افزایش قیمت سیمان به دلیل قطع برق کارخانه‌ها

افزایش قیمت سیمان در بازار

قطعی برق در فصل‌های گرم سال، اتفاقی است که هر ساله با آن مواجه می‌شویم. اما تابستان امسال قطعی برق در کارخانه‌های تولید سیمان، برای کارگاه‌های تولید مسکن تبعات سنگینی را در پیش داشته است. گفتنی‌ها حاکی از آن بوده که قطعی برق سبب افزایش قیمت این مصالح ساختمانی پرکاربرد شده است و معلوم نیست با توجه به این اتفاقات، آینده سیمان در کشور چگونه باشد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن از افزایش نود درصدی و همچنین نایاب شدن سیمان به خاطر قطع شدن برق در کارخانه‌ها اطلاع رسانی کرده است. بر طبق گزارشات رسیده از سمت فرشید حاجت پور، دلیل قطع برق کارخانه‌ها، برنامه‌های مربوط به پایداری شبکه برق بوده است و باعث اختلال در تولید سیمان و همچنین توزیع بلوک سیمانی شده است. وی همچنین بیان داشت کمبود سیمان به حدی زیاد بوده که کارگاه‌هایی تولید مسکن را به تعطیلی کشانده است.
ایشان همچنین افزودند: تولیدات سیمان شرکت‌های تولید کننده به دلیل قطعی برق به شدت کاهش یافته و قیمت سیمان رو به افزایش بی سابقه نهاده است. خروجی سیمان در طی هفته‌های گذشته به گونه‌ای بوده که هر کیسه سیمان از قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به کیسه‌ای ۱۶۰ تا ۱۷۰ رسیده است.

پورحاجت در ادامه گفتند: قطعی برق در تابستان و قطع گاز در زمستان دو مسئله‌ای مشخصی هستند که هر ساله اتفاق می افتند و راه گریزی برای آن نیست. اما تولیدکنندگان سیمان و عرضه کنندگان بلوک سبک می‌بایست برای اینگونه اتفاقات برنامه ریزی منظمی را داشته باشند. کارخانه داران می‌توانند با احداث نیروگاه‌های کوچک، جلوی مشکلات ناشی از قطع برق را بگیرند. همچنین بیان کردند ایران جزو ۶ کشور اصلی برای تامین سیمان است، ما باید به گونه‌ای این فرایند را مدیریت کنیم تا به چنین مشکلاتی برخورد نکنیم.

هدفمند بودن گرانی سیمان!

حاجت پور افزودند: شوک‌هایی که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم، هدفمند می‌باشند. وی در ادامه توضیح دادند علاوه بر قطعی برق، چنین به نظر می‌رسد بنگاه‌های اقتصادی در کشور به گران‌تر شدن سیمان دامن زده‌اند. این بنگاه‌ها در فصل‌های سرد سال، قطعی گاز و در فصل‌های گرم، قطعی برق را بهانه می‌کنند.

آیا گرانی مسکن در پی گران شدن سیمان در راه است؟

فعالان سیاسی در صحبت‌هایشان به تبعات این گرانی اشاره کردند و گفتند: از تاثیرات مستقیم گران شدن سیمان و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی، گرانی مسکن در آینده خواهد بود. چرا که سیمان یکی از مصالح اصلی برای ساخت و ساز است.

آینده بازار سیمان چه می‌شود؟

حاجت پور در مورد آینده عرضه و قیمت سیمان ذکر کردند: اگر ما بتوانیم مشکل توزیع این محصول پر مصرف را مدیریت و برنامه ریزی کنیم، قطعا خواهیم توانست این مشکل بازار را حل کرده و به تنش‌ها خاتمه دهیم.

راه حل برطرف شدن مشکل گرانی سیمان چیست؟

متاسفانه در طی سال‌های اخیر تورم نهاده‌های ساختمانی نظیر بلوک هبلکس و دیگر مصالح ساختمانی، جزو مهم‌ترین دلایل گران شدن مسکن بوده است. اگر افزایش قیمت سیمان ادامه ‌دار شود، دوباره شاهد تکرار شدن این روند خواهیم بود. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند شرکت نیروی برق و دولت با همکاری هم دیگر باید راه چاره‌ای برای برطرف کردن قطعی برق داشته باشند تا دوباره شاهد چنین اختلالات و هرج و مرجی در تولیدات صنایع کشور نباشیم.

منبع: ایسنا

The post افزایش قیمت سیمان به دلیل قطع برق کارخانه‌ها appeared first on سیپورکس – شرکت سازه سبک آرسام.