اصول دیوار چینی

اصول دیوار چینی

دیوار چینی را می توان یکی از اصلی ترین اقدامات در پروسه ساختمان سازی دانست. در واقع بخش اعظمی از فضای داخلی ساختمان توسط دیوارها احاطه شده است. لذا می توان به جرات گفت که دیوارها به عنوان پررنگ ترین بخش در فضای داخلی ساختمان ها به چشم می‌خورند و هر گونه مشکل یا ناهماهنگی در آن‌ها، می‌تواند تهدید کننده امنیت سازه بوده یا دست‌ کم زیبایی آن را تحت تأثیر قرار دهد. همین فاکتور هم باعث شده تا معماران و مهندسان، اصول و دستورالعمل های مختلفی را برای آن تعیین کنند که به اصول دیوار چینی شناخته می شوند.

اغلب این دستورالعمل ها نیز در استاندارد ساختمان سازی ایران به صراحت قید شده است.

با این وجود طیف زیادی از مردم اطلاعات دقیقی پیرامون آن ندارند. همین مورد باعث می‌شود تا در پروژه های ساخت و ساز خود حساسیت بالایی بر روی آن نشان ندهند.

ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا به شیوه ای دقیق این موضوع را زیر ذره‌ بین نقد و بررسی خود قرار داده و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان بیان کنیم.

دیوار چینی چیست؟

قبل از این که بخواهیم به سراغ اصول دیوار چینی برویم، بهتر است ابتدا چیستی آن را درک کنید.

در واقع دیوار چینی به پروسه ای گفته می شود که با استفاده از ملات هایی نظیر سیمان، چسب، گچ و … مصالح مختلف ساختمانی را به همدیگر متصل کرده و از این طریق، حایل های گوناگونی بین فضاهای مختلف خانه ایجاد می کنند.

در حقیقت این دیوارها، نه تنها فضاهای داخلی خانه را از همدیگر جدا می کنند، بلکه باعث حفظ فضای داخلی در برابر شرایط نامساعد بیرونی می شوند.

همین فاکتور باعث شده تا دیوار چینی به عنوان دومین اصل مهم ساختمان سازی بعد از اسکلت بندی تلقی شود.

با این وجود اغلب افراد در رابطه با آن دقت و تمرکز کافی به خرج نمی دهند. به گونه ای که اصول دیوارچینی را به خوبی رعایت نمی کنند.

این موضوع در نهایت زیان های جبران ناپذیری را به آن ها وارد می کند. ما در ادامه برخی از مهمترین اصول دیوار چینی را خدمت شما بیان کرده ایم که می تواند تا حد زیادی امنیت موجود در دیوارهای خانه شما را افزایش دهد. پس حتما ما را تا انتها همراهی فرمایید.

اصول مهم در دیوار چینی

همانگونه که تا به این لحظه بدان اشاره کرده‌ایم، دیوار چینی دارای اصول و قواعد مختص به خود است که رعایت آن ها می تواند تاثیر بسیار چشمگیری در نتیجه نهایی کار شما داشته باشد.

با این وجود اغلب مردم اطلاعی از این اصول نداشته یا به خوبی آن ها را رعایت نمی‌ کنند.

ما در ادامه سعی داریم تا برخی از آن ها را به شیوه ای دقیق برای شما عزیزان ذکر کرده و دیدگاه دقیق‌تری از آن به شما بدهیم.

  • قائم و شاقولی بودن ردیف ها

یکی از مهمترین و البته حیاتی ترین موضوعاتی که بایستی در پروسه دیوارچینی به آن دقت داشته باشید، قائم و شاقولی بودن دیوارها است.

در واقع تمام رج های به کار رفته باید به وسیله شمشه و ریسمان تراز شده و ساختاری دقیق داشته باشند.

دیوار ها نباید نسبت به هم بیرون زدگی داشته یا سطح آن ها شیب دار باشد.

در صورتی که موقعیت کلی دیوار هم شیبدار بود، بایستی حتماً از طریق پله ای کردن ردیف های زیرین، سطح نهایی دیوار را صاف و افقی کرد.

موضوع دیگری که باید در این حیطه بدان دقت داشته باشید، قرارگیری بندهای عمودی در مقابل همدیگر است.

در واقع باید قرارگیری مصالح به گونه‌ ای باشد که بند های عمودی به صورت یک در میان در مقابل همدیگر قرار گیرند.

مازاد بر این باید قرارگیری بلوک های آن گونه‌ ای باشد که قفل و بست کامل بین آن ها به وجود بیاید. این موضوع مقاومت کلی دیوارها را افزایش می دهد.

  • زجاب کشی

زجاب کشی به عنوان یکی دیگر از اصول مهم در پروسه ساختمان سازی تلقی می‌شود. در واقع بایستی مصالح ساختمانی را حدود یک ساعت قبل از استفاده در آب قرار داد.

این موضوع باعث می‌شود تا از جذب آب موجود در ملات جلوگیری شده و در نتیجه اتصال آن محکم تر باشد.

البته این پروسه با توجه به نوع مصالح و شرایط آب و هوایی انجام می شود. لذا نمی توان آن را در تمام محیط های آب و هوایی اعمال کرد.

  • عایق کاری از اصول دیوار چینی

عایق کاری یکی دیگر از از اصول مهمی است که متاسفانه اغلب متخصصان توجه زیادی به آن ندارند.

بر مبنای این اصل، باید کرسی ردیف ها و پایه تمامی دیوار هایی که با زمین اتصال دارند، به وسیله ایزوگام یا قیر و گونی پوشیده شود.

این موضوع باعث می‌شود تا سطح زیرین آن ها در برابر نفوذ رطوبت و آب مقاومت کافی داشته و در نتیجه عمر سازه افزایش پیدا کند.

