بررسی ساختار و مزایا و معایب بادبند BRB

بررسی ساختار و مزایا و معایب بادبند BRB

سایت مهندسی عمران یکی از سایتهای پربازدید در زمینه مهندسی عمران میباشد و امروز شما را با مزایا و معاید بادبند brb اشنا میکند.

امروزه استفاده از مهاربندهای ضربدری برای مقاوم­ سازی سازه ­ها در برابر زلزله، بخصوص در مورد ساختمانهای بلند رواج زیادی یافته که از جمله دلایل آن می­توان به سختی زیاد این مهاربندها و نیز دلایل اقتصادی اشاره نمود.

در سیستم­های قاب مهاربندی، انتظار می­رود تنها درصد کمی از بارهای جانبی وارده، بوسیله عملکردهای خمشی و یا انعطاف­پذیر در اتصالات قابهای خمشی تحمل گردند.

اعضای قطری، برش را مستقیماً بصورت نیروی فشاری و یا کششی تبدیل کرده و به سیستم قائم انتقال می­دهند .

عملکرد مطلوب مهاربندهای هم مرکز، پس از مرحله الاستیک بستگی به این موضوع دارد که مهاربندها برای رفتار کمانشی قابل پیش­بینی طراحی شده باشند.

قاب­های بادبندی شده هم­ مرکز انرژی را بوسیله کمانش بادبند مستهلک می­کنند، محدودیت ضریب لاغری بادبند از کمانش موضعی بادبند جلوگیری می­کند.

از این رو بادبندهای لاغر نسبت به بادبندهای چاق­تر انرژی کمتری را مستهلک می­کنند.

قاب­های مهاربندی مقید شده در برابر کمانش (BRBF) یک رده ­ی خاص از قاب­های مهاربندی شده ­ی هم مرکز هستند، تقاطع محورهای اعضای BRBF در یک نقطه­ ی اتصال، یک سیستم خرپایی عمودی که نیروهای جانبی را تحمل می­کند، تشکیل می­دهد.

BRBF دارای شکل­پذیری و جذب انرژی بیشتری در مقایسه با SCBF است زیرا از کمانش کلی مهاربند و کاهش مقاومت مربوط به آن در نیروها و تغییرشکل­های مربوط به جابجایی نسبی طرح، در طبقه­ ها جلوگیری می­کند.

توجه داشته باشید که مهاربند K و X شکل به عنوان گزینه ­های BRBF به شمار نمی­روند.

در المان­های مهاربندی BRBF جذب انرژی در طی چرخه­ های تسلیم پایدار کششی- فشاری صورت می­پذیرد.

شکل زیر مشخصات رفتاری هیسترزیس برای این نوع از مهاربند را در مقایسه با مهاربند کمانش­کننده نشان می­دهد، این رفتار در طی محدود نمودن کمانش هسته­ی فولادی در داخل المان­های مهاربندی حاصل می­شود.

 

رفتار هیستریک BRB

تنش محوری از مقاومت کمانشی خمشی جدا شده و بار محوری به هسته­ی فولادی محدود شده است.

در حالیکه مکانیزم مقیدسازی کمانش، که به طور معمول یک پوشش است، در برابر کمانش کلی مهاربندها مقاومت کرده و کمانش هسته­ ی فولادی در مودهای بالاتر را مقید می­سازد .

تاریخچه BRB :

توجه : محتوای مربوط به این قسمت ، در داخل فایل ورد ارایه شده است ( جهت دریافت فایل word به انتهای مطلب مراجعه فرمایید )

ساختمان BRB :

یک نمونه BRB شامل بادبند فولادی پوشیده شده با اعضای بتن مسلح با اعضای فولادی مانند لوله ­ها، و نمونه ­ای دیگر بادبندهای ورقه فولادی پوشیده بوسیله پانل بتنی در جا ریز می­باشد.

شکل های زیر دو نمونه از این دو نوع BRB را نشان می­دهد.