ورود به بازار کار مهندسی عمران بانوان

ورود به بازار کار مهندسی عمران بانوان

مهندسی عمران بانوان

در بسیاری از رشته های مهندسی به ویژه عمران تعداد زنان و البته بازار کار برای آنها کمتر است. با این حال، مهندسی عمران بانون نیز توانستند در جاهایی جای خود را پیدا کنند و مسیر موفقیت را در پیش بگیرند. اگر شما یک خانم هستید و می خواهید به مهندسان زن موفق عمران بپیوندید، حتما توصیه های زیر را مطالعه کنید.

مهندسی عمران بانوان

بازار کار مهندسی عمران برای بانوان

به عنوان خانمی که در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده اید، باید به شما بگویم که وقتی به دنبال کار در رشته مهندسی عمران هستید، ممکن است به عنوان یک خانم خیلی جدی گرفته نشوید! با توجه به اینکه فضای کارگاهی فضایی مردانه و خشن است، کار با بانوان در این فضا با سختی های زیادی همراه است. البته این نافی توانایی مهندسان زن برای اجرا نیست، اما فضا این گونه است. حتی در خارج از کشور نیز طبق آمار ۱۴ درصد مهندسان سازه استخدام شده زن هستند. حالا راه حل چیست؟در کل راه حل های زیادی برای کار و ورود به بازار کار مهندسی عمران بانوان وجود داره. مهم اینه که باید این راه ها رو بشناسید و در این مسیر تلاش کنید.

کار در کارگاه

به دلیل اینکه اکثر کارفرماها در برابر حضور خانم ها در کارگاه ها مقاومت دارند، بهتره که شما برای ورود به کار در کارگاه یکی از دو کار زیر رو انجام بدید:

کار به عنوان کارآموز! اگر می توانید یک دوره کارآموزی پیدا کنید، در آن عجله نکنید. به همان دلیلی که چندین بار گفتم خانم ها برای اثبات خود در کارگاه بیشتر تلاش می کنند.

همچنین اگر تجربه کارآموزی داشته باشید می دانید که کسب تجربه و آموزش از طریق دوره کارآموزی به تنهایی کار سختی است! به سه دلیل:

ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا یک مهندس حرفه ای شوید.

ممکن است همکاران شما اطلاعات و تجربه زیادی در اختیار شما قرار ندهند.

کارآموزی طولانی مدت ممکن است به شما انگیزه دهد زیرا کارآموز حقوقی دریافت نمی کند، حتی اگر حقوق باشد، بسیار کم!

پس باید به دنبال راهی باشید که این مسیر را برای شما کوتاه کند. در هر حرفه ای سلیقه و اشتیاق شما در یادگیری حرف اول را می زند. پس بهتر است ابتدا یک سری آموزش های کارگاهی را ببینید تا کمتر در کارگاه دچار مشکل شوید.

درست است، این را می توان دور زد، اما نه مگر اینکه شما یک متخصص فنی باشید که بدانید او چه می کند. این می تواند به شما در کارهای آینده کمک کند. اگر این نکات را ندانید ممکن است خیلی سریع مورد قضاوت قرار بگیرید و دیگر به شما اعتماد نکنند، موضوعی که ممکن است برای آقایان کمتر پیش بیاید!!.

اگر جایی برای کار در کارگاه پیدا نکردید، هنوز راهی وجود دارد. برای این موضوع بهتر است ابتدا وارد امور اداری و دفتر فنی شوید. این قسمت را در قسمت بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد، اما یکی از راه های راهیابی به کارگاه برای مهندسان زن عمران، شروع از قسمت های دیگر است. البته برای ورود به کارگاه از این طریق ابتدا باید در امور اداری متخصص باشید و از طرفی در همان قسمت اطلاعات کارگاه شما به قدری خوب باشد که بعداً حتی از شما بخواهند در کارگاه کار کنید. بنابراین هرگز غیرممکن وجود ندارد.

بازار کار مهندسی عمران برای بانوان

بازار کار مهندسی عمران برای بانوان

بازار کار مهندسی عمران برای بانوان شامل موارد زیر می شود.

کار در دفتر فنی 
یکی از بهترین دپارتمان ها برای بانوان در مهندسی عمران، کار در دفتر فنی است. این به دلیل نیاز به دقت و حوصله زیاد می تواند گزینه مفیدی برای خانم ها باشد. البته برای کار در این زمینه نیاز به درک کارگاهی دارید. با این حال، بسیاری ممکن است نتوانند در کارگاه شرکت کنند. حالا راه حل چیست؟

یکی از مهم ترین نکات این است که حضور در کارگاه شرط نیست بلکه درک نکات کارگاه لازم است. آموزش هایی که باعث درک نکات کارگاهی می شود می تواند بسیار مفید باشد. آموزش هایی که شاید برای درک کارگاه مفیدتر از حضور در کارگاه باشد.