البته شما می توانید برای این موضوع از رنگ ها یا پلیمرهای ضد آب دیگر هم استفاده کنید که در نهایت منجر به مقاومت بیشتر می شود.

  • استفاده از یک نوع مصالح در دیوار باربر

دیوار های باربر اهمیت بسیار زیادی در پروسه ساختمان‌سازی شما دارند. به گونه ای که تا حدی وزن کلی ساختمان را تحمل می کنند.

بر همین مبنا بایستی دقت بیشتری به آن ها داشته باشید. متاسفانه اغلب افراد از مصالح گوناگونی برای یک نوع دیوار استفاده می کنند.

برای مثال اگر دیوار باربر خود را به وسیله بلوک سبک اجرا کرده باشند، چنانچه در انتها مصالح کم مانده باشد، ممکن است ردیف های انتهایی را هم به وسیله سفال اجرا کرده و از خرید مصالح دیگر پرهیز کنند. برخی دیگر ممکن است برای بخش‌های ابتدایی و انتهایی دیوار باربر خود، از مصالحی با ابعاد متغیر استفاده کنند.

این موارد و اقدامات مشابه، همگی غلط بوده و می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید دیوار مورد نظر شود. لذا از انجام آن خودداری فرمایید.

 اصول مهم دیوار چینی

اصول مهم دیوار چینی

  • وال پست و استحکامات

استفاده از وال پست را می توان به عنوان یکی از الزامات در پروژه های ساختمان سازی جدید دانست.

در واقع اغلب دیوارهایی که طول آن ها به بیش از ۳ متر می رسد، در برابر زلزله یا ضربات مختلف، مقاومت اندکی دارند.

این موضوع فارغ از نحوه دیوار چینی اصولی آن ها است. به همین جهت باید در فواصل مختلف آن ها را به وسیله نبشی ها به ستون یا سقف متصل کرد.

مازاد بر این تکنیک ها و ابزارهای دیگری تحت عنوان وال پست وجود دارد که می تواند امنیت دیوار های موجود را به طرز چشم گیری افزایش دهد.

ما توصیه می‌کنیم تا حتماً برای دیوارهای داخلی خانه خود از وال پست برای افزایش امنیت استفاده کنید.

چرا که در هر حال می تواند عمر مفید ساختمان شما را افزایش و مقاومت آن در برابر زلزله را بیشتر کند.

  • مهار سازی دیوار

مهار سازی دیوار به عنوان یکی از مهمترین اصول دیوار چینی تلقی می‌شود. این فاکتور باعث می شود تا مقاومت دیوار در برابر ضربه های مختلف افزایش پیدا کرده و به نحوی ایمنی ساکنان بیشتر شود.

بدین منظور بایستی انتهای آزاد تیغه ها به وسیله نبشی، با سقف ساختمان مهار شود.

مازاد بر این توصیه می شود تا دیوار نیز حتماً به کمک سنجاق هایی به ستون متصل شوند.

اغلب مهندسان هم توصیه می کنند تا برای دیوارهای باربر، دستکم سه میلگرد آجدار در فواصل معین دیوار قرار گرفته و به صورت سرتاسری دربند های افقی تا محل کلاف های قائم امتداد داده شده و در داخل آن ها مهار شود.

این موضوع باعث می‌شود تا مقاومت دیوارهای باربر به حداکثر حالت ممکن برسد.

  • انتخاب و بکارگیری مصالح مناسب

یکی از مهمترین فاکتورهایی که متاسفانه اغلب افراد توجه چندانی به آن ندارند، انتخاب نوع مصالح برای دیوار چینی است.

در حقیقت این روزها انواع گوناگونی از مصالح ساختمانی در بازار عرضه شده که هر کدام از آن ها می توانند مزیت ها و ویژگی های مختص به خود را داشته باشند.

با این وجود شما بایستی متناسب با بودجه و نیاز خود، نوع خاصی را انتخاب کنید. البته در این بین باید به نوع سازه و آب و هوای منطقه هم دقت داشته باشید.

خوشبختانه طی چند سال گذشته، در کشور ما نوع جدیدی از مصالح پا به عرصه وجود گذاشته اند که اصطلاحاً به آن ها بلوک های سبک اتوکلاو شده می گویند.

بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس از زیر مجموعه های این مدل ها هستند.

این محصولات ویژگی‌ های بسیار گوناگونی دارند که از جمله آن ها می توان به مقاومت فشاری بالا، وزن اندک، عایق بودن در برابر صدا و دما، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی، اجرای ساده و… اشاره کرد.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: مزایای بلوک عایق صدا

این مزیت باعث شده تا طی چند سال گذشته، بلوک های سبک اتوکلاو شده نفوذ زیادی در بین ایرانیان داشته باشند.

البته این تنها موضوعی نیست که محبوبیت آن ها را بیشتر کرده است. در واقع وزن اندک این محصولات باعث شده تا اجرای آن ها بسیار ساده‌تر شود.

مازاد بر این می توان آن ها را به وسیله اره برش داد و تاسیسات را ساده تر در بطن آن ها استفاده کرد.

اتصال به وسیله چسب های مخصوص هم فاکتور دیگری است که این مساله را بسیار ایده‌آل تر کرده است.

همین مورد هم باعث شده تا در طی چند سال گذشته، تعداد زیادی از مالکان ساختمان به دنبال خرید بلوک هبلکس یا بلوک اتوکلاو شده باشند.

ما سعی کرده ایم تا در شرکت سازه سبک آرسام، بهترین و البته ایده آل ترین مدل های این مصالح نظیر بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس را با کیفیت بالا و قیمت پایین در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

لذا اگر در رابطه با خرید یا قیمت آن ها سوالی دارید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

The post اصول دیوار چینی appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.