امروز شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ شما در هستید.
به سایت خوش آمدید.
  • آخرين آهنگ ها
  • آخرين آلبوم ها
  • آخرين سريال ها
  • آخرین فیلم ها
  • آخرین موزیک ویدیو ها
  • دسته‌بندی نشده
  • 13 فوریه 2019
  • 169 views
  • دیدگاه‌ها برای مهندسی پل | پل مهندسی بسته هستند

مهندسی پل

مهندسی پل

مهندسی پل

بقیه درادامه مطالب

در تقسیم‌بندی کلی ، شالوده و پایه‌های پل را زیر سازه (Substructure ) و آن قسمت که به‌صورت سیستم خمشی وظیفه تحمل عبور گاه یا عرشه را بین پایه‌ها به عهده دارد ، رو سازه (  Super Structure )  نامیده می‌شود

طبقه‌بندی پل‌ها :

پل را از جهات مختلف می‌توان طبقه‌بندی نمود . بدون اینکه در این مورد اولویتی قائل شویم ، در زیر طبقه‌بندی‌های مختلف را ارائه می‌نماییم .

الف) طبقه‌بندی پل‌ها ازنظر طول دهانه

  1. دهانه کوتاه (زیر ۱۰ متر)
  2. دهانه‌های متعارف ، حداکثر تا ۱۵۰ متر ، اکثر شامل پل‌های عرشه‌ای که طراحی آن‌ها با کتب و آیین‌نامه‌ی موجود درزمینه طراحی پل امکان‌پذیر است .
  3. دهانه‌های بلند ، با دهانه بزرگ‌تر از ۱۵۰ متر اکثراً شامل سیستم‌های معلق که طراحی آن‌ها نیاز به دانش و تجربه خاصی دارد . برای هر یک از طبقه‌بندی‌های فوق ، سیستم‌های مناسبی وجود دارد.

ب) طبقه‌بندی ازنظر سیستم سازه‌ای

  1. پل‌های صفحه‌ای ( از بتن مسلح )
  2. پل‌های دال و شاه‌تیر ( فولاد، بتن مسلح، بتن پیش‌ساخته، ترکیب فولاد و بتن )
  3. پل‌های خرپایی
  4. پل‌های قوسی ( طاقی )
  5. پل‌های خرپایی طره‌ای
  6. پل‌های معلق ( با کابل سهمی )
  7. پل‌ها با کابل‌های کشیده  یا پل ترکه‌ای
  8. پل قابی

پ) طبقه‌بندی پل ازنقطه‌نظر  مصالح

  1. پل‌های با مصالح بنایی و بتن غیرمسلح
  2. پل‌های بتن مسلح ( درجا و پیش‌ساخته )
  3. پل‌های بتن پیش‌تنیده ( پیش کشیده و پس کشیده )
  4. پل‌های فولادی
  5. پل‌های مرکب فولاد و بتن
  6. پل‌های آلومینیومی ( مورداستفاده کم )

ت) طبقه‌بندی پل ازنقطه‌نظر شیو ساخت

  1. اجرای درجا با قالب‌بندی کامل
  2. اجرای پیش‌ساخته (۲-الف) نصب با جرثقیل ، (۲-ب) نصب به شیوه هل دادن
  3. اجرای طره‌ای

ث) طبقه‌بندی پل‌ها ازنقطه‌نظر استفاده

  1. پل‌های عابر پیاده (معمولاً در سطح شهری به‌وفور مشاهده می‌شود)
  2. پل‌های جاده‌ها ( معمولاً در بین جاده‌های بین‌شهری می‌باشد)
  3. پل‌های راه‌آهن (برای عبور قطار از دره‌ها و رودخانه و …)
  4. پل‌های رودخانه‌ای (برای عبور از رودخانه‌ها مسیل‌ها )
  5. پل‌های روگذر و زیرگذر شاهراه‌ها
  6. پل‌های عبور خطوط لوله آب ، نفت ، گاز و غیره

بارهای وارده بر پل‌ها :

بارهای وارده بر پل به سه دسته عمده تقسیم‌بندی می‌شوند :

  1. بارهای قائم
  2. بارهای جانبی
  3. بارهای خورد کرنشی

الف) بارهای قائم

بارهای قائم شامل بارهای مرده ، زنده و موارد مشابه می‌باشند که در امتداد ثقل اثر نموده و عرشه و پایه‌های پل را تحت تأثیر قرار می‌دهند . این بارها حاکم بر طراحی عرشه می‌باشند و از طریق عرشه به پایه‌ها اعمال می‌شود .

ب) بارهای جانبی

این بارها شامل بارهایی از قبیل بار باد ( پل‌هایی که سطح بارگیر زیاد دارند خیلی پراهمیت است) ، زلزله (پل‌هایی که وزن زیادی دارند خیلی پراهمیت است) ، فشار جانبی ، نیروی جریان (در پل‌هایی که روی رودخانه‌ها ساخته می‌شوند پراهمیت است) ، نیروی گریز از مرکز (بیشتر در پل‌های قوسی) ، نیروی ترمز ( پل‌هایی که وسایل نقلیه سنگین عبور می‌کند خیلی اهمیت دارد) ، نیروی برخورد (حوادث غیرعادی) و موارد مشابه می‌باشند که پایه‌های پل را تحت تأثیر قرار می‌دهند . درواقع این نیروها در عرشه ایجاد می‌شوند ، لیکن عامل اصلی مقاومت در مقابل آن‌ها ، پایه‌ها می‌باشند .

پ) بارهای خود کرنشی 

این بارها شامل آثار دما ، خزش ، تغییر طول ناشی از پیش تنیدگی و موارد مشابه می‌باشند که می‌توانند باعث ایجاد تغییر شکل در تمام سازه‌ها و ایجاد نیروی داخلی در سازه‌های نامعین گردند .

این متن مهندسی ازسایت مهندسی ما گرداوری شده است.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 346 پست

مطالب مشابه

برچسب ها

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها برای این مطلب بسته شده است.

Sorry, the comment form is closed at this time.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

برچسب ها