از بلوک پلی استایرن چه می دانید؟

بلوک پلی استایرن

اگر اخیراً از کنار ساختمان های بزرگ در حال ساخت عبور کرده باشید، یقینا بلوک های فومی سفید رنگی را دیده اید که در قسمت های مختلف ساختمان و به ویژه سقف های آن کار گذاشته شده اند. این فوم ها در واقع همان بلوک پلی استایرن هستند که طی یک دهه گذشته محبوبیت بسیار زیادی را در صنعت ساختمان سازی ایران کسب کرده اند.

قیمت پایین، وزن اندک، مقاومت بالا و … جزو فاکتورهایی است که موجب شده تا این دسته از مصالح، در بین معماران و سازندگان به محبوبیت بسیار زیادی برسند. با این اوصاف کم نیستند افرادی که هنوز ماهیت دقیق این دسته از محصولات را درک نکرده و دلیل محبوبیت آن را نمی دانند.

ما در این مقاله سعی داریم تا به شیوه ای دقیق تمام جنبه های این دسته از مصالح را برای شما عزیزان بیان کرده و دلیل نفوذ روز افزون آن را برای شما شرح دهیم؛ لذا حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

بلوک پلی استایرن چیست؟

بلوک پلی استایرن را می توان نوعی پلیمر مصنوعی دانست که در بدنه ساختمان استفاده می شود.

در واقع این محصولات از ماده ای به نام مونو استایرن ساخته می شوند که نوعی پلاستیکی ارزان و مقاوم است.

پلی استایرن ها در ساختارهای بلوک مانند ساخته می شوند که ابعاد و اندازه های آنان به مراتب بزرگتر از بلوک‌های عادی است.

اما در مقابل وزنی بسیار کمتر دارند. برای مثال یک بلوک عادی وزنی معادل ۱۵ کیلوگرم دارد. اما یک بلوک پلی استایرن تنها دو و نیم کیلوگرم وزن دارد.

نکته قابل توجه در رابطه با این محصولات، پوشش بالای آن ها است. در واقع هر بلوک های پلی استایرن می تواند به تنهایی جایگزین ۱۰ بلوک سفالی شود.

این موضوع یکی از مهمترین دلایلی بوده که نفوذ آن را در بین مردم افزایش داده است.

این ماده به دلیل خواص بی نظیر خود، می تواند عایق مناسبی در برابر صدا و دما باشد.

همین موضوع اجازه داده تا بتواند در صنعت ساختمان سازی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

البته این تنها موضوعی نیست که به نفوذ بیشتر آن کمک کرده است.

در واقع پلی استایرن ها به شیوه ای ساده در بدنه ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی استفاده از آن ها می تواند هزینه های شما را در دراز مدت کاهش دهد.

این فاکتور در نهایت نفوذ آن در بین جامعه را بیشتر کرده است. البته باید بدانید که این ماده به تنهایی قابل استفاده نیست، بلکه باید حتماً در کنار بتن ها و تیرچه های مخصوص استفاده شود.

چنین اقدامی باعث می شود تا مقاومت کلی سازه ها به وسیله آن ها افزایش پیدا کند.

چگونگی اجرای بلوک پلی استایرن

نحوه اجرای بلوک های پلی استایرن، تفاوت شاخصی با سایر مصالح ساختمانی دارد. همانگونه که اشاره کردیم، این دسته از مصالح به تنهایی قابل استفاده نیستند، بلکه بایستی حتما آن ها را در کنار بتن و تیرچه استفاده کرد.

در واقع بلوک های پلی استایرن خود نمی توانند وزن زیادی را تحمل کنند، به همین جهت است که بایستی تیرچه های مختلف را به عنوان زیر ساز برای آن ها قرار داد.

سپس بلوک های پلی استایرن بر روی آن ها قرار داده می شود. البته این تمام ماجرا نیست، بلکه بر روی آن هم بتن ریخته می شود.

این بتن باید تمام بخش های کناری این بلوک ها و البته تیرچه ها را در بر گیرد. به گونه‌ای که اتصال مقاومی بین تیرچه زیرساخت و بخش بتن صورت گیرد.

در میان آن ها نیز پلی استایرن ها حضور خواهند داشت. اگرچه خود پلی استایرن ها نقش چندانی در تحمل وزن نخواهند داشت، اما به دلیل ویژگی های خود، می‌توانند بار مرده ساختمان را کاهش داده و از این طریق آن را در مقابل زلزله مقاوم کنند.

مازاد بر این، برش ساده و ساختار مناسب آن اجازه می‌دهد تا اجرای تاسیسات در بطن آن ها بسیار ساده تر باشد.

نکته قابل توجه در رابطه با بلوک های پلی استایرن، تنوع در در فضاهای مورد استفاده است.

در واقع شما می توانید از این بلوک ها برای سقف و دیوارها استفاده کنید. البته باید خاطرنشان کنیم در ایران، بلوک های پلی استایرن بیشتر برای سقف منازل استفاده می شود و دیوارهای جدا کننده داخلی خانه، توسط بلوک ها معمولی اجرا می شود.

افزون بر این موارد، خود این مصالح به دلیل مقاومت پایین در برابر فشار، نمی‌توانند در دیوارهای باربر و کف ها مورد استفاده قرار گیرند.

