سقف وافل چیست؟

مقدمه

اگر در طی چند سال گذشته از کنار سازه های بزرگ عبور کرده باشید، یقینا سقف های مشبکی را دیده اید که مشابه مربع های توخالی هستند. بدون شک توجه شما هم به سمت این دسته سقف ها جلب شده و یا خواسته باشید تا سازه خود را به وسیله این شیوه از سقف آماده نمایید. این دسته از سازه ها عموما تحت عنوان سقف وافل شناخته می شوند که دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی هستند. مواردی همچون مقاومت بیشتر، ساختار زیباتر، طراحی منحصر به فرد، قیمت تمام شده پایین تر، اجرای سریع تر و … موجب شده تا این دسته از سقف ها بتوانند توجه طیف بیشتری از معماران و مالکان را به سمت خود جلب نمایند. با این اوصاف کم نیستند افرادی که هنوز اطلاعات دقیقی پیرامون سقف وافل ندارند و نمی دانند سقف وافل چیست؟ ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا مرور واضحی بر روی این دسته از سقف ها داشته باشیم، لذا بهتر است حتما ما را تا انتها همراهی نمایید.

سقف وافل چیست؟

همانگونه که اشاره کردیم، سقف وافل شیوه ای از اجرای بتن ریزی در سقف های ساختمانی می باشد که به دلیل ساختار منحصر به فرد خود مورد توجه معماران قرار گرفته است.
این دسته از سقف ها به دلیل ساختار مشبک خود وافل نامیده می شوند؛ چرا که شباهت زیادی به بیسکویت های وافل دارند.
این شیوه از سقف برای نخستین بار حدود ۲۵۰۰ سال پیش و در سازه های مربوط به هخامنشیان و رومیان به کار گرفته شد.
ساختار مشبک این دسته از سقف ها باعث می شود تا بتوانند به شیوه ای مناسب از خود مقاومت نشان دهند. از طرفی دیگر نیازی به استفاده از آرماتور و بتن تا حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند.
موضوع دیگری که موجب جذابیت این دسته از سقف ها شده، معماری بی نظیر آن می باشد. به گونه ای که ساختاری زیبا و جذاب به سقف خانه ها می دهد.
اجرای ساده تر فاکتور دیگری بوده که موجب جذابیت این دسته از سقف ها شده است.
در واقع سقف وافل را می توان در بازه زمانی کوتاه تری نسبت به سایر سقف ها اجرا نمود. خود این سقف ها نیز تعداد ستون های کمتری نیاز دارند.
این مورد به نوبه خود سبب شده تا سقف وافل بیش از پیش برای معماران و بنایان مناسب باشد.
این دسته از سقف به دلیل ساختار بی نظیر خود غالباً برای سطوحی که دارای دهانه های بلند هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.
به همین جهت است که از این سقف ها بیشتر برای سازه هایی نظیر نمایشگاه، هتل ها، سالن های آمفی تئاتر، تالار ها و ساختمان های مسکونی استفاده می شود. اوج کاربرد این روش برای سازه هایی است که دارای دهانه بیش از ۱۲ متر هستند. استفاده از این سقف در پروژه های مسکونی می تواند بار مرده ساختمان را کاهش داده و از این طریق ایمنی بیشتری را برای کل سازه فراهم نماید.

