برش لیزری سی ان سی CNC چیست؟

مهندسی عمران

برش لیزری سی ان سی CNC چیست؟

به گزارش سایت مهندسی عمران ,برش لیزری سی ان سی CNC چیست؟
برش لیزری سی ان سی CNC فناوری ای است، که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام مورد استفاده است. برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می‌شود. قسمتی از جسم مورد نظر که بریده می‌شود، یا آب می‌شود، یا می‌سوزد، یا تصعید می‌شود و توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود؛ و سر انجام سطح بریده شده با کیفیت خیلی عالی ایجاد می‌شود.
گروه مهندس پلاس خدمات برشکاری (CNC) را با بالاترین کیفیت و هزینه مناسب ارائه می دهد.

آنچه در این مقاله می خوانید :
دستگاه برش لیزری سی ان سی CNC
برش لیزری سی ان سی CNC
مزایای برش لیزری سی ان سی CNC

برش راحت و با کیفیت به همراه بهره‌وری بالا و فراتر از روش‌های معمول و سنتی از مزایای برش لیزری سی ان سی CNC می‌باشد. امروزه تقریبا برای تمامی صنایع از برش لیزر سی ان سی CNC برای برش فلزات آهنی و استیل و آلومینیوم و آلیاژی استفاده می‌شود. این دستگاه ها کاربرد واقعی و پتانسیل حقیقی فناوری‌های جدید در تولیدات صنعتی را دارند.

? حتما بخوانید: CNC و انواع آن

دستگاه برش لیزری سی ان سی CNC
دستگاه برش لیزری با هدایت کردن خروجی یک لیزر قدرتمند بر روی ماده مورد نظر کار می کند. زیرا دستگاه برش لیزری سی ان سی CNC، هم دقت و کیفیت بالا دارد و هم زمان لازم برای برش قطعات آهنی و غیر آهنی و آلیاژی و آلومینیومی و بطور کلی هر نوع آلیاژ فلزی را بشدت کاهش می دهد. و معمولا در این روش از لیزر برای حکاکی لیزر یا برش طراحی های مختلف بر روی مواد متعددی استفاده می گردد.
برش لیزری سی ان سی CNC، در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده، ولی سرعت آن در ضخامت های بالا به شدت کاهش می یابد. با این وجود اغلب دستگاه‌ های برش لیزری نمی‌توانند ضخامتی بیشتر از ضخامت برش دستگاه‌ های پلاسما را برش دهند.

دستگاه برش لیزر سی ان سی CNC، قابلیت برش ورق آهنی با ضخامت های مختلف تا ۲۰ میلیمتر و طول ۶ متر و عرض ۲ متر و برای برش ورق استنلس استیل و برش ورق آلومینیوم و برش ورق گالوانیزه تا ضخامت ۸ میلیمتر و طول ۶ متر و عرض ۲ متر را دارد. برای آلیاژهای دیگر نیز به بسته به نوع جنس می توان عملیات برش را انجام داد.

برش لیزری سی ان سی CNC
برش لیزر به عنوان یکی روش ها مدرن در بازه ۱۰ تا ۲۵ میلی متر مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر در برش فلزات دارای دقت و کیفیت بالایی است. همچنین استفاده از این روش بسیار آسان می باشد و حتی بدون اپراتور نیز می توان کار برش را انجام داد.

برش لیزر CNC در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده ولی سرعت آن در ضخامت های بالا به شدت کاهش می یابد. برای برش ورق فلزی مختلف از انواع لیزرهای مختلف استفاده می شود.

مزایای برش لیزری سی ان سی CNC
مزایای برش لیزر سی ان سی CNC، برش راحت و با کیفیت به همراه بهره‌ وری بالا و فراتر از روش‌ های معمول و سنتی است.
دقت بسیار بالا در برش بدون ایجاد پلیسه تا ۰.۱ میلیمتر
فلزات با دقت بسیار بالایی بریده می شوند که این دقت برحسب ضخامت قطعه متفاوت می باشد.
برش در انواع سایز و ضخامت
تولید و برش در تعداد بالا
پرتی و ضایعات کم در برش لیزری سی ان سی CNC
صافی سطح بالا
عدم وجود تمرکز تنش
عدم سوختگی ناشی از برش
ضایعات کم متریال
ایجاد سوراخ و شیارهای بسیار ریز تا ۱ میلیمتر
 برش لیزر فلزات بر روی قطعه ای که برش می خورد هیچ گونه فشار فیزیکی اعمال نمی شود و در نتیجه شاهد له شدگی در لبه های قطعات نخواهیم بود.
تکنولوژی برش لیزر فلزات, طرح های پیچیده و نقشه های دو بعدی و هر نقشه طراحی شده توسط ابزاری مثل اتوکد و… به راحتی قابل پیاده سازی می باشند.

در برش توسط اشعه لیزر CNC, از آنجا که اشعه به صورت کانونی می تابد, قطعات قبل و بعد از برش تغییر دمای نا محسوسی دارند در نتیجه خواص مکانیکی و فیزیکی متریال مورد استفاده حفظ می گردد.
انواع برش لیزری سی ان سی CNC
برش لیزری که توسط دستگاه های لیزری سی ان سی CNC صورت می گیرد به دو بخش برش لیزری فلزات و برش لیزری غیر فلزات تقسیم می شود.
برش لیزری سی ان سی CNC غیر فلزات
از این روش می توان برای برش بسیاری از مواد غیر فلزی مانند ام دی اف, پلکسی گلاس, پارچه, چرم طبیعی و مصنوعی, مواد پلاستیکی و بعضی لاستیک ها استفاده کرد. معمولاً دستگاه برش لیزری با لیزر CO2 کار می کند و از آن برای برش اغلب مواد غیرفلزی به جز مواد کانی مانند کاشی, سرامیک, شیشه و آینه میتوان استفاده کرد.

برش لیزری سی ان سی CNC فلزات
برای برش فلزات از روش های گوناگونی مانند برش لیزری, برش واترجت, هوابرش, برش پلاسما, برش با تیغه های برش و … می توان استفاده کرد. برش لیزری در مواردی کاربرد دارد که کاربر بخواهد فلزات با ضخامت کم (معمولاً کمتر از ۸ میلی متر) را برش بزند و نیز زمانی که تلورانس مورد نظر پایین است یا به عبارتی دقت برش بالا باشد.
در برش لیزر CNC (برش سی ان سی) فلزات آهنی و آلیاژی و استنلس استیل آلومینیوم و گالوانیزه گازهای مختلفی استفاده می شود که کمک به فرایند برش فلزات با لیزر می کند.
کاربرد برشکاری لیزری
با توجه به توضیحاتی که در قبل گفتیم:
برش لیزر CNC فناوری است که در آن از اشعه لیزر برای برش و حکاکی بر روی پارچه, کاغذ, فلزات, چوب و … استفاده می شود و نوعا این فناوری در زمینه صنعت کاربرد دارد. دستگاه های برش لیزری با متمرکز کردن خروجی یک لیزر قدرتمند روی اجسامی که می خواهند بریده شوند, عمل می کنند.
قسمتی از جسم مورد نظر که بریده می شود یا آب شده یا می سوزد یا تصعید می شود و توسط فشار گاز از روی جسم پاک می شود و در نهایت سطح بریده شده با کیفیت خیلی عالی ایجاد می شود. لیزر صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنایع نظامی, ساختمانی, هوافضا, پزشکی, آزمایشگاهی و پژوهشی, ارتباطاتی, فیزیک, شیمی و … از کاربرد برشکاری لیزری می باشد.