معرفی نرم افزار های معماری

معرفی نرم افزار های معماری

معرفی نرم افزار های معماری

معرفی نرم افزار های معماری

نرم افزار اتوکد – Auto Cad

اتوکد چیست؟

مجموعه ای از ابزار آلات نقشه کشی شبیه کرد که یک فرد در اختیار گرفته و آماده ترسیم یک نقشه یا طرح می شود (با این تفاوت که دقت، کیفیت، و سرعت کار با اتوکد بسیار بیشتر از ابزار آلات نقشه کشی است.) حال این فرد می تواند از ابزارهایی که در دست دارد برای ترسیم یک نقشه صنعتی یا ساختمانی و یا یک طرح گرافیکی استفاده نماید.

کاربرد اتوکد  Auto Cad

مهم ترین کاربرد نرم افزار اتوکد، رسم و تولید اشکال و مدلهای دو بعدی و  سه بعدی مورد نیاز می باشد.اتوکد دقیق، سریع، و با کیفیت بالا شما را به نتیجه می رساند. ابزارهای این نرم افزار معمولا در تولید اشکالی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای ماهیت هندسی می باشند.

 

نرم افزار تی ری دی مکس – ۳d max

عمارانی ها و گرافیست‌ها می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، بطور شگفت انگیزی استفاده کنند. همچنین نور پرداز های می توانند قبل از انجام یک پروژه برای تایید آن، با استفاده از ۳d max کار را به مشتری نمایش دهند تا پس از تایید قرار داد بسته شود و کار انجام شود.

کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری است برای تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی. همچنین از نقش‌ها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار اتوکد هم پشتیبانی می‌کند که برای معماران مهم است

همچنین به کمک ۳D Max میتوان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود.

نرم افزار راینو – rhino

راینو یک نرم افزار مدل ساز سه بعدی قوی است که توسط برادران مک نیل در سال ۱۹۸۰ تولید شد

راینو از سیستم نربز استفاده می کرد که در واقع یک سیستم ریاضی برای محاسبه و ارائه منحنی ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری است . تعریف هندسه با خطوط ریاضی باعث شده است که راینو در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی جلوتر از دیگر نرم افزار های مدل ساز باشد.
راینو ابزار مدلسازی با دقتی را برای شما عرضه می کند تا بتوانید طرح هایتان را آماده برای رندر، انیمیشن، تحلیل، ساخت و… کنید.
راینو Rhino در دکوراسیون داخلی ،معماری ، طراحی صنعتی ، طراحی مبلمان، طراحی جواهرات و … کاربرد دارد.
راینو از تمام فرمت های دوبعدی و سه بعدی رایج پشتیبانی می کند و امکان تبادل فایل با تمام نرم افزارهای مدلسازی (از جمله Solidworks, Catia, 3D Max, Sketchup و…) را به شما می دهد.
نام کمپانی های بزرگی که برای طراحی از راینو استفاده می کنند:
Adidas – BMW – Boeing – Fiat – Ford – Nokia – Nike – Motorola – Kawasaki – Intel – Hyundai – Honda – Hitach – General Motors – Pioneer – Samsung Electronics – Sharp – Siemens – Toyota

نرم افزار اسکچاپ – Sketchup

خیلی وقت ها نیاز داریم که یک پروژه را زود طراحی کنیم و به مشتری نشان دهیم تا کار آن پروژه را قرار داد بندیم، در این جور مواقع اگر بخواهیم با ۳d max کار مدل را انجام دهیم شاید کار بسیار طول بکشد و مشتری از دست برود. پس به سراق اسکچاپ می رویم تا هر چه سریع تر طراحی خوب خود را مدل کنیم و پروژه را بگیریم.  در این لینک آموزش اسکچاپ در معماری را ببینید.

رویت – Autodesk Revit

رویت از محبوبترین نرم افزار های معماری می باشد که بیشتر برای رندر گرفتن از آن استفاده می شود.

محیط کاری نرم افزار Autodesk Revit به کاربران اجازه می دهد تمام ساختمان ها یا مونتاژها (در محیط پروژه) یا اشکال سه بعدی انفرادی را ویرایش کنند. می توان از ابزارهای مدل سازی با اشیای آماده و Import شده استفاده کرد. البته نرم افزار رویت یک مدل ساز نیست و همچنین قابلیت ویرایش اضلاع یک شیء را ندارد، به جز بعضی از اشیای خاص مانند سقف ها، دال ها و زمین یا محیط مجتمع.

وقتی کاربر یک ساختمان، مدل یا هر نوع شیء در نرم افزار رویت می سازد، ممکن است از موتور رندر Revit استفاده کند تا نتیجه ای طبیعی تر به جای مدل هندسی ایجاد کند. برای این کار می تواند از یک ابزارهای مدل پیش ساخته مانند دیوار، زمین و غیره استفاده کند، یا مدل ها، دیوارها و متریال خودش را بسازد.

رویت مزیت های زیادی دارد که به شرح زیر است.

  1. سادگی و سرعت یادگیری آن
  2. افزایش سرعت و دقت ترسیم نقشه
  3. ترسیم همزمان ۳بعدی و ۲ بعدی نقشه‌ها
  4. تبدیل سریع نقشه‌ فاز یک به نقشه‌ فاز دو
  5. ارتباط همزمان نقشه‌های معماری با نقشه‌های سازه و تاسیسات و اعمال همزمان تغییرات بین این نقشه‌ها
  6. حذف خطاهای انطباق نماها و پلانها و مقاطع
  7. امکان انجام مطالعات اقلیمی (نور و سایه) بر روی ساختمان
  8. امکان تعریف استانداردهای ساخت در تجهیزات ساختمان
  9. محاسبه متره ساختمان و تغییر سریع آن در صورت تغییر نقشه‌ها
  10. قابلیت ارتباطی با دیگر نرم‌افزارهای BIM از طریق IFC و نیز اتوکد , ۳Dmax (ورودی و خروجی)
  11. امکان طراحی حجمی و تبدیل آن به نقشه‌های اجرایی

دیدگاهتان را بنویسید