تفاوت بلوک هبلکس با لیکا

بلوک های هبلکس و لیکا را می توان جزو مهم‌ترین بلوک هایی دانست که در صنعت ساختمان سازی ایران مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این دو دسته از بلوک ها را می توان جزو آن مصالح ساختمانی دانست که معماران و سازندگان توجه ویژه‌ای به آن دارند. با این اوصاف طیف زیادی از آنها تفاوت بلوک هبلکس با لیکا را نمی دانند. همین مورد هم باعث می شود تا در زمان انتخاب خود دچار سردرگمی شده و نتوانند خریدهای خود را به شیوه ای مناسب تر انجام دهند.از طرفی دیگر، عدم آشنایی با تفاوت بلوک هبلکس با لیکا باعث شده تا مشتریان عملاً نتوانند گزینه های مناسب تر را انتخاب نمایند.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا این سردرگمی را به شیوه ای مناسب برای شما حل کنیم. بر همین اساس به بررسی تفاوت بلوک هبلکس با لیکا می‌پردازیم. این فاکتور می تواند به نوبه خود دید شما نسبت به این دو محصول را تغییر دهد؛ لذا اگر شما هم تمایل دارید تا تفاوت های این دو بلوک محبوب را بدانید، بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

ماهیت بلوک هبلکس و لیکا چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی تفاوت بلوک هبلکس با لیکا بپردازیم، بهتر است ابتدا با ماهیت این دو محصول آشنا شویم. بدون شک این موضوع می‌تواند دید شما از این مقاله را بهبود بخشد. به عبارت ساده تر بدون درک ماهیت آنها نمی توانید تفاوت هایشان را هم به خوبی درک کنید؛ لذا برای فهم این موضوع بایستی بدانیم بلوک لیکا و بلوک هبلکس چیست تا بتوانیم تفاوت این دو بلوک را برای شما بیان کنیم.

رایج ترین نوع بلوک در بین ایرانیان، بلوک های لیکا می باشد. این دسته از بلوک ها در واقع از ترکیب سیمان، آب و سبک دانه ایجاد می‌شوند. در این محصولات عموما سنگدانه های موجود در ساختار سیمان آن ها حذف می شود. ساخت این محصولات در طرح های توخالی و توپر باعث شده تا تنوع آنها رشد زیادی داشته باشد. سبک بودن و البته داشتن تخلخل عاملی است که موجب شده تا این محصولات در برابر صدا و حرارت عایق مناسبی باشند. از طرفی دیگر قیمت مناسب آنها موجب شده تا نفوذ بسیار زیادی در صنعت ساختمان سازی ایران داشته باشند.

بلوک های هبلکس نوع جدیدتری از بلوک های ساختمان سازی در کشور هستند. این دسته از بلوک ها برای نخستین بار در اروپا تولید شدند. برای ساخت این محصولات ترکیبات مختلفی مانند پودر آلومینیوم، سیمان، آهک، ماسه سیلیسی و آب را با همدیگر ترکیب می کنند. سپس آنها را درون قالب می ریزند. این ترکیبات در نهایت همچون یک کیک پف می کند. بعد از آن ترکیب به دست آمده را با ابعاد مورد نیاز برش داده و سپس با استفاده از فشار زیاد بخار در اتوکلاو آنها را عمل آوری می کنند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که بلوک های هبلکس نوعی از بلوک های متخلخل هستند که با جریان هوا بدان ها تخلخل داده شده است.

ساختار بی‌نظیر این دسته از بلوک ها باعث شده تا وزن بسیار اندکی داشته باشند. از طرفی دیگر ترکیبات بی نظیر آنها سبب شده تا در برابر انتقال صدا و حرارت عایق بسیار مناسبی باشند. مجموع این موارد در کنار هم دیگر باعث شده تا نفوذ بلوک هبلکس در صنعت ساختمان سازی ایران روز به روز بیشتر شود. با این اوصاف تعداد زیادی از مشتریان هنوز به خوبی با تفاوت‌های این دسته از بلوک ها با بلوک لیکا آشنایی ندارند. این در نوع خود باعث می‌شود تا در زمان تصمیم گیری دچار اشتباهات مختلف شوند.

