نکات اجرایی در خصوص میلگرد ها

چند نکته اجرایی در خصوص میلگردها…..

۱- از فولادی که به صورت میلگرد در بتن استفاده می کنیم باید به صورت یک شبکه و کلاف یک پارچه در آورده تا بتواند به خوبی در مقابل نیروهای وارده از خود مقاومت نشان دهد. به این شبکه میلگرد و آرماتورهای بـه هم بافته شده حصیری یا مش بندی می گویند.

۲- میلگردها را معمولا با توجه به قطر آنها می خوانند مثلاً میلگرد ۱۸، میلگردی است که قطر آن ۱۸ میلیمتر میباشد.

بقیه د رادامه مطلب

۳- حداقل میلگردی که در ساختمانها مصرف می شـود نـمـره ۶ می باشد. (خاموت)

۴- درساختمان فلزی ما از میلگرد بیشتر در فنداسیون(پی) و شناژها استفاده می کنیم.

۵- میلگردها معمولا به طول ۱۲ متربه بازار عرضه می شوند. با توجه به شکل و ابعاد فونداسیون باید آنها را به اندازه ی دلخواه قیچی کنیم.
شبکه آرماتورها باید به صورت یک کلاف یک پارچه عمل کند نحوه ی اتصال آنها بـه یکدیگر بسیار حائز اهمیت است. کـه مسلماً باید با نظارت مهندس ناظر اجرا شود.

۶- معمولا در کارگاه ها برای اتصال دو نوع آرماتور ۴۰ برابر قطر آرماتور آنـهـا را بـا هــم اورلــب کـرده (طول اورلپ: ۴۰ ضرب در قطر آرماتور) و بـه وسیله ی مفتول آنـهـا را بـه هـم می بندیم.
این نوع اتصال برای آرماتورهای تـا نـمره ی ۳۲ مجاز می باشد.

۷- اندازه قطر و نحوه اجرای آرماتورها دقیقاً طبق نقشه و با نظر مهندس محاسبه و اجرا شود، مقدار میزان مصرف میلگرد در بتن با توجه به سطح مقطع آن است.

 نکته مهم:
به دلیل اینکه در سطح بالایی پی نیروهای کششی وارده کم و نیروهای فشاری وارده که بـتـون بـه خـوبـی می توانـد در مقابل آن مقاومت کند زیاد است و در سطح پایینی پی نیروهای کششی وارده زیاد و نیروهای فشاری وارده کم است پس باید در سطح پایینی پی از تعداد میلگردهـای بیشتر و قویتری استفاده کنیم تـا در مـقـابـل نیروهای کششی وارده به خوبی مقاومت کند.

۸- کارگران پس از آماده سازی شبکه کف پی آن را در ته پی قرارمی دهند. چون در کارگاها از بتن مگر در سطح کار استفاده می شود حداقل فاصله خارجی شبکه زیر پی از بتن مگر می باید حدوداً ۳ سانتی متر باشد.
برای این کار از تکه ها و نخاله های ساختمانی موجود در کارگاه استفاده شد.

۹- باید فاصله میلگردهـا و خاموت هـا را دقیقاً طبق نقشه اعمال کنیم کـه البته این فـاصلـه هـا را باید از مرکز به مرکز آرماتورهـا در نظر بگیریم.

۱۰- فقط در موقع جاگذاری باید دقت لازم انجام گیرد تـا قفسه هـا و مش میلگردی درست در وسط گود قرار گیرد تا در هنگام بتون ریزی از همه طرف توسط بتن احاطه شونـد. در واقع بتون مثل کاوری دور و اطراف آن را بپوشاند. معمولاً میلگردهای مصرفی در بتون را از نوع میلگرد آجدار انتخاب می کنند.
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید