بتن غیر مسلح چیست ؟

امروزه بتن‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص و متفاوت مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند و کاربرد بسیار زیادی در ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی دارند. بتن غیر مسلح نوعی بتن سیمانی است که مقاومت کششی آن در مقایسه با بتن مسلح کمتر است و کاربردهای منحصر به فرد خودش را دارد. در ادامه به طور کامل به این سوال که این نوع بتن چیست و در چه مواردی باید از آن استفاده کرد؟ خواهیم پرداخت.

انواع بتن

بتن انواع مختلفی دارد که بر اساس مواد تشکیل دهنده، روش ترکیب، روش ساخت و کاربرد تولید می شود. بخشی از انواع مختلف بتن، خواص و کاربردهای آن ها در ادامه مورد بحث قرار گرفته است.

بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح چیست؟ به بتن ساده تقویت شده گفته می‌شود که از ترکیب بتن و آرماتور تشکیل شده است تا مقاومت کششی و شکل پذیری نسبتاً پایین بتن را جبران کند. بتن ساده از نظر کشش ضعیف و از نظر فشاری خوب است. از این رو قرار دادن آرماتور مسئولیت تحمل تنش های کششی را بر عهده می گیرد. آرماتور فولادی مورد استفاده در بتن می تواند به صورت‌های زیر باشد:

  • میلگردهای تقویتی
  • شبکه‌های توری تقویتی
  • صفحات فلزی یا الیاف تقویتی

بتن غیر مسلح چیست؟

بتن غیر مسلح هیچ گونه تقویت کننده‌ای در خود ندارد. مواد تشکیل دهنده اصلی آن سیمان، سنگدانه‌ها و آب است. متداول ترین طراحی ترکیبی ۱:۲:۴ است که طرح مخلوط معمولی است. چگالی بتن ساده بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. مقاومت فشاری آن ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. این نوع بتن عمدتاً در ساخت روسازی‌ها و ساختمان‌ها به ویژه در مناطقی که تقاضای کمتری برای مقاومت کششی بالا وجود دارد، استفاده می شود. دوام این نوع بتن‌ها تا حد زیادی رضایت بخش است.

آشنایی با بتن غیر مسلح

بتن مسلح و غیر مسلح

نسبت آب به سیمان چگونه بر مقاومت تاثیر می گذارد؟

هر چه نسبت آب به سیمان کمتر باشد، منافذ هوا در بتن کمتر و ساختار بتن فشرده‌تر می‌شود و در نهایت باعث مقاومت بالاتر بتن می‌شود.

هدف اولیه آب و سیمان در مخلوط بتن چیست؟

آب یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بتن است که وقتی با سیمان مخلوط می‌شود، خمیری تشکیل می‌دهد که سنگدانه‌ها را به هم می‌چسباند. آب از طریق فرآیندی به نام هیدراتاسیون باعث سخت شدن بتن غیر مسلح می‌شود.

بخوانید: بلوک بتنی

اگر آب زیادی به بتن اضافه کنید چه اتفاقی می افتد؟

  • کاهش مقاومت فشاری:مقدار زیاد آب مقاومت فشاری بتن را کاهش می‌دهد زیرا باعث افزایش شکاف بین سیمان و سنگدانه‌ها می‌شود و در نتیجه فضاهای خالی هوا افزایش می‌یابد.
  • تمایل به ترک خوردگی: آب زیاد، استحکام کششی بتن غیر مسلح را کاهش می‌دهد و در نتیجه تمایل به انقباض و ترک خوردن را افزایش می‌دهد.

طول عمر بتن غیر مسلح چقدر هست؟

برای پروژه‌های مقیاس بزرگ مانند ساختمان‌ها، اگر بتن به درستی از آن مراقبت شود، باید تا ۱۰۰ سال دوام بیاورد. پروژه‌های بتنی که فرسودگی بیشتری را تجربه می‌کنند، مانند پیاده‌روها و راهروها، عمر مورد انتظاری در حدود نصف آن یعنی ۵۰ سال دارند.

