چندآثارشگفت انگیز ازمعماران معروف
۱- رایت: ( خانه آبشار) Falling water
سبک معماری : ارگانیک وتوسط معمار معروف رایت احداث شده در میل ران واقع در پنسیلوانیا ساخته شده .تندیسی در دل طبیعت یا طبیعتی در دل یک تندیس.
آنچه دراین معماری جلب نظر می کند رویش عناصر معماری با عوارض و پدیده های طبیعی می باشد . رایت آبشار را از زیباترین پدیده های طبیعی و صدای آن را دل انگیزترین صداها می دانست. او دراین معماری قطعات سنگی را بر روی زمین و درکنار سطوح صاف و رنگ کرده بتنی قرار داد و در مرکز کانون اصلی خانه یک بخاری دیواری قرارداد. و هسته ی مرکزی خانه را روی یک تکه تخت سنگ بزرگ قرارداد. معماری خانه براساس یک سری المانهای عمودی و افقی طراحی شده وعناصر باربر عمودی از سنگ های طبیعی و سقف های آن نیز به صورت یکپارچه از بتن و با شکل های مستطیلی یکی بر روی دیگری و در سطح های مختلف قرار گرفته این بنا به صورت بسیار بسیار زیبایی بر روی این آبشار بنا شده که سالیانه تعداد بیشماری توریست برای دیدن آن می آیند.
۲- لوکور بوزیه: ( ویلا ساووآ) (Villa Savoye)
در پو آسی نزدیک پاریس قرار دارد و از معماری مدرن نشأت گرفته . طرح این ویلا نشانه مطالعات لوکور بوزیه که از طرح خانه ( دم اینو) آغاز شده و ما حصل آن تحت عنوان پنج نکته معماری مدرن تدوین گردیده. این ۵ نکته عبارتند از:
۱- پیلوتی ها ( خانه ای بر فراز ستونهای مستقر) ساختمانی معلق در هوا ساخته می شود و فضایی سبز تا زیر خانه ادامه دارد. ۲- باغچه های پشت بام یا گاردن روف: بتن مسلح امکان اجرای بام های یکدست را فراهم میکند. ۳- پلان ازاد: تاکنون دیوارهای باربر از پی ها شروع شده یکی روی دیگری قرار گرفته و طبقه همکف و طبقات بالایی را به طور یکسان شکل داده اند. پلان در قید دیوارهای باربر بوده و بتن مسلح ، پلان آزاد را برای خانه ها به ارمغان می آورد. ۴- پنجره های نواری: به طور مسلح انقلابی را در پنجره سازی ایجاد کرد. پنجره ها می توانند از یک طرف نما شروع و در طرف دیگر حرکت کنند. ۵- نمای آزاد: ستونها و جرز ها در پشت نما و در داخل خانه قرار می گیرد . سقف ها ادامه پیدا می کنند تا یک سطح معلق را پدید آورند.
۳- لوکور بوزیه: نمازخانه ی نوتردام – دو – اُ Notre-Dame-du-Haut
درونشان احداث شده درساخت آن از فرمهای منحنی استفاده شده که حجم نهایی ساختمان را ایجاد میکند. او با پشت پا زدن به اصول اولیه خود به دنبال مفاهیم مشترک بین معماری و هنرهای تجسمی می گشت. حجم ساختمان به صورت تندیسی یکپارچه که سقف تیره رنگ آن بر بدنه بتنی آن می چربد به چشم می اید. در محل اتصال سقف ساختمان به بدنه آن نورگیری طراحی شده که سنگینی بصری ناظر را که از فضای درون به آن می نگرد سبک جلوه میکند. گویی سقف از آسمان آویزان است. دو نمازخانه در ابعاد بزرگ و کوچک فضاهای داخلی نمازخانه را تشکیل می دهد. نمازخانه کوچک روشن تر از فضای اصلی می باشد و الگوبرداری از فضاهای غارهای باستان طراحی شده.
تعداد نورگیرهای نمازخانه بزرگ طرح که در نگاه اول بی نظم تر جلوه میکند به تعداد حواریون مسیح اشاره می کند و در ابعاد مختلف ساخته شده حجم ساختمان در نگاه اول به صورت مکعبی صلب به نظر می رسد. درحالی که معمار سعی نموده با حذف قسمت هایی از حجم ساختمان در ضلع های جنوب شرقی، جنوب غربی نور خورشید را به جای آنکه فقط بر دیوارهای خارجی بتابد به تمام فضا های داخلی نیز نفوذ می کند ورودی ساختمان در جانب شمال غربی ان قرار دارد و پلان ویلا بر اساس یک شبکه بندی از ستونهای بتن مسلح طراحی شده در طبقه همکف دیوارهای خارجی بصورت قابل ملاحظه ای تو نشسته و شکلی را که برای دور زدن اتومبیل لازم است ایجاد میکند در این طبقه سه گاراژ بخش مهمانان و دو اپارتمان برای خدمه طراحی شده طبقه اول شامل محوطه اصلی زندگی و دارای دو باغچه یکی کوچکتر و یکی بزرگتر است طبقه اول ساختاری جعبه مانند دارد و محاط در سطوحی یکسره تخت است که به هیچ وجه هم پوشانی ندارد و شماری پنجره در آن تعبیه شده که به نوارهایی پیوسته وافقی از جنس شیشه تقلیل یافته عنصر چشم گیر طبقه اول : برج پلکانی است که به دودکش کشتی شباهت دارد.
۴- لویی کان
ساختمان موزه هنری کیمبل در فورت ورث (Fort Worth) واقع در تگزاس طراحی و تکمیل شده . سایت این موزه در دورن باغی است که زمین وسیعی اطراف آن را احاطه کرده . کان تصمیم گرفت تا طرح را هماهنگبا سایت طراحی کند ساختمان موزه در سطح افق گسترش می یابد و طرح بصورت افقی بر روی زمین طراحی شده و این امکان را فراهم می اورد که برای ایجاد روشنایی طبیعی موزه از نورگیرهای سقفی استفاده شده .کان در این پروژه و طراحی نور موزه ها راه حلهای تازه ای ارایه نمود او برای بهره جویی از نور طبیعی فراوان محیط نظامی متشکل از طاقهای قوسی بتنی نیمه بیضوی پدید اورد در این طاقها نورگیرهایی تعبیه شده که کرکره های خوش ساختی آنرا از دیده پنهان میکنند.
تلفیق بتن وتراور تن ، زمینه مناسب و مطمئن برای آثار هنری همه ادوار فراهم آورده است . لویی کان تصمیم گرفت تا اشیای آن را نیز با نور طبیعی در معرض نور قرار دهد و از دو طریق نور را به داخل هدایت کرد یکی نور نقره ای رنگ آسمان که از شبکه های آلومینیومی می گذرد و انعکاس آن از صفحات منحنی شکل به فضای داخلی می رسد . و دیگر نور سبزرنگی که ازانعکاس نور خورشید بر روی برگهای درختان و گیاهان باغچه واقع در سه حیاط به داخل موزه می اید.