بلوک پلی استایرن چیست

با بلوک پلی استایرن آشنا شوید

ویژگی های بلوک پلی استایرن

بلوک های پلی استایرن نیز مانند سایر مصالح ساختمانی، دارای ویژگی ها و نقاط قوت مختص به خود می باشند.

این ویژگی ها به نحوی است که موجب شده تا این دسته از مصالح، طی یک دهه گذشته نفوذ بیشتری را در بین ساختمان سازها کسب کنند.

ما در ادامه این مقاله برخی از ویژگی های این بلوک ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم تا بهتر دلیل این نفوذ را بدانید.

  • وزن اندک بلوک

وزن اندک را می‌توان به عنوان شاخص ترین و البته مهمترین ویژگی دانست که موجب تفاوت شاخص بین این بلوک‌ها و نمونه‌های هم رده شده است.

در واقع هر بلوک پلی استایرن تنها دو و نیم کیلوگرم وزن دارد و به همین جهت است که استفاده از آن می تواند بار مرده ساختمان را تا حد زیادی کاهش دهد.

مازاد بر این وزن اندک، اجرای آن را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند. در نتیجه ساختمان سازها به نیروی انسانی کمتری برای پیاده سازی آن نیاز خواهند داشت.

  • عایق صوتی بلوک

عایق بودن در برابر صوت را می توان از مهم ترین ویژگی هایی دانست که بلوک های پلی استایرن را برای ساخت آپارتمان های مختلف مناسب کرده است.

در واقع این دسته از مصالح می توانند به شیوه ای بسیار ایده آل مانع از انتقال صدا بین طبقات مختلف شوند.

این موضوع باعث شده تا انتخاب مناسبی برای حفظ حریم خصوصی در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی باشند.

مازاد بر این، بناهای اداری یا ساختمان هایی که حفظ حریم خصوصی در آن ها اهمیت دارد، غالباً از بلوک های پلی استایرن استفاده می کنند.

  • عایق حرارت

مقاوم بودن در برابر انتقال دما و حرارت را می توان مولفه دیگری دانست که موجب شده تا بلوک های پلی استایرن بیش از پیش در کانون توجهات قرار گیرند.

در واقع این محصولات می توانند به خوبی دمای داخلی بنا ها را حفظ کرده و مانع از تأثیر پذیری آن توسط بخش های بیرونی شوند.

به عبارت ساده‌تر، بلوک های پلی استایرن می توانند در برابر انتقال سرما و گرما مقاومت مناسبی از خود نشان دهند.

این موضوع در نهایت منجر به کاهش هزینه های قبض های انرژی شما در فصول گرم و سرد سال می شود.

البته به یاد داشته باشید که مقاومت در برابر دما را با حرارت اشتباه نگیرید. در واقع این محصولات نمی توانند در برابر انتقال حرارت و آتش سوزی مقاومت زیادی از خود نشان دهند.

همین مورد باعث شده تا توسط بسیاری از کارشناسان کنار گذاشته شوند.

مزایا و معایب بلوک پلی استایرن

تمام محصولاتی که توسط انسان ساخته شده اند، دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود هستند.

در واقع هر یک از این محصولات جنبه های مثبت و منفی خاصی دارند که اشراف بر آن ها می تواند مسیر انتخاب را برای شما شفاف و تصمیم گیری های بهتری را به شما ارائه دهد.

بلوک های پلی استایرن هم از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع این مصالح هم مزایا و معایبی دارند که آگاهی از آن ها می تواند یک خرید هوشمندانه تر را برای شما رقم بزند.

ما در ادامه این مزایا و معایب را شرح داده ایم.

مزایای بلوک پلی استایرن

  • عایق دمایی مناسب
  • وزن اندک
  • کاهش بار ساختمان
  • حمل و نقل ساده
  • کاهش هزینه های نیروی انسانی
  • اجرای ساده
  • کاهش تعداد مصالح
  • صرفه جویی در هزینه و زمان

معایب بلوک های پلی استایرن

  • عدم توانایی تحمل بار
  • قابل اشتعال بودن و مقاومت پایین در برابر حرارت

سخن آخر

پیشرفت صنعت ساختمان سازی موجب شده که تا به این لحظه، مصالح گوناگونی در بازار عرضه شود.

بلوک های پلی استایرن یکی از محبوب ترین و البته شاخص ترین مدل هایی است که در بازار وجود دارد.

با این اوصاف قشر زیادی از مخاطبان اطلاعات دقیقی پیرامون آن ندارند، همین موضوع هم باعث می شود تا بتوانند در پروژه های ساختمان سازی خود آن را استفاده کنند.

ما در این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی جنبه‌های مختلف آن داشته باشیم. از طرفی دیگر نقاط ضعف و قوت آن را به شیوه‌ای بی‌ طرفانه برای شما بیان کردیم.

بدون شک این موضوع می تواند در آینده تصمیم گیری را برای شما ساده تر کند.

البته به خاطر داشته باشید که مزایای بلوک های پلی استایرن محدود به آن نیست، بلکه می توان این ویژگی ها را در بلوک های سبک اتوکلاو شده نظیر بلوک هبلکس و بلوک سیپورکس هم مشاهده کرد.

با این اوصاف اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با بلوک های پلی استایرن یا بلوک سبک اتوکلاو شده کسب کنید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در شرکت سازه سبک آرسام تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: سایز بلوک هبلکس

The post از بلوک پلی استایرن چه می دانید؟ appeared first on شرکت سازه سبک آرسام.