بیشتر بدانید: مزایا و معیب بلوک لیکا

تفاوت های بلوک هبلکس با لیکا چیست؟

همانگونه که ذکر کردیم، بلوک لیکا و بلوک هبلکس شرایط کاملا متفاوتی را برای ساخت و تولید دارند. متفاوت بودن این شرایط موجب شده است تا عملاً ویژگی ها و البته ساختار آنها نیز گوناگون باشد. ما در ادامه برخی از تفاوت های آن را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم.

مقاومت بالا

شاید بتوان داشتن مقاومت بالا را به عنوان نخستین تفاوت بین بلوک هبلکس با لیکا دانست. در واقع مقاومت بلوک های هبلکس ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد که این میزان با توجه به نیاز مشتری و البته امکانات موجود قابل افزایش است. این تفاوت باعث شده تا مقاومت ساختاری این دسته از بلوک ها در برابر فشار ها و شرایط ناخواسته به مراتب بیشتر از بلوک‌های لیکا باشد.

مقاوم در برابر آتش سوزی

بلوک های هبلکس به دلیل ساختار بی نظیر خود در برابر انتقال حرارت مقاومت بالایی دارند. همین مورد هم سبب شده تا این دسته از تولیدات عملاً باعث عایق شدن ساختمان در برابر آتش سوزی های مختلف شوند. این فاکتور بی نظیر سبب شده تا این بلوک‌ها بتواند استانداردهای لازم برای ساختمان سازی را اخذ نماید.

سرعت اجرا

سرعت فرآیند ساختمان سازی با استفاده از بلوک هبلکس به مراتب بیشتر از بلوک های لیکا است. در واقع بلوک های هبلکس ابعاد بزرگتری داشته و فرآیند نصب و استفاده آنها به مراتب ساده تر است. این مورد سبب شده تا سرعت اجرا در بلوک های هبلکس نسبت به آجر بلوک لیکا تا ۴ برابر بیشتر باشد. این فاکتور به نوبه خود باعث شده تا عملاً هزینه های زمانی و مادی برای ساخت یک ساختمان کاهش پیدا کند.

عایق دما

عایق بودن بلوک های هبلکس در برابر دما را می توان یکی دیگر از مولفه های مهمی دانست که سبب شده است تا این محصولات انتخاب ایده آل تری برای کاربران باشند. در واقع بلوک های هبلکس به دلیل جنس ساختاری بی نظیر خود می توانند عایق بهتری نسبت به بلوک‌های لیکا باشند. بر همین اساس است که ساختمان های تولید شده به وسیله آن ها در فصول سرد و گرم سال هزینه های کمتری بابت تعدیل دما می پردازند. این به نوبه خود هزینه های سرمایشی و گرمایشی شما را کاهش می دهد.

تفاوت بلوک هبلکس با لیکا

قیمت بلوک هبلکس

بیشتر بدنید: مزایا و معایب بلوک هبلکس

مقاومت مکانیکی

مقاومت مکانیکی یکی دیگر از تفاوت های بلوک هبلکس با بلوک لیکا می باشد. در واقع بلوک های لیکا به دلیل ساختار خود کاملاً ترد و شکننده هستند. بر همین اساس است که در حین ساخت و ساز به وسیله آن ها، پرت یا ضایعات زیادی به وجود می‌آید. این فاکتور به نوبه خود سبب می شود تا هزینه های نهایی مشتریان افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر در آینده هم امکان نصب میخ یا قطعات دیگر بر روی دیوار های ساخته شده به وسیله آنها هم وجود ندارد. در مقابل بلوک های هبلکس به دلیل ساختار متراکم خود، مقاومت بسیار بیشتری دارند. این مقاومت سبب می‌شود تا عملا هزینه نهایی به وسیله ساخت و ساز این محصولات کمتر شود.

