قیمت خانه در ۲۰ سال اخیر چقدر گران شد؟

قیمت خانه در 20 سال اخیر چقدر گران شد؟

قیمت خانه در ۲۰ سال اخیر چقدر گران شد؟

قیمت خانه در 20 سال اخیر چقدر گران شد؟

یک کارشناس مسکن با ارائه آماری جالب توجه، میزان افزایش قیمت مسکن در ایران ۲۰ سال گذشته را اعلام کرد.

به گزارش آنا، بیت‌الله ستاریان در نشست تخصصی رسانه و اقتصاد مقاومتی با عنوان ستاد مردمی اقتصاد و رسانه که از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با بیان اینکه مسکن دارای ابعاد مختلف است و کسی که مسکن ندارد، به لحاظ روانی هم دچار اختلالاتی می‌شود، افزود: اگر ارزیابی نسبت به افراد حاشیه‌نشین و بدون مسکن داشته باشیم، خواهیم دید که اثرات آسیب‌های اجتماعی بسیار وخیم‌تر است.

 

 

 

این کارشناس بازار مسکن، گفت: از یک اقتصاد مریض در عرصه مسکن، طلا و ارز انتظار عملکرد سالم داریم در حالی که اقتصاد ما نیم دولتی است.

ستاریان با اشاره به اینکه بخشی از اقتصاد ساختمان در اختیار بخش‌خصوصی است، یادآور شد: ۳۰ سال است که در بخش مسکن همه مسائل به طرق مختلف گفته شده است، ولی هر دفعه در دوره‌هایی با مشکلات رکود، رونق و افزایش قیمت سرسام آور روبه‌رو بودیم و این شرایط سبب شده که در عرض ۲۰ سال مسکن قیمتی ۱۰۰ برابری داشته است.

 

 

وی با بیان اینکه وقتی بخش عمده از اقتصاد از فعالیت مردم محروم شده و در بخش مسکن، ساختمان و صنایع وابسته محدود شده‌اند، گفت: این بخش نیز به عدم جذب فاینانس محدود شده و دست بخش خصوصی نیز در این بخش بسته شده است.

 

 

 

وی با بیان اینکه بانک های خصوصی که باید رونق دهنده اقتصاد باشند در ملک سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار کرد: در درون مسکن ما معضلی نداریم و اگر این مشکلات برداشته شود دیگر حاشیه‌نشین نخواهیم داشت و با اندکی از حقوق می توان اجاره بهای مسکن را پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ها ۴۰ درصد و در شهرها ۱۰۰ درصد سبد خانوار به بخش مسکن اختصاص یافته است، یادآور شد: مسکن به یک مقوله سرمایه‌ای تبدیل شده است، چراکه نیمی از اقتصاد در اختیار دولت است.

 

 

وی مهاجرت معکوس را یک فاجعه فرهنگی دانست و اضافه کرد: همه کنش‌ها و واکنش‌های بخش مسکن ریشه اصلی آن در اقتصاد ما است و حفظ این اقتصاد نیز سیاسی و یک تفکر آمریکایی است؛ هیچ کسی نمی‌آید اقتصاد ما را در بخش مسکن جراحی کند.

وی با اشاره به اینکه از نظر فنی مهندسان ما بهترین هستند و از نظر تکنولوژی ساختمان در وضعیت خوبی قرار داریم، گفت: مسکن خود دارای معضل نیست، بلکه معضل مسکن از سیگنال‌هایی است که از اقتصاد کلان ما بر می‌خیزد.

دیدگاهتان را بنویسید