۱۵ توصیه کلیدی در زمینه ساخت رزومه شغلی حرفه ای و موثر

 ۱۵ توصیه کلیدی در زمینه ساخت رزومه شغلی حرفه ای و موثر

 

یک رزومه کاری برگه ای است که شما به عنوان نویسنده درباره مهارتها و قابلیتهای شغلی خود برای کسانی که شما را تاکنون ندیده اند و نمی شناسند، ارسال می کنید. هدف از ساخت رزومه دعوت از شما برای مصاحبه شغلی است و کارفرما بایستی رزومه شما را از میان دهها داوطلب آن شغل برای مصاحبه انتخاب کند. بنابراین ساخت یک رزومه حرفه ای در فرآیند انتخاب شغل تاثیر حیاتی دارد. بنابراین در ساخت رزومه خود دقت بسیار زیادی نمایید. وطن جاب در این مقاله ۱۵ نکته ای که شما را در تهیه رزومه خوب یاری می دهد را برای شما بیان می کند.

۱- برای ساخت رزومه خوب زمان بگذارید: انتخاب شغل مناسب یکی از مهمترین هدفهای زندگی هر فرد است. بنابراین اگر می خواهید از بهترین فرصتهای شغلی موجود استفاده کنید، برای رزومه خود وقت بگذارید.

۲- رزومه عکس دار باشد یا بدون عکس: متاسفانه عادت زود قضاوت کردن، یکی از عادتهای ناپسند رایج در کشور ما است. بنابراین اگر کارفرما از شما رزومه عکس دار در خواست نکرده بود،  بهتر است رزومه خود را بدون عکس تهیه کنید.

۳- رزومه تک صفحه ای باشد و یا دو صفحه ای: تجربه نشان می دهد که بخش منابع انسانی کارفرما، بیش از ۵۰ ثانیه وقت را صرف بررسی اولیه یک رزومه نمی کند. بنابراین بهتر است از نوشتن رزومه های چند صفحه ای و طولانی اجتناب کنید و اگر رزومه شما بیش از یک صفحه شد، به خاطر داشته باشید مطالب مهم و کلیدی را در صفحه اول بیاورید.

۴- عدم وجود اطلاعات اضافی: بسیاری رزومه را با اطلاعات شناسنامه ای اشتباه می گیرند. بنابراین نیازی به ذکر اطلاعات اضافی مانند: کد ملی –نام پدر –محل تولد-تعداد فرزندان و غیره نیست. به عنوان مثال شرکتی را تصور کنید که نیازمند استخدام مهندس مکانیک می باشد. اطلاعات اضافی مانند کد ملی فرد متقاضی قطعا نشانگر تواناییهای فرد متقاضی نخواهد بود و تاثیری در انتخاب او نخواهد داشت.

۵- بروز بودن رزومه: به خاطر داشته باشید، مهارتهای شما در طول زمان به شدت تغییر می کند. بنابراین قبل از ارسال رزومه خود برای کارفرما، از بروز بودن آن مطمئن شوید.

۶- نوشتن رزومه اختصاصی برای هر کار: این مسئله بسیار مهم است. چون در کشور ما به علت نبود امنیت شغلی، افراد ممکن است در کوتاه مدت شغل خود را عوض کنند. بنابراین در زمینه کاری خود مهارتهای متفاوتی را به دست می آورند. پس  بهتر است برای خود چند رزومه تهیه نمایند و در هرکدام، یک مهارت مورد نظر کارفرما را برجسته نمایید و برای هر فرصت شغلی رزومه متناسب با آن را ارسال نمایید. مثلا اگر آگهی استخدام مهندس برق جهت واحد طراحی بود و شما فقط ۳ سال از ۱۴ سال سابقه خود را در زمینه طراحی بودید، بهتر است در یک رزومه جدید، تاکید اصلی خود را برهمان ۳ سال سابقه طراحی بگذارید. اگر در آگهی بعدی نیاز به مهندس اجرایی برق بود، در رزومه دیگری در مورد توان اجرایی خود تاکید بیشتری نمایید.