کاهش بافت مرده ساختمان

یکی از مهمترین تفاوت های بلوک هبلکس با لیکا کاهش بافت مرده در داخل ساختمان می باشد. در واقع دیوارهایی که به وسیله بلوک لیکا ساخته می شوند، امکان سفید کاری به صورت مستقیم را ندارند. بلکه بایستی بر روی آنها حتماً یک لایه گچ و خاک انجام شده و سفید کاری بر روی آن صورت گیرد. اما بلوک های هبلکس به دلیل ساختار متراکم خود نیازی به گچ و خاک نداشته و می توان به طور مستقیم بر روی آن ها سفید کاری را انجام داد. این فاکتور به نوبه خود باعث می شود تا بافت مرده موجود در ساختمان کاهش پیدا کرده و در نتیجه وزن کلی آن کمتر شود.

ضریب جمع شدگی

ضریب جمع شدگی یکی دیگر از تفاوت های بلوک هبلکس با لیکا می باشد. در واقع اغلب محصولات بتنی در طول زمان، فضای خالی خود را در اثر فشار از دست می دهند که به آن ضریب جمع شدگی می گویند. بلوک لیکا دارای ضریب جمع‌شدگی بسیار کمتری است. این در حالی است که بلوک های هبلکس ضریب جمع شدگی بیشتری در برابر خشک شدن دارند.

اجرای ملات

چگونگی اجرای ملات را می توان یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فردی دانست که باعث شده تا بلوک هبلکس و لیکا با همدیگر متفاوت باشند. بلوک لیکا این مزیت بی نظیر را دارد که به بنا اجازه می‌دهد تا ملات را به صورت قائم اجرا کند. اما در بلوک هبلکس امکان ایجاد ملات قائم به صورت استاندارد وجود ندارد. این مورد برای معماران و بناهای ایرانی اهمیت زیادی دارد چرا که روند ساخت معمول در ایرانیان به صورت قائم می باشد.

عایق صدا

بلوک هبلکس و لیکا هر دو در برابر انتقال صدا عایق هستند. با این اوصاف میزان مقاومت بلوک های هبلکس در برابر انتقال صدا به مراتب بیشتر از بلوک های لیکا می باشد. در واقع شاخص کاهش تراکسیل صدا در بلوک هبلکس حدود ۴۵ می باشد که در نوع خود بسیار منحصر به فرد است. این قابلیت بی نظیر اجازه می‌دهد تا لیکا بتواند عایق صوتی مناسبی برای ساختمان های مسکونی باشد. بلوک عایق چیست؟

سخن آخر

بلوک هبلکس و بلوک لیکا را می‌توان دو نوع بلوک پرطرفدار در صنعت ساختمان سازی ایران دانست که محبوبیت زیادی در بین معماران و بنا ها دارند. با این وجود این دو بلوک سبک تفاوت های مختلفی با یکدیگر دارند که باعث شده تا عملا قیمت و نحوه کار با آنها متفاوت باشد. این موضوع به نوبه خود تأثیر زیادی در میزان تقاضا برای آن ها داشته است. ما در این مقاله سعی داشتیم تا مروری بر روی تفاوت های بلوک هبلکس با لیکا داشته باشیم و جنبه های مختلف آن را به دقت برای شما عزیزان شرح دهیم.

با این اوصاف باید بدانید که هر نوع بلوک مزایا و معایب مختص به خود را دارد و هر کدام از آنها برای طیف خاصی از امور مناسب هستند لذا اگر ابهامی در این زمینه دارید می توانید هم اکنون از بخش نظرات با ما مطرح کنید. از طرفی دیگر چنانچه به دنبال خرید بهترین نوع بلوک سبک از جمله بلوک هبلکس، بلوک لیکا، بلوک پرین و … هستید، می توانید با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

The post تفاوت بلوک هبلکس با لیکا appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.