نحوه اجرای سقف وافل چگونه است؟

از آنجایی که شکل ساختاری و البته طرح سقف وافل با سایر سبک های موجود در بازار متفاوت است، لذا می‌توان گفت که نحوه اجرای آن هم با نمونه های دیگر متفاوت می باشد.
غالبا اجرای سقف وافل دارای چند مرحله مختلف است که هر کدام از آن ها ویژگی ها و البته اقدامات مربوط به خود را می طلبند.
نخستین مرحله برای اجرای سقف وافل، عملیات زیرسازی یا شاسی کشی می باشد.
در این مرحله ابتدا جک ها قرار گرفته و بر روی آن ها نیز قالب های مخصوص وافل قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که نصب جک برای این دسته از سقف ها نیز مانند مدل های تیرچه و بلوک می باشد؛ چراکه این قالب ها بر روی جک آن نیز قرار می گیرد.
پس از قرارگیری قالب ها، میلگرد ها و آرماتور ها نیز بر روی آن ها قرار می گیرد. عموماً فرایند آرماتوربندی این سقف ها به مراتب کمتر از نمونه های هم رده می باشد.
همین فاکتور هم باعث شده تا فرایند اجرای کار به وسیله آن بسیار ساده تر شود. پس از کار گذاشتن این قالب‌ها، نوبت بتن ریزی می‌رسد. در این مرحله تمام بخش بالایی قالب ها به وسیله بتن پر می شود.
البته می توان سطح بالای بتن را هم به طور کامل صیقلی نمود. اما این مرحله الزامی نبوده و صرفا جنبه زیبایی دارد.
پس از گذشت چند روز و سخت شدن بتن ها، می توان فرایند قالب برداری را آغاز نمود. البته باید در این مرحله دقت زیادی به خرج داد که ترک در ساختار بتن ها ایجاد نشود.
پیشنهاد سیپورکس خواندن مقاله: دلیل ایجاد ترک در بتن چیست؟
پس از این که قالب ها را جدا کردید، نوبت به مرحله نازک کاری وافل ها می رسد.
البته این موضوع متناسب با عملیات بعدی متغیر خواهد بود چرا که برخی از افراد بر روی آن سقف کاذب اجرا کرده و برخی دیگر هم از نماهای دیگر استفاده می کنند. لذا بایستی این موضوع را متناسب با نظر معمار خود انجام دهید.

انواع سقف وافل را بشناسید

سقف وافل چیست

کاربرد سقف وافل چیست

محبوبیت اجرای سقف وافل موجب شده تا پیشرفت های مختلفی در زمینه اجرای آن به وجود بیاید. همین مورد باعث شده تا به امروز دو نوع سقف وافل در بازار کشور اجرا شود.
نوع اول سقف وافل یک طرفه نام دارد. در این نوع از اجرا، قالب های مستطیلی شکل به کار گرفته می‌شود که به صورت دال یک طرفه عمل می کنند.
در این روش میلگردها صرفاً در یک جهت تعبیه می‌شود و همین مورد هم باعث شده تا مصرف میلگردها کاهش پیدا کرده و در قیمت نهایی سازه شما صرفه جویی شود.
البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که سقف وافل یک طرفه بیشتر برای مکان هایی استفاده می شود که دارای دهانه کوتاه هستند.
نوع دوم، سقف وافل دو طرفه نام دارد. در این شیوه از اجرا، قالب های مربعی شکل استفاده می‌شود و میلگردها نیز در دو جهت متقاطع بر روی آن قرار می گیرد.
این فاکتور باعث شده تا میزان استفاده از میلگرد نسبت به روش قبلی بیشتر باشد.
اما در مقابل مقاومت آن هم افزایش پیدا می‌کند. همین مورد باعث شده تا سقف وافل دوطرفه بیشتر برای ساختمان هایی با دهانه بلند مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد های سقف وافل

ویژگی ها و البته مزایای سقف وافل باعث شده تا کاربردهای گوناگونی برای آن خلق شود. در حقیقت این دسته از سقف ها بیشتر برای سازه های مرتفع و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.
مواردی همچون پارکینگ ها، مجتمع ها، فرودگاه ها، سالن ها و به طور کلی فضا هایی که دارای صفحه بزرگ هستند، می توانند از سقف وافل استفاده نمایند.
البته باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که سقف وافل در بسیاری از موارد می تواند جنبه زیبایی هم داشته باشد. لذا ساختمان هایی که دارای سقف محدود هستند هم برای اجرای چنین طرحی مناسب می باشند.
البته این موضوع به شرطی است که دهانه آن ها بیشتر از ۱۲ متر باشد.

پیشنهاد ویژه سیپورکس خواندن مقاله: صفر تا صد ساختمان سازی

ویژگی های سقف وافل

همان‌گونه که در ابتدای متن اشاره کردیم، سقف های وافل دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آن ها را نسبت به نمونه های هم رده متمایز می‌کند.
همین فاکتور هم باعث شده تا در طی چند سال گذشته میزان محبوبیت آن ها به مراتب افزایش پیدا کند.
اما در این میان طیف زیادی از افراد اطلاعات دقیقی پیرامون ویژگی های سقف وافل داشته و همین مورد باعث می شود تا به سمت انتخاب های دیگری کشیده شوند.
ما در ادامه برخی از این ویژگی ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم تا فرایند انتخاب و تصمیم گیری برایتان ساده تر شود.

