دیوار پیش ساخته چیست | مزایا و معایب

دیوار پیش ساخته

دیوار پیش ساخته چیست؟

در تعریف دیوارهای پیش ساخته می توان گفت که نوعی دیوار مدرن هستند و اغلب خارج از محیط پروژه تولید می شوند و سپس با حداکثر سرعت به محل ساختمان منتقل می شوند.

لازم به ذکر است این نوع دیوار در دو نوع پیش ساخته باز و بسته تولید می شود که همه آنها به شرح زیر است:

  1. بدیهی است که این نوع دیوارها باز به همراه برخی از عوامل اعم از رنگ کردن، عایق کاری و …. در محل احداث ساختمان ها نصب می شوند که طبیعتا نرخ آن ها نسبت به این نوع دیوارها بسته، مقرون به صرفه تر می باشد.
  2. خبر خوش این که دیوار های پیش ساخته بسته به همراه کلیه تجهیزات یعنی؛ سیم کشی، درب، پنجره و …. تولید می شود که در آخر به کمک جرثقیل به محل مورد نظر منتقل خواهد شد.

کاربرد دیوارهای پیش ساخته

کاربرد دیوارهای پیش ساخته

پیش از هر چیزی لازم است که همگان با ضرورت تهیه این نوع دیوارها بیشتر آشنا شوند و به همین دلیل هم در ادامه قصد داریم که بیشتر به این موارد اشاره کنیم:

  • امروزه اغلب مهندسان به منظور زیبایی بیشتر ترجیح می دهند که ساختمان های خود را به وسیله حوضچه، استخر و …. مجهز کنند که طبیعتا این نوع دیوارها در برابر آب، رطوبت و … از مقاومت بسیاری برخوردار می باشند و به همین دلیل هم متخصصان از آن ها بهره می برند.
  • سالانه حوادث متعددی از قبیل آتش سوزی، زلزله و … در سراسر دنیا رخ می دهد که بسیاری از آن ها هم منجر به خسارات مالی و جانی می شوند؛ اما خوشبختانه این نوع دیوارها نسبت به وقایع خطیر، پایداری منحصر به فردی را از خود نشان می دهند.
  • از اساسی ترین کاربرد های  این نوع دیوارها می توان به احداث کارخانه ها، سوله ها، مسکن های پیش ساخته و … اشاره کرد.

انواع دیوار های پیش ساخته

انواع دیوار های پیش ساخته

کلیه تجهیزات ساختمانی در تنوع چشم گیری تولید می شوند که طبیعتا دیوار های پیش ساخته هم از این موضوع مستثنی نمی باشند و در ادامه به طور مختصر به شرح آن ها می پردازیم:

  • دیوارهای پیش ساخته بتنی : لازم به ذکر است که دیوار های بتنی توسط میلگرد ها و میله های فولادی مجهز شدند که قطعا این مورد در افزایش مقاومت آن ها بی تاثیر نمی باشد.

دیوار های پیش ساخته بتنی در ویلا ها، حیاط های منزل، کارگاه ها و …. مورد استفاده قرار می گیرند.

  • دیوارهای پیش ساخته گچی: در مورد این نوع دیوارهای گچی می توان گفت که از آب و گچ تولید شدند و خوشبختانه در ابعاد مختلف هم قابل دسترسی می باشند؛ از مزایای بی شمار این محصول باید به سهولت در حمل و نقل، مقاومت چشم گیر در برابر احتراق، قیمت مقرون به صرفه و … اشاره کرد.
  • دیوارهای پیش ساخته چوبی: همواره این دسته از این نوع دیوارها از زیبایی منحصر به فردی برخوردار می باشند و به همین دلیل هم در راستا طراحی داخلی کلبه ها، ویلا ها و …. مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از افراد از ساخت دیوارهای چوبی پیش ساخته خودداری می کنند زیرا فکر می کنند که محصولات چوبی به اندازه کافی قوی نیستند و ممکن است منجر به فرسایش شوند. اما خوشبختانه این طرز فکر کاملاً اشتباه است.

  • قاب سبک فولادی: خبر خوش این که حداقل عمر قاب های فولادی به ۶۰ سال می رسد و اجزاء اساسی آن ها هم ورق های فولادی گالوانیزه می باشد که طبیعتا مقاومت بسیاری را در برابر نفوذ سرما، خوردگی و …. از خود نشان می دهد.
  • دیوارهای پیش ساخته کناف: گفتنی است که دیوار های پیش ساخته کناف از فلز و ورقه های روکش دار گچی یا سیمانی تشکیل شدند که به عنوان یک عایق مناسب در برابر صدا و حتی حرارت به کار می روند.

مزایا دیوارهای پیش ساخته

مزایا دیوارهای پیش ساخته

  1. قطعا احداث ساختمان ها یک فرایند بسیار پیچیده و البته طولانی می باشد که البته با کمک این نوع دیوارها می توان در زمان صرفه جویی کرده و پروژه به سرعت آماده بهره برداری شود.
  2. امروزه تهیه مصالح به ویژه خاک، گچ و …. به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و در اغلب مواقع هم متخصصان در این مسیر با مشکلات متعددی مواجه می شوند؛ اما استفاده از دیوار های پیش ساخته آن ها را از وجود مصالح بی نیاز می سازد.
  3. متاسفانه کلیه ساختمان ها در معرض نفوذ یا حمله حشرات موذی و مزاحم اعم از موریانه، سوسک، پشه و …. هستند که این نوع دیوارها از نفوذ آن ها جلوگیری می کند.
  4. قیمت اغلب دیوار های پیش ساخته مقرون به صرفه می باشد و همگان می توانند آن ها را به راحتی تهیه کنند.
  5. تولید و ساخت دیوار های پیش ساخته به نیروی انسانی اندکی نیاز دارد و این ویژگی در کاهش هزینه ها هم بی تاثیر نمی باشد.
  6. جلوگیری از استخدام چندین کارگر و انتقال آن ها به محل احداث ساختمان ها
  7. بی نیاز شدن از فرایند های جوشکاری، برش کاری و …. در محل ساخت و ساز ها
  8. سازگاری چشم گیر با محیط زیست و برخورداری از زیبایی منحصر به فرد
  9. قابلیت استفاده مجدد از این نوع دیوارها

معایب دیوار های پیش ساخته

به طور کلی می توان گفت که این نوع دیوارهای پیش ساخته دارای معایب اندک شماری هستند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • این نوع دیوارها در حجم و مقدار بسیار بالایی تولید می شوند که این مورد سبب افزایش هزینه های حمل و نقل می شود.
  • نصب و قرار گیری دیوار های پیش ساخته از جمله مراحل بسیار پیچیده محسوب می شود که در این مسیر ناچار هستیم از عوامل بسیاری کمک بگیریم.

قیمت دیوارهای پیش ساخته

حالا شما به خوبی با ضرورت ها و مزایای دیوارهای پیش ساخته آشنا شده اید ، واقعاً اگر می خواهید بدانید دیوار حائل چیست و چرا باید از آن استفاده کنید ، حتما مقاله ای را که در این باره نوشتیم بخوانید.

اول از همه ، ما باید به قیمت دقیق آنها توجه کنیم ، اما همانطور که می دانید دیوارهای پیش ساخته تنوع بسیار بالایی دارند و البته قیمت هر یک از آنها متفاوت است ، اما به طور کلی می توان گفت که قیمت مناسب و البته مقرون به صرفه است.