رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران چیست؟ ما اینک قصد داریم تا شما را با رشته پرطرفدار رشته عمران آشنا سازیم . برای خواندن کامل این مطلب از سایت مهندسی عمران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

درباره مهندسی عمران

مهندسی عمران یکی از شاخه‌های گروه مهندسی محسوب می شود که به طراحی، نگهداری و ساخت سازه‌ های مصنوعی و طبیعی از جمله جاده‌ها، پل‌ها، کانال‌ها، سدها و ساختمان‌ها می‌پردازد. مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور را نشان می دهد.در واقع هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌ های ساختمانی ، راه‌سازی ، سازه‌ ها و بناهای آبی، پل‌سازی ، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و … مسئولیت طرح ، محاسبه و اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده بگیرند.رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی سه گرایش عمران – عمران ، عمران – نقشه‌برداری و عمران – آب را در بر می گیرد. این رشته در مقطع کارشناسی ۱۴۲ واحد درسی را در بر می گیرد که ۲۷ واحد درسی مربوط به دروس پایه ، ۸۶ واحد درسی مربوط به دروس تخصصی ، ۷ واحد درسی هم مربوط به دروس اختیاری می باشد.توجه داشته باشید که تهیه نقشه ها با کمک نرم افزار طراحی کامپیوتری، آزمایش خاک برای تعیین کیفیت و قدرت پایه سازه ،اطمینان از مجهز بودن بخش های مختلف به تجهیزات ایمنی و سلامت و رعایت شدن قوانین و زمانبندی ها ، ارزیابی ریسک ها و اثرات محیطی پروژه ها ، گفتگو در خصوص تجهیزات لازم با کارفرما یا همکاران و … از جمله وظایف یک مهندس عمران می باشد.

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته  مهندسی عمران هستید

در رابطه با تحصیل در مقاطع بالاتر در این رشته لازم است به اطلاعتان برسانیم که امکان تحصیل در رشته مهندسی عمران تا مقطع دکتری برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد و در حال حاضر شاهد تدریس این رشته در دانشگاه های تراز اول هستیم.فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش هایی از جمله سازه، سازه‌های هیدرولیکی، سازه‌های دریایی، مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی برنامه‌ریزی حمل و نقل، مهندسی زلزله، راه و ترابری، مکانیک خاک و پی، مهندسی آب ،مهندسی نقشه‌برداری فتوگرافی و مهندسی محیط زیست ادامه تحصیل دهند.در رابطه با تحصیل در رشته مهندسی عمران در مقطع دکتری نیز لازم است بدانید که دانشجویان می بایست با افزایش اطلاعات خود، در یک زمینه تخصصی تر ،میزان قدرت و توان خود را برای انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه مرزهای دانش و رفع مشکلات علمی و اجرایی از طریق پژوهش افزایش دهند تا بتوانند در این مقطع موفق شوند.