بتن غیر مسلح

بتن غیر مسلح چیست؟

کاربرد بتن غیر مسلح

  • ساخت روسازی‌ها و ساختمان‌ها
  • ساخت سنگفرش‌ها و کف‌پوش‌ها

کاربرد بتن مسلح

بتن مسلح به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می‌شود و در مقایسه با بتن غیر مسلح کاربرد بیشتری دارد. می‌توان از بتن غیر مسلح در سنگفرش‌ها، راهروها و کف‌پوش‌ها استفاده کرد. اما بتن مسلح به دلیل مقاومت کششی بالا کاربرد بسیار زیادی در ساخت و سازهای خانگی به عنوان پایه و پایه خانه‌های کوچک دارد.

تفاوت بین بتن مسلح و بتن غیر مسلح چیست؟

بتن مسلح ترکیبی از بتن و آرماتورهای فولادی است. فولاد به عنوان تقویت کننده عمل می‌کند و مقاومت کششی پایین بتن را جبران می‌کند. بتن غیر مسلح همان بتن معمولی است و مقاومت کششی و فشاری ضعیفی دارد.

  • بتن مسلح مقاومت بهتر و بیشتری در مقابل آتش از خود نشان می‌دهد. بنابراین پس از ساخت منزل با بتن مسلح، هرگز نگران آتش سوزی نخواهید بود.
  • بتن مسلح استحکام کششی و فشاری بالایی در مقایسه با بتن غیر مسلح دارد. بنابراین می‌تواند فشار بسیار زیادی را تحمل کند و کاربرد بسیار زیادی در ساخت منازل دارد.

آیا بتن غیر مسلح قوی است؟

بتن غیر مسلح مقاومت کششی نسبتاً ضعیفی دارد و نمی‌توان در کاربردهایی که نیاز به مقاومت کششی بالایی وجود دارد از بتن غیر مسلح استفاده کرد. یکی از رایج ترین کاربردهای بتن‌های غیر مسلح در جاده های بتنی و سنگفرش‌هاست.

خرید بتن غیر مسلح

ویژگی بتن غیر مسلح

چرا بتن مسلح بهتر از بتن غیر مسلح است؟

فولاد استفاده شده در بتن مسلح مقاومت فشاری و کششی بتن را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا از آن در صنایعی مانند سدسازی، راه آهن، ساختمان سازی و … استفاده کرد. بتن مسلح در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است. با توجه به آرماتورهای ارائه شده، بتن مسلح می تواند تنش کششی خوبی را نیز تحمل کند و مقاومت خوبی در برابر آتش و آب دارد.

بیشتر بدانید: تفاوت بتن مسلح و غیر مسلح

چرا بتن غیر مسلح مقاومت فشاری خوبی دارد؟

بتن غیر مسلح مقاومت فشاری خوبی دارد زیرا سنگدانه‌های گرانیتی در فشار بسیار قوی هستند. اگر بتن به درستی در نسبت صحیح مواد مخلوط شود، وقتی دچار ارتعاش می‌شود عملاً «فضای معقولی» بین سنگدانه‌ها وجود ندارد تا دچار جابجایی شود.

چگونه می توان بتن را برای همیشه ماندگار کرد؟

  1. طراحی ترکیبی
  2. اتصالات ساختمانی
  3. جلوگیری از از دست دادن رطوبت زودرس در هنگام قرار دادن
  4. پخت مناسب
  5. بتن ریزی مناسب

خرید بتن غیر مسلح

بتن غیر مسلح یک ماده تخصصی و منحصربفرد است که برای کاربردهای سنگین و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که تهیه بتن مسلح با بهترین کیفیت اهمیت بسیار بالایی دارد. هنگام تهیه بتن باید به یک تامین کننده معتبر مراجعه کنید تا بتوانید با خیال راحت یک محصول عالی با قیمت مناسب بخرید. ما در سیپورکس، بدون در نظر گرفتن اندازه یا مقیاس پروژه، بتن غیر مسلح با کیفیت بسیار بالا به کسانی که نیاز به مصالح با مقاومت بالا دارند، ارائه می‌دهیم. برای پرس و جو در مورد بتن غیر مسلح ما در سیپورکس و کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ما، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

فاطمه قاسمیفاطمه قاسمی

طراح سایت، پشتیبانی و سئو سایت | webservicebama.com

webservicebama.com/

The post بتن غیر مسلح چیست ؟ appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.