گرایش مهندسی عمران|رشته ژئوتکنیک(خاک و پی)

آشنایی با رشته ژئوتکنیک

به دلیل نیروی جاذبه زمین هر جسمی را به خود جلب می کند. ساختمانها و آسمان خراش ها ، سدهای بزرگ ، جرثقیل های غول پیکر ، اسکله ها ، سکوهای نفتی و اکتشافی ، راه پله های مختلف و تقریباً همه سازه ها از این قاعده مستثنی نیستند. در چنین مواردی ، ساختمان و سازه باید مستقیماً با زمینی که در آن قرار دارد تماس داشته باشد. به همین ترتیب بار کلیه این سازه ها باید توسط سیستم های مختلف پی به زمین منتقل شود. بنابراین شناخت دقیق پایه ها و خاک یا به عبارت دیگر خاک بستر از جنبه های مهم مهندسی عمران است.

امروزه مهندسی خاک و فونداسیون که مهندسی ژئوتکنیک نامیده می شود. شاخه ای از مهندسی عمران است که از ساده ترین تا پیچیده ترین مسائل مربوط به طراحی بررسی می کند. با توجه به اینکه طراحی پی به درک بستر بستگی دارد. مهندسی ژئوتکنیک به طور خاص با درک ویژگی های خاک ، پی و موارد مربوط به پویایی خاک مرتبط است . همچنین می توان گفت مبحث مهندسی ژئوتکنیک اساس مهندسی سازه است.

یک مهندس ژئوتکنیک همچنین موضوعاتی مانند تونل ، سدهای خاکی و آزمایشگاه های مکانیک خاک را پوشش می دهد.

گرایش مهندسی عمران ژئوتکنیک

 

دوره های اصلی کارشناسی ارشد و دوره های مهم مورد نیاز برای این گرایش کارشناسی

تعداد واحدهای کارشناسی ارشد در خاک و بنیاد ، مانند سایر گرایش های مهندسی عمران در دوره تحقیق محور ، ۳۲ واحد است. که شامل ۲۴ واحد دوره نظری و عملی ، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پایان نامه است. در دوره آموزش محور ، به جای ۶ واحد پایان نامه ، ۶ دوره اختیاری تدریس می شود. همچنین در دوره سمینار ، یک موضوع خاص تحقیق می شود. دوره های اصلی جهت گیری خاک و پایه عبارتند از:

مکانیک پیشرفته خاک ، دینامیک خاک و مهندسی پایه پیشرفته با یکی از روشهای مهندسی پیشرفته ، مکانیک پیوسته و عناصر محدود

همچنین برخی از دوره های اختیاری در این زمینه عبارتند از:

مکانیک سنگ ، مکانیک محیط مداوم ، روشهای عددی در مکانیک خاک ، سدهای خاکی ، مهندسی تونل ، ژئوتکنیک دریایی ، تحقیقات سایت محلی ، ژئوتکنیک محیطی ، تعامل ساختار خاک ، بهبود خاک ، آزمایشگاه پیشرفته مکانیک خاک ، آزمایشگاه دینامیک خاک عملیات و …

دوره های مهم مورد نیاز برای این گرایش کارشناسی شامل آزمایشگاه مکانیک خاک ، مهندسی پایه ، استاتیک ، مقاومت ماده ، دینامیک خاک و ریاضیات است.

گرایش کارشناسی عمران ژئوتکنیک

دانشگاه های مطرح در سراسر کشور

دانشگاه های تهران به عنوان دانشگاه های برجسته در زمینه ژئوتکنیک محسوب می شوند. به ویژه می توان از دانشکده فنی دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) ، دانشگاه علم و صنعت ، دانشگاه تربیت مدرس ، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نام برد. از دانشگاه های خارج از تهران می توان به دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شیراز اشاره کرد.

سابقه ، شغل و شرکت های ساختمانی مرتبط با این روند

ادامه تحصیل در رشته خاک و فونداسیون در دوره دکتری در داخل و خارج از کشور امکان پذیر است. این روند جنبه های اشتغال خوبی در ایران و خارج از کشور دارد.

در کشورهای در حال توسعه، مطابق با سیاست های توسعه ، پروژه های سد بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. برای این منظور ، پیمانکاران همکاری گسترده ای با مهندسان ژئوتکنیک دارند. همچنین ، به دلیل گسترش ساخت و ساز ، زمین وسیعی که قبلاً به عنوان بستری برای فعالیتهای ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گرفت . امروزه با کمک علم ژئوتکنیک ، بهسازی شده و به بستری مناسب تبدیل شده است. به همین دلیل ، تقریباً در همه پروژه های کوچک و بزرگ ساختمانی ، مانند ساخت و ساز در کلان شهرها ، ترسیم پروفیل خاک با استفاده از حدس و گمان ، آزمایشات در محل و آزمایش های آزمایشگاهی ضروری است.

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در شرکت های مشاوره ، آزمایشگاه های مکانیک خاک و دفاتر فنی شرکت های پیمانکاری یا مشاغل اجرایی کار کنند. به طور کلی می توان گفت فارغ التحصیلان این دوره دارای زمینه فنی کافی برای کار در آزمایشگاه های مکانیک خاک و تحقیقات میدانی ژئوتکنیک ، پروژه های سد سازی ، پروژه های بهسازی خاک ، پروژه های زیست محیطی ، تثبیت شیب ، دیوارهای حائل ، طراحی پی در کلیه ساخت و سازها هستند.

دانشگاه مطرح مهندسی عمران

دوره های مجازی و پردیس خودگردان

الف) دوره مجازی (الکترونیکی)

این دوره ها برای افرادی که قادر به شرکت در کلاسهای حضوری نیستند. همانند کارشناسان و مهندسانی که در مناطق نفت خیز کشور کار می کنند. فرصت ارائه کلاسهای مجازی را برای دوره مجازی بصورت آنلاین با اساتید همراه باشید. اساتید دوره های مجازی معمولاً همان اعضای هیئت علمی هستند. این دوره ها دوره رسمی کارشناسی ارشد است و منجر به اعطای مدرک کارشناسی ارشد مورد تأیید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می شود.

برای پذیرش در این دوره ها ، دانشجویان می توانند از طریق آزمون کارشناسی ارشد و همچنین آزمون دوره های مجازی دوره های مجازی برای کارمندان که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود ، شرکت کنند.

هزینه تحصیل در این دوره ها شامل موارد زیر است: ۱- شهریه ثابت در هر ترم. ۲- هزینه اخذ هر واحد درسی. ۳- هزینه پایان نامه. ۴- هزینه اخذ واحدهای رد شده می باشد. این هزینه ها سال به سال تغییر می کند و از دانشگاه به دانشگاه دیگر و همچنین برای رشته های مختلف متفاوت است. می توانید به قسمت مرکز آموزش الکترونیکی وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و از شهریه دوره مجازی مطلع شوید.

ب) پردیس خودگردان

این دوره ها در مکانی (شهری) غیر از محل اصلی دانشگاه ها برگزار می شود. البته در بعضی از دانشگاهها مانند امیرکبیر و علم و صنعت کلاسها در خود دانشگاه برگزار می شود. دوره های دانشگاه فقط برای دانشجویان ایرانی است. لازم به ذکر است عنوان دانشگاه در دیپلم فارغ التحصیلان این دوره ذکر خواهد شد.