سیستم سازه ای LSF

سیستم سازه ای LSF

امروزه سبک سازی یکی از مفاهیم کاربردی در زمینه ایمنی در زمان وقوع زلزله به شمار می رود . اصلی ترین هدف سبک سازی در ساختمان ها، کاهش نیروی وارده به ساختمان در هنگام وقوع زلزله است. برای رسیدن به این هدف باید سبک سازی هم در عناصر سازه ای و هم در عناصر غیر سازه ای یک ساختمان لحاظ شود. در اکثر ساختمان ها در ایران ، وزن عناصر غیر سازه ای از وزن عناصر سازه ای بیشتر می باشد.

بنابراین برای سبک سازی توجه به اجزای غیر سازه ای یک ساختمان که معمولا قسمت بیشتری از وزن یک بنا را تشکیل می دهند، مهم تر از بخش اجزا سازه ای می باشد. در این مقاله با توجه به ضرورت و راهکارهای کاهش وزن ساختمان، ملاحظاتی جهت طرح و ساخت قاب سبک فولادی (LSF) با استفاده از مصالح سازه ای سبک ارائه شده است. که با توجه به آنها می توان گام بلندی در جهت حفظ و بهره وری منابع، مواد، انرژی و حفظ سرمایه ها و ثروت ملی و جلوگیری از تلف شدن انرژی برداشت.

ادامه مطلب

سایت مهندسی

معرفـی سیـستم  LSF

سیستم قاب های سبک فولادی (Light weight Steel Frames) با نام اختصاری LSF از مقاطع سرد نورد شده فولادی یا CFS (cold formed steel) ساخته می شود. اجزای مورد استفاده در این سیستم، نیمرخ های فلزی حاصل از نورد سرد ورق های فولادی با ضخامت های ۰٫۴۵ تا ۲٫۵ میلی متر می باشد.جهت محافظت این عناصر در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از آلیاژ روی به ضخامت ۴۰ تا ۱۲۰ میکرون استفاده می شود.

سیستم قاب سبک فلزی،  در قالب کلی سیستم های دیوار باربر قرار می گیرد. عناصر باربر ثقلی متشکل از مقاطع منفرد و یا ترکیبی و عمدتا c یا u شکل و یا ترکیب این مقاطع می باشند. دیوار ها از آرایش اجزای عمودی c شکل (استاد) به فواصل ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر که در بالا و پایین در داخل اجزای افقی u شکل (رانر یا تراک) مهار شده اند تشکیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید