آشنایی با پودر آلومینیوم آرسام

آشنایی با پودر آلومینیوم آرسام

پودر آلومینیوم و یا گرد آلومینیوم یا اکلیل آلومینیوم به ذرات خردشده و ریزشده‌ی آلومینیوم می‌گویند که بسیار با اکسیژن واکنش‌پذیر است. به تازگی در صنعت ساختمان‌سازی در جهت تولید بتن‌های سبک مورد استقبال قرار گرفته‌است. کاربردهای دیگر آن در آتش‌بازی و ساخت مواد منفجره است.

مروری کوتاه بر پودر آلومینیوم

از دیرباز با کشف عناصر مختلف در طبیعت نقش عناصر در زندگی انسان به مرور زمان پررنگ شد. کشف مواد و عناصر موجود در پیرامون انسان باعث شد خواص حداکثری عناصر بیش از پیش نمایان شود و در این میان عنصری نظیر آلومینیوم کاربرد بیشتری در زندگی پیدا کرد. در ادامه به کاربرد این پودر در دوره‌های باستانی اشاره می‌کنیم. در یونان و روم باستان طبیبان از این پودر برای بند آوردن خون زخم استفاده می‌کردند. پوشش‌دهی قوی این ماده و خاصیت منقبض‌کننده‌ی بالای آن موجب استفاده در انعقاد خون می‌شد.

کمی با گرد آلومینیوم آشنا شویم

همانطور که در مقاله قبل گفته شد پودر آلومینیوم به رنگ سفید و نقره ای است و همچنین حالت فیزیکی آن پودری است و از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این پودر عموماً به سه حالت فلیک، کروی و نامنظم تولید می‌شود. اغلب این ماده به صورت کروی عرضه می‌گردد. این پودر یا اکلیل آلومینیوم واکنش‌پذیری بسیار بالایی با اکسیژن دارد. به همین دلیل کاربرد دیگر آن در آتش بازی یا تولید مواد منفجره است.

خاصیت پوشش‌دهی و عایق حرارتی پودر آلومینیوم آن را به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مواد مصرفی و مواد اولیه برخی صنایع تبدیل کرده است. این پودر یا اکلیل در صنعت تولید، کاربردهای متفاوتی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کاربرد پودر آلومینیوم (گرد آلومینیوم)

همانطور که در بالا اشاره شد این پودر در وسایل و لوازم آتش‌بازی و تولید مواد منفجره بسیار استفاده می‌شود. این پودر در مصارف نظامی با استاندارد خالص ۹۸/۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد که امروزه با درصد خلوص ۹۹/۶ نیز از مصرف زیادی برخوردار است. قدرت پوششی بالا و عایق حرارتی بودن گرد آلومینیوم سبب شده تا در تولید و استفاده در صنایع بلوک سبک aac سیپورکس نیز کاربرد داشته باشد.

با توجه به تاریخچه‌ی گرد آلومینیوم، در تولید برخی محصولات الکتریکی و پوشش‌های ضدخوردگی، و بسیاری از صنایع مدرن دیگر، این پودر مورد استفاده است. همچنین در تولید محصولات و صنایع فلزی نظیر پوشش سیم‌پیچ، پوشش قوطی و پوشش‌های چکشی نیز از این پودر بهره می‌برند.

خاصیت پوششی و پوشش‌دهندگی بالای پودر آلومینیوم و نقطه ذوب و جوش بالای آن موجب شده است که در اکثر موارد به عنوان سپری پوششی و عایقی مقاوم در برابر گرما، در تولیدات چند دهه اخیر صنایع مختلف کاربرد داشته باشد.

در دنیای رنگ‌ها از این پودر برای تولید طیف خاصی نظیر متالیک و… یا رنگ‌های دریایی استفاده می‌شود. همچنین در ترکیبات رنگ‌های پلاستیکی و مسترپیج‌ها یا انواع جوهرهای چاپ مورد استفاده است. برای تولید جوهرهایی نظیر

  • جوهر چاپ آفست
  • جوهرهای چاپ گراور
  • جوهرهای چاپ فلکسو
  • جوهرهای چاپ اسکرین

کاربرد دارد، البته لازم به ذکر است که گرد آلومینیوم کاربردهای جانبی دیگری دارد که در مقاله قبل در مورد آن صحبت کردیم.

