چند نکته مهم قبل از خرید نرم افزار CRM
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)، نرم افزاری است که به استراتژی کلی سازمان شما جان می بخشد. این نرم افزار فقط ابزاری برای جمع آوری تمام اطلاعات مشتری در یک پایگاه داده مرکزی نیست و می تواند همه تعاملات و ارتباط شما با مشتریان را مدیریت می کند.
مدیران کسب و کارهای موفق، با مزایای CRM آشنا هستند، اما انتخاب و خرید نرم افزار CRM مناسب برای برخی از آن ها تبدیل به چالش می شود.
در این مقاله نکات مهم خرید نرم افزار CRM بررسی می کنیم.
قبل از خرید، سه کار مهم را باید انجام دهید:
- تحقیقات طولانی مدت و دقیق
- بررسی هزینه ها و تامین بودجه
- مشخص کردن انتظارات خود از نرم افزار CRM
کدام CRM مناسب کسب و کار شما است؟
در نظر داشته باشید که نرم افزار CRM می تواند قسمت های مختلف کسب و کار شما را پوشش دهد: تیم فروش می تواند برای پیگیری مشتریان و مدیریت قیف فروش از آن استفاده کند، سپس تیم بازاریابی می تواند از آن برای تبلیغات و ایجاد ارتباط با مخاطبان جدید بهره ببرد و تیم پشتیبانی می تواند پرسش ها و مشکلات مشتریان را مدیریت کند و … .
بنابراین سوال “چگونه نرم افزار CRM مناسب بخریم” پاسخ کوتاهی ندارد، زیرا همه برنامه های CRM نمی توانند تمام نیازهای همه شرکت ها را برآورده کنند.
برخی گزینه ها برای شرکتهای کوچک بهتر هستند و برخی برای شرکتهای بزرگتر، برخی دیگر به نیازهای خاص تجاری اختصاص دارند و …
تحقیق، تحقیق و تحقیق!
متاسفانه به طور معمول، صاحبان کسب و کار زمان زیادی را صرف تحقیق و بررسی برای خرید بهترین نرم افزار CRM نمی کنند و تحت تاثیر تبلیغات اقدام به خرید می کنند.
این در حالی است که انتخاب و خرید CRM نباید بر اساس معروف بودن یک برند خاص، بررسی سریع یک نسخه آزمایشی و یا نقل قول از یک کاربر باشد. بلکه این انتخاب مهم باید واقعاً متناسب با نیازهای شرکت در حال حاضر و آینده صورت بگیرد.
اگر یک انتخاب صحیح داشته باشید، و نرم افزار CRM شما با مختصات سازمانتان هماهنگ و متناسب باشد، نه تنها سرمایه ای که برای خرید آن کرده اید باز می گردد، بلکه باعث بهینه سازی فرآیند فروش و سودآوری بیشتر در آینده نیز خواهد شد.
حالا با بررسی نرم افزار های CRM موجود در بازار، راحت تر می توانید نرم افزار مناسب خود را انتخاب کنید؛ چراکه اکنون نیاز های کلی و جزئی کسب و کار خود را به خوبی می شناسید.
بعد از خرید نرم افزار CRM و پیاده سازی، باید بر روی شخصی سازی و متناسب کردن آن با نیاز های روزمره تان تمرکز کنید.
اما دوباره یادآوری می کنیم که فناوری و امکانات پر زرق و برق یک نرم افزار خاص ملاک انتخاب نیستند، بلکه ملاک اصلی نیازهای شما هستن که باید با خرید CRM برطرف شوند.
چند فاکتور اصلی که باید هنگام انتخاب و خرید CRM در نظر گرفته شود:
تعرفه نرم افزار CRM
همواره محاسبه و برنامه ریزی بودجه برای تامین نیاز های IT سازمان از دغدغه های اصلی مدیریان است. به همین خاطر باید در نظر داشته باشید که همه هزینه های پیاده سازی نرم افزار CRM را در نظر بگیرید؛ شامل هزینه های مستقیم (مجوز، قیمت هر ماه، آموزش …) و هزینه های غیرمستقیم (آموزش داخلی، سفارشی سازی …).
شرکت های ارائه دهنده خدمات CRM، این محصول را با قیمت های مختلفی عرضه می کنند. که باید با تحقیق و متناسب با نیاز خود، اقدام به انتخاب محوصل با مناسب ترین قیمت بکنید.
خدمات و پشتیبانی
استفاده از نرم افزار CRM، به دلیل گستردگی کاری که انجام می دهد، بدون خدمات و پشتیبانی تخصصی بسیار سخت خواهد بود. در نظر داشته باشید که با پیاده سازی CRM، تغییر بنیادینی در روند کار سازمان خود ایجاد می کنید و اگر شرکتی که نرم افزار را از او گرفته اید، شما را در مسیر این تغییر بزرگ تنها بگذارد قطعا دچار مشکل خواهید شد.
پس قبل از خرید نرم افزار، مطمئن شوید که شرکت فروشنده سابقه و توانایی خوبی در زمینه خدمات تخصصی CRM و پشتیبانی نرم افزار CRM دارد.
مقیاس پذیری نرم افزار CRM
نکته مهم دیگری که باید قبل از خرید به آن توجه کنید، مقیاس پذیری نرم افزار CRM و توانایی ارتقاء آن است.
بخاطر داشته باشید که همواره یکی از هدف های شما از خرید CRM، رشد و گسترش کسب و کارتان است.
بنابراین قبل از خرید یک نرم افزار خاص باید از خود بپرسید: آیا این نرم افزار CRM توانایی رشد همگام با کسب و کار شما را دارد؟
در پایان
در نهایت باید بررسی کنید که کارمندان شما تا چه میزان درباره راهکارهای CRM و نحوه استفاده از آن آگاهی دارند. اگر برای اولین بار در سازمان خود از نرم افزار CRM استفاده می کنید، احتمالا تعداد زیادی از کارمندان اطلاعات کافی درباره آن ندارند و لازم است تا دوره های آموزشی برگزار کنید.
آخرین دیدگاهها