندی ازنظر سیستم سازهای
- پلهای صفحهای ( از بتن مسلح )
- پلهای دال و شاهتیر ( فولاد، بتن مسلح، بتن پیشساخته، ترکیب فولاد و بتن )
- پلهای خرپایی
- پلهای قوسی ( طاقی )
- پلهای خرپایی طرهای
- پلهای معلق ( با کابل سهمی )
- پلها با کابلهای کشیده یا پل ترکهای
- پل قابی
پ) طبقهبندی پل ازنقطهنظر مصالح
- پلهای با مصالح بنایی و بتن غیرمسلح
- پلهای بتن مسلح ( درجا و پیشساخته )
- پلهای بتن پیشتنیده ( پیش کشیده و پس کشیده )
- پلهای فولادی
- پلهای مرکب فولاد و بتن
- پلهای آلومینیومی ( مورداستفاده کم )
ت) طبقهبندی پل ازنقطهنظر شیو ساخت
- اجرای درجا با قالببندی کامل
- اجرای پیشساخته (۲-الف) نصب با جرثقیل ، (۲-ب) نصب به شیوه هل دادن
- اجرای طرهای
ث) طبقهبندی پلها ازنقطهنظر استفاده
- پلهای عابر پیاده (معمولاً در سطح شهری بهوفور مشاهده میشود)
- پلهای جادهها ( معمولاً در بین جادههای بینشهری میباشد)
- پلهای راهآهن (برای عبور قطار از درهها و رودخانه و …)
- پلهای رودخانهای (برای عبور از رودخانهها مسیلها )
- پلهای روگذر و زیرگذر شاهراهها
- پلهای عبور خطوط لوله آب ، نفت ، گاز و غیره
بارهای وارده بر پلها :
بارهای وارده بر پل به سه دسته عمده تقسیمبندی میشوند :
- بارهای قائم
- بارهای جانبی
- بارهای خورد کرنشی
الف) بارهای قائم
بارهای قائم شامل بارهای مرده ، زنده و موارد مشابه میباشند که در امتداد ثقل اثر نموده و عرشه و پایههای پل را تحت تأثیر قرار میدهند . این بارها حاکم بر طراحی عرشه میباشند و از طریق عرشه به پایهها اعمال میشود .
ب) بارهای جانبی
این بارها شامل بارهایی از قبیل بار باد ( پلهایی که سطح بارگیر زیاد دارند خیلی پراهمیت است) ، زلزله (پلهایی که وزن زیادی دارند خیلی پراهمیت است) ، فشار جانبی ، نیروی جریان (در پلهایی که روی رودخانهها ساخته میشوند پراهمیت است) ، نیروی گریز از مرکز (بیشتر در پلهای قوسی) ، نیروی ترمز ( پلهایی که وسایل نقلیه سنگین عبور میکند خیلی اهمیت دارد) ، نیروی برخورد (حوادث غیرعادی) و موارد مشابه میباشند که پایههای پل را تحت تأثیر قرار میدهند . درواقع این نیروها در عرشه ایجاد میشوند ، لیکن عامل اصلی مقاومت در مقابل آنها ، پایهها میباشند .
پ) بارهای خود کرنشی
این بارها شامل آثار دما ، خزش ، تغییر طول ناشی از پیش تنیدگی و موارد مشابه میباشند که میتوانند باعث ایجاد تغییر شکل در تمام سازهها و ایجاد نیروی داخلی در سازههای نامعین گردند .
این متن مهندسی ازسایت مهندسی ما گرداوری شده است.
آخرین دیدگاهها