آلومینیوم‌شناسی (Aluminium- Aluminum)

آلومینیوم عنصری شیمیایی به شکل فلزی است که در ستون سیزدهم و خانه‌ی سوم جدول مندلیف واقع شده است. این فلز نقره‌ای‌رنگ با عدد اتمی ۱۳ ونماد Al فراوان‌ترین فلز پوسته‌ی کره‌ی زمین است؛ اما به علت واکنش‌پذیری بسیار بالا، به صورت خالص یافت نمی‌شود. به همین دلیل تا سال‌ها بسیار گران‌قیمت (حتی گرانتر از طلا) و کمیاب بوده است. در ترکیب سنگ‌های معدنی و بیش ازهمه در سنگ بوکسیت یافت می‌شود. بازیافت آن از لوازم و سایل گوناگونی مانند اتومبیل‌ها، در و پنجره، لوازم منزل و …، خصوصا با ذکر این مهم که کیفیت آلومینیوم بازیافت‌شده با شکل اولیه‌ی آن هیچ تفاوت محسوسی ندارد، بسیار رونق گرفته‌است.

آلومینیوم توسط فردی به نام هانس کریستین ارستد کشف و معرفی شد و فردریش وهلر شیمیدان به پیشرفت این عنصر و کشف خواص و محاسن آن کمک نمود.

آلومینیوم فلزی نرم و چکش‌پذیر است با چگالی ۲٫۷g.m-3 که آلیاژهای آن با دیگر فلزات، به علت استحکام بالا و وزن پایین، مورد توجه قرار دارد. همچنین این آلیاژها از چکش‌خواری، جوش‌پذیری و شکل‌گیری مناسبی برخوردار و در مقابل خوردگی بسیار مقاوم هستند.

برای بهینه‌سازی خواص مکانیکی آلومینیوم آن را با مس و روی و سلیسیوم ترکیب می‌کنند. این فلز بعد از آهن پرکاربردترین فلز و بسیار ضروری در جهان اقتصاد است. آلومینیوم دارای ویژگی‌های خاصی است که هر کدام آن را مناسب برای استفاده در صنعتی خاص نموده است:

نام‌های متداول پودر آلومینیوم

آلومینیوم در ابتدا با نام آلومیم شناخته می‌شد اما با گذشت زمان به منظور مطابقت با سایر عناصر فلزی ، پسوند “یوم” به آن اضافه شد. به شکل آلومینیوم در آمد (Aluminium) . بعدها نام این عنصر باز تغییر کرد و به شکل آلومینوم (Aluminum) گفته شد و رواج پیدا کرد.

جالب است بدانید که…

  • آلومینیوم دارای ۹ ایزوتوپ است که دو تای آن به شکل طبیعی وجود دارند. ( با عدد جرمی ۲۷ و نام ایزوتوپ پایدار- با عدد جرمی ۲۶ و نام ایزوتوپ رادیواکتیو. )
  • آلومینیوم به طور ناخواسته از طریق قوطی‌ها و سایر مواد دیگر ممکن است وارد خوراک انسان شود. درصد کمی از انسان‌ها به آن حساسیت دارند. البته در صورت استفاده‌ی بیش از حد آن قطعا به مسمومیت و یا کم‌خونی می‌انجامد.

در پایان باید اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان پودر آلومینیوم در ایران، شرکت سازه سبک آرسام است که در جهت ارائه‌ی این محصول با کیفیت بالا خدمت‌رسانی می‌کند.

جهت استعلام قیمت پودر آلومینیوم با ما تماس بگیرید:۲-۸۸۷۸۰۴۸۰ -۰۲۱

شناسه های آلومینیم

رنگ: سفید و نقره ای

نماد شیمیایی: Al

عدد اتمی: ۱۳

حالت در دمای اتاق: جامد

آرایش الکترونی: [Ne] 3s23p1

نقطه ذوب: ۶۶۰٫۳۲۳°C

نقطه جوش: ۲۵۱۹°C

چگالی (g.cm−۳): ۲٫۷۰

جرم اتمی: ۲۶٫۹۸

ایزوتوپ: ۲۷Al

عناصر و ترکیبات مناسب برای آلیاژ: مس، منگنز، منیزیم، سیلیکون