شومینه و انواع آن

شومینه و انواع آن

شومینه یا هیمه سوز  با ساختاری معماری درون دیوار برای نگه‌داشتن آتش و سیستم گرمایشی است. در پیدایش کارایی اصلی شومینه گرمادهی و حتی در مواردی محلی مخصوص پخت و پز بود که در این به اصطلاح باکس آتش در آتش دان قرار می گرفت و بوسیله یک دودکش گاز ها و ذرات ناشی از سوخت هیزم به بیرون هدایت می گردید. البته به مرور زمان و با تغییر سلیقه و پیشرفت معماری کارایی شومینه ها کمتر و به زیبایی آن به عنوان یک آیتم لوکس در دکوراسیون داخلی منزل وجه بیشتری گردید به عنوان مثال محل قرار گیری شومینه در یک پلان و همچنین پوشش دیوار های مجاور و پوشاننده آن و نیز دکور کنسول بوجود آمده در اثر ساخت آن همگی نقش کلیدی در طراحی و ساخت یک شومینه ممتاز خواهند بود. در صورت نیاز پیش از هر طرحی مقررات طراحی دودکش را در خصوص طراحی مطالعه بفرمایید.

به گزارش سایت مهندسی عمران انواع شومینه و تقسیم بندی های متفاوت آن بر اساس نوع سوخت، شکل ظاهری و روش نصب و سبک توضیحاتی ارائه گردیده است. نقش شومینه در دکوراسیون داخلی، عامل مهمی است که به اندازه عنصر گرم کنندگی محیط در انتخاب انواع شومینه باید در نظر گرفته شود.

نقش شومینه های داخل ساختمان بیش از گرم کردن محیط، تاثیر گذاری در دکوراسیون داخلی است. انواع متفاوتی از شومینه وجود دارد، اما به طور کلی شومینه بر اساس سوخت و متریال، ظاهر و شکل، روش نصب و سبک تقسیم بندی می شود. با توجه به تمام این عوامل، یکی از انواع شومینه بر اساس مصالحی که از خارج شومینه را پوشش می دهند و بر اساس چیدمان فضا از نوع مدرن، معاصر و یا کلاسیک انتخاب می شود.

 

 

شومینه ها را میتوان در دو حالت دسته بندی کرد:

تکنولوژی ،کارایی و سیستم حرارتی آن مانند : شومینه های چوبی (استفاده از هیزم) ، شومینه های گازی ، شومینه هایبا سوخت ژلاتین و…

محل قرار گیری و به نوعی اصول طراحی شومینه : شومینه های دیواری ، شومینه های وسط ، شومینه های معلق و …

انواع شومینه از نظر سوخت

انواع شومینه، عنصر دکوراتیو گرم کننده فضا، از نظر سوخت به انواع زیر تقسیم می شود، که توضیحات هر کدام به اختصار آورده شده است:

  • شومینه هیزمی
  • شومینه برقی
  • شومینه الکی
  • شومینه ژل سوز

شومینه هیزمی (شومینه چوبی)

یکی از قدیمی ترین انواع شومینه، شومینه هیزمی یا همان شومینه چوبی است که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می شود. گرمای ایجاد شده از شومینه هیزمی تا حدی قابل کنترل نیست و مانند دیگر سوخت ها امکان کم یا زیاد کردن شعله و گرما تنها با کم یا زیاد کردن هیزم امکان پذیر است. بزرگترین مشکل در شومینه های هیزمی، هزینه تعمیر و نگهداری بالا است و همچنین شومینه های هیزمی باعث ایجاد دوده در فضا می شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم فضای اطراف دارند. با این وجود شومینه چوبی به دلیل ایجاد فضای دلپذیر و آرامش بخش جز محبوبترین انواع شومینه است.

طراحی محلی به انوان دپوی هیزم در کنار این نوع شومینه ها و البته به دور از محل آتشدان زیبایی بیشتری به این نوع شومینه ها خواهد بخشید.