۷- استراتژی کلمات کلیدی: فرض کنید شما برای استخدام عمران جهت دفتر فنی رزومه می فرستید، بنابراین بهتر است کلمات کلیدی مناسب یا دفتر فنی در رزومه شما به اندازه کافی به کار برده شود. مانند سرپرست دفتر فنی، توانایی برنامه ریزی، بررسی صورت وضعیت و… . یا مثلا شما برای آگهی استخدام مهندس صنایع جهت واحد کنترل پروژه رزومه می فرستید، بنابراین کلمات کنترل پروژه، توانایی برنامه ریزی، کار با نرم افزارهای کنترل پروژه، زمان بندی و شکست کار، تهیه صورت وضعیت، بایستی جز کلمات کلیدی به کار رفته در رزومه باشد.

۸نوشتن مهارتها و دوره های آموزشی: دوره های آموزش تخصصی که هر فرد در طول دوره ی کاری خود فرا می گیرد، برای شرکتها بسیار باارزش هستند. بنابراین ذکر دوره های آموزشی و تحقیقاتی در رزومه شما بسیار مهم است.

۹- ذکر مهارتهای نرم افزاری: هم اکنون، کار با کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی از مهمترین ویژگیهای نیروی متخصص است. بنابراین مهارتهای کار با کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی را حتما ذکر کنید.

۱۰- موضوع ایمیل رزومه: متاسفانه با توجه به تعداد زیاد رزومه های ارسالی، بعضی از کارفرمایان به علت نداشتن فرصت کافی برای بررسی همه ی رزومه ها، اغلب به صورت تصادفی و فقط با نگاه کردن به موضوع ایمیلها آن را باز و بررسی می کنند. بنابراین بهتر است در قسمت موضوع (subject) ایمیل، نام و نام خانوادگی به همراه پوزیشن مورد درخواست و سابقه کار خود را به صورت تیتر وارد کنید. مثلا در قسمت سابجکت ذکر کنید : رضا محمد زاده – ۱۰ سال سرپرستی آزمایشگاه جهت آگهی استخدامی لیسانس شیمی

۱۱- عدم ذکر حقوق درخواستی: توافق برای حقوق درخواستی، معمولا توسط بالاترین مدیر یک سازمان صورت می پذیرد، درحالیکه رزومه شما توسط کارشناس منابع انسانی و یا مدیر میانی (که معمولا صلاحیتی در توافق برای مبلغ دستمزد ندارد) بررسی می گردد. بنابراین اگر در آگهی درخواستی ذکر دستمزد اجباری نبود، مبلغ حقوق درخواستی را در رزومه خود وارد نکنید و توافق در مورد این مسئله را به بعد از مصاحبه واگذار کنید.

۱۲دروغ نگویید: رزومه برگه ای است که شما در مورد تواناییهای خود تهیه می کنید. شما می توانید در مورد قسمتی از توان کاری خود که مورد نیاز کارفرما است؛ در رزومه تاکید بیشتری کنید. اما هرگز در مورد مهارتهایی که ندارید دروغ نگویید. چون در جلسه مصاحبه، فقط در عرض چند دقیقه مشخص می شود و شما نه تنها شغل مورد نظر را بدست نمی آورید، بلکه شرمنده هم می شوید.

۱۳-در انتخاب کار به آینده فکر کنید نه گذشته: ممکن است شما در شرکت قبلی خود، سمتهای بالا و مدیریتی داشته باشید. ولی در حال حاضر بیکار  هستید. بنابراین گذشته را فراموش کنید و حاضر شوید در سمت پایین تری مثلا کارشناسی و یا سرپرستی  کار کنید. وگرنه ممکن است مدت مدیدی بیکار بمانید .مطمئن باشید بزودی در شرکت جدید نیز پست مورد نظر را در زمان بسیار کمی بدست خواهید آورد.

۱۴-استفاده از فرمت مناسب: رزومه خود را با استفاده از فرمت مناسب و فونت مناسب تهیه نمایید. می توانید برای اینکار از رزومه ساز حرفه ای سایت وطن جاب استفاده نمایید. حتما پس از تکمیل رزومه آن را چند بار خوانده و نسبت به برطرف کردن غلطهای املایی و آیین نگارش اقدام نمایید.

۱۵- بررسی رزومه توسط دوستان: بهتر است پس از تهیه رزومه، نظر دوستان خود و به خصوص افراد دیگری که سابقه کافی دارند را در مورد رزومه خود جویا شوید. در صورت دریافت نظرات خوب رزومه خود را اصلاح نمایید.

نگارش توسط مجموعه استخدامی وطن جاب

منبع:

https://vatanjob.com/15-ways-to-boost-your-resume