نیازهای کارگاهی دفترفنی

یک مهندس عمران نیازی ندارد خودش ملات بسازد، خودش آن را جوش بدهد، خودش قالب بزند، بلکه باید تمام نکات لازم را برای درست انجام دادن بداند و همین برای کار در اداره کافی است. به همین علت میتوان نیازهای کارگاهی دفتری استفاده شود.

در این بخش می توان به حضور پررنگ زنان در کارهای دولتی نیز اشاره کرد. اگر به بخش های عمرانی مانند شهرداری، وزارت راه و سازمان راهداری مراجعه کرده باشید، تعداد زیادی کارشناس خانم را می بینید که در یک رده و گاهی بالاتر از مهندسان مرد کار می کنند و جای خود را در بازار کار مهندسی عمران

وقتی از کار در دفتر فنی صحبت می کنیم  یعنی اندازه گیری، انجام برآورد پروژه، نوشتن صورت کار و تنظیم، انجام تحلیل قیمت و شرکت در مناقصات، پیگیری امور اداری بین پیمانکار، مشاور. و کارفرما مثل ارسال و دریافت نامه، دستور جلسه، ابلاغ صورتجلسه و … خلاصه کلی کار هست که اگر کمی آموزش ابتدایی داشته باشید می توانید شغل و حقوق خوبی بگیرید. اما شرط آن تلاش، تمرین و تمرین است.

آموزش را می توان به روش های مختلف انجام داد. یکی از این روش ها کار آموزی است اما همانطور که گفتیم فقط از طریق کارآموزی تجربه کسب نخواهید کرد.

کار در بخش تحلیل و طراحی برای بانوان

کار در بخش تحلیل و طراحی برای بانوان

 

بخش طراحی نیز یکی از بخش‌هایی در بازار کار مهندسی عمران است که می‌تواند موقعیت مناسبی برای کار در بخش تحلیل و طراحی برای بانوان محسوب شود. در این قسمت به دلیل دقت خانم ها می توان روی آنها حساب ویژه ای باز کرد. در این بخش نیز مانند بخش دفتر فنی نیاز به درک کارگاهی است که با همین آموزش در دسترس خواهد بود.

یک طراح با گرفتن اطلاعات کامل از محل پروژه و یک بازدید ساده می تواند محاسبات عظیمی مانند ساخت ساختمان های بلند، پل ها، تونل ها و تثبیت گودال ها را انجام دهد. داشتن دانش کافی در محاسبات و تسلط بر اصول اجرا به سرعت فرد را به یک طراح قدرتمند تبدیل می کند. ممکن است در ابتدا محاسبات کوچکی انجام دهید، اما مطمئن باشید که در محاسبات، بازار کار مهندسی عمران برای خانم ها فراهم است و به سرعت رشد خواهید کرد.

بازار کار مهندسی عمران برای بانوان

در نهایت باید گفت که انسان در حدود ستاره می شود. اگرچه بازار کار مهندسی عمران برای بانوان کمتر از مردان است، اما این دلیل بر برتری مردان در این زمینه نیست. با کمی تمرین و آموزش، هر زنی می تواند به موقعیت هایی دست یابد که مهندسان بدون دانش باید آرزوی آن را داشته باشند. نکته مهم انتخاب موقعیت مناسب برای خود در این بازار کار است. از دوستان خود بپرسید، از دفاتر و شرکت های مختلف دیدن کنید و با مهندسان زن آنها صحبت کنید تا دریابید که در کدام بخش می توانید عملکرد بهتری داشته باشید و با روحیه خود هماهنگی بیشتری داشته باشید. هنگامی که ناحیه کاریتون خود را شناسایی کردید، از یادگیری و تلاش دست نکشید و مطمئن باشید که موفقیت در نزدیکی شماست. شاید به زودی به او نرسیده باشد، اما مطمئناً به دست او می‌رسد.

خوشحالیم که نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. این نظرات می تواند به دیگران در انتخاب مسیر خود کمک کند.

در پایان

امیدواریم در پایان این مقاله پاسخ سوالات خود را در مورد بازار کار مهندسی عمران برای بانوان بیابید و از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم. نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.