اجرای سریع تر

اجرای سریع تر را می توان یکی از شاخص ترین ویژگی های سقف وافل دانست.
از طرفی دیگر آرماتورهای تقویتی در آن استفاده نشده و می توان در زمان بسیار اندکی قالب های آن را قرار و فرایند بتن ریزی را شروع نمود.
چنین موضوعی باعث شده تا اجرای پروژه‌های مختلف به وسیله سقف وافل به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر از روش‌های دیگر باشد.

استفاده از متریال کمتر

شکل کاسه قالب ها موجب شده تا میزان بکارگیری مصالح این روش کمتر از سقف های هم رده باشد.
از طرفی دیگر تعداد کمتری از آرماتورها و متریال های فلزی دیگر استفاده می‌شود که مجموع آن ها باعث کاهش هزینه های مربوط به مصالح و در نتیجه اقتصادی تر شدن این سقف ها می شود.

استحکام بالا

داشتن استحکام بالا از دیگر ویژگی های این سقف است که موجب شده تا سازه های آن مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.
همچنین کاهش متریال در آن ها موجب شده تا بار مرده ساختمان کاهش پیدا کند. ترکیب کلی این عوامل استحکام نهایی سازه شما را افزایش می دهد.

زیبایی بیشتر

زیبایی بیشتر را می توان از دیگر مولفه هایی دانست که باعث شده تا سقف وافل طی چند سال گذشته محبوبیت بیشتری را در بین مشتریان کسب نماید.
در واقع این شیوه اجرا باعث می شود تا سقف خانه های شما ساختاری مشبک به خود بگیرد.
این موضوع جلوه های کلاسیک به آن بخشیده و می توان نورپردازی های مختلفی را بر روی آن اعمال نمود. به همین جهت بوده که در طی چند سال گذشته محبوبیت بیشتری کسب کرده است.

مزایا و معایب سقف وافل چیست؟

سقف های وافل هم مانند تمامی دست سازه های انسان دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود هستند.
آگاهی یافتن از این نقاط ضعف و قوت به مشتریان کمک می‌کند تا بتوانند این دسته از سقف ها را در پروژه های مخصوص آن استفاده نمایند.
ما در ادامه برخی از مزایا و معایب این سقف را خدمت شما بیان کرده ایم تا پروسه تصمیم گیری برای شما ساده تر شود.

مزایای سقف وافل

  • مقاومت در برابر آتش سوزی و زلزله
  • صرفه جویی در مصرف مصالح
  • حذف مصالح پیش ساخته نظیر فوم و کاهش هزینه های مربوط به آن
  • امکان اجرای سقف وافل بر روی اسکلت فلزی و بتنی
  • توسعه و اجرای ساده تر، بدون نیاز به تخت ریزی زیر شاسی
  • قابلیت استفاده چند باره از قالب ها
  • مقاومت برشی بالاتر
  • عایق مناسب صوت و حرارت
  • پروسه اجرای سریعتر

معایب سقف وافل

  • غیر قابل استفاده بودن برای سقف های شیبدار
  • نیاز به سقف کاذب برای زیبایی بیشتر
  • در صورت عدم استفاده از کناف فضای زیرین آن عایق صوت نخواهد بود.
  • با توجه به جدید بودن این تکنیک، یافتن اکیپ تخصصی و با تجربه برای اجرای آن اندکی دشوار است.

سخن آخر

سقف وافل را می توان جزو آن دسته از تکنیک های ساختمان سازی دانست که می‌تواند هزینه نهایی شما را کاهش داده و در مقابل امنیت بیشتری را برایتان به ارمغان بیاورد. با این اوصاف بخش زیادی از مالکان بناها اطلاعات دقیقی پیرامون آن ندارند. همین مورد هم باعث می شود تا در پروسه ساخت و اجرا دچار اشتباهات مختلفی شوند.
ما در این مقاله سعی کردیم تا مرور واضحی بر روی سقف وافل و جنبه های مختلف آن داشته باشیم. با این وجود اگر هنوز در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند راهنمایی بیشتر هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان سیپورکس تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با مقاله: بلوک سبک

The post سقف وافل چیست؟ appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.