طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت چیست؟ ساده ترین تعریف کارت ویزیت “کارتی که معرف شماست و مطالبی که در آن درج شده می تواند بیانگر فعالیت شما باشد.

معمولا کارت ویزیت نقش یک بنر تبلیغاتی کوچک را بازی می کند که اطلاعات فرد و خدماتی که شخص می تواند ارائه دهد در آن قرار می گیرد.کارت ویزیت به طور غیر مستقیم بخشی از کار تبلیغات و بازاریابی فرد را بر عهده می گیرد و ساده ترین و ارزانترین روش برای معرفی یک شخص است.

 

کارت ویزیت در دوران قدیم به صورت دیگری بود , شاهزادگات و اشرافزادگان برای ملاقات با اشخاص دیگر از پوست,کاغذ و چیزی از این قبیل برای شخص مقابل می فرستادند تا خود را به آنها معرفی کنند.به نوعی درباره خود توضیحاتی بیان می کردند تا ملاقات کننده اطلاعاتی درباره شخص مقابل داشته باشد.

با گذشت زمان کارت ویزیت جای خود را در میان تجار و بازرگانان باز کرد و یکی از روش های عمده ارتباط بین دو شخص معرفی خود توسط کارت ویزیت بود.

مزایای استفاده از کارت ویزیت چیست؟

این کارت سبک و کوچک است و به راحتی می توان آن را حمل کرد و در هر کجا که دوست داشت از آن استفاده کرد.این کارت به مشتریان شما می گوید شما که هستید و چه توانایی هایی دارید.

امروزه یکی از شیوه های مهم ارتباط بین دو فرد برای معرفی محصولات و اطلاعات تماس خود ارائه کارت ویزیت به شخص مقابل است . در کارت ویزیت شغل و مهارت های شخص توضیح داده شده است و شخص مقابل بر اساس نیازهای خود می تواند با شخص مقابل تماس بگیرد و نیازهای خود را بر اساس آن تامین می سازد. وقتی کارت ویزیت تان را به مشتریان خود می دهید از آنها نیز بخواهید کارت شان را در اختیار شما قرار دهند. با این روش می توانید با آنها در ارتباط باشید بنابراین مطمئن باشید کار و شغل خود را در سطح وسیعی گسترش داده اید.

 

اهمیت کارت ویزیت:

بعضی افراد در مهترین ملاقات های تجاری  نیز برای خود ارزش قائل نبوده و از کاغذو ورق برای ارتباط بین دو طرف استفاده می کنند.استفاده از کاغذ و ورق می تواند پرستیژ کاری یک مجموعه را زیر سوال ببرد ,مجموعه های بزرگی که به حوزه بازاریابی و تبلیغات هیچ گونه توجهی ندارد معمولا بعد از مدتی دچار تعدیل مشتری می شوند زیرا هیچ گونه اهمیتی به بازاریابی و تبلیغات نمی دهند.ارائه کارت ویزیت در پایان یک جلسه کاری می تواند نشان دهنده اهمیت دادن به مشتریان خود باشد.

 

 

طراحی کارت ویزیت

معمولا در طراحی کارت ویزیت طراح بر اساس شغل مورد نظر طرح را ایده پردازی و طراحی می کند و اینکه تا چه حد کارت ویزیت می تواند خوب و حرفه ای باشد به طراح آن بر می گردد.

طراحی کارت ویزیت ها بر اساس شغل های گوناگون تغییر رنگ نیز می دهند. کارت ویزیت های شخصی معمولا خلوتر و ساده تر هستند و در آن نام نام خانوادگی توانایی ها و اطلاعات تماس آن درج شده است.بر خلاف کارت های شخصی که ساده تر هستند کارت های تجاری و بازرگانی و… شلوغ تر طراحی می شوند و طراح علاوه بر ایده پردازی و طراحی کارت باید ذهنیت سفارش دهنده کارت را نیز در نظر بگیرد که چه میزان مطلب باید در درون کارت جای داده شود و یا از چه رنگ ها و چه عکس هایی در کارت باید استفاده کرد.

 

کارت ویزیت دارای سایز مشخصی است ؟

کارت ویزت ها معمولا دارای سایز مشخصی نیستند و با پیشرفت علم و دنیای چاپ کارت ویزیت را می توان در سایز های مختلف طراحی کرد.

بیشتر کارت هایی که توسط طراحان گرافیکی طراحی می شود مستطیل است ولی امروزه کارت های مربع و دایره و…نیز به شدت طرفداران مختص به خود را دارند.

کارت ویزیت دارای چند نوع است؟

.کارت ویزیت دارای دو نوع مختلف است

.افست

سایز این کار به علت اینکه به صورت شیت عمومی و کنار هم چاپ می شود ۴/۸ در۸/۴ است و به علت رعایت کردن در هنگام برش خوری کارت ویزیت افست از هر طرف کار ۳mm فاصله داده می شود تا پس از برش از بین نرود.

.دیجیتال

کارت های دیجیتال بدلیل اینکه دارای تعداد کمی هستند در کنار هم جا داده می شوند .۱۲عدد در یک کاغذ آ۴

سایز کارت ویزیت دیجیتال نیز با سایز کارت ویزیت افست متفاوت است در این کارت سایز ۹در۵ است و در این کارت نیز به دلیل رعایت مارجین برش ۳mm فاصله برش در نظر گرفته می شود.

 

قسمت های مختلف کارت ویزیت چیست؟

طراحی:

یکی از مهترین قسمت های کارت ویزیت طراحی آن است.

طراحی که کارت ویزیت را طراحی می کند باید دارای ذهنی باز و خلاق باشد تا بتواند بر اساس خواسته های کارفرما کارت را به بهترین حالت ممکن طراحی کند.معمولا در طراحی کارفرماها ذهنیت خود را به طراح انتقال می دهند و طراح بر اساس ذهنیت کارفرما کارت را ایده پردازی و طراحی می کند.

تصاویر ,فونت ها, رنگ,لوگو مهترین قسمت های یکی طراحی را شامل می شوند:

تصاویری که یک طراح برای طراحی یک کارت ویزیت ایده پردازی و طراحی می کند بسیار مهم و اساسی است یعنی تصویر باید طوری باشد که بیننده به راحتی ان را درک و تجزیه تحلیل کند.(تصاویر گنگ و مبهم می تواند طراح راذهن بیننده را گمراه کند)

فونت ها معمولا قسمت مهم طراحی را تشکیل می دهند.فونتی که روی کارت استفاده می شود باید خوانا باشد و هر میزان که کوچک هم شود نباید از خوانایی آن کاسته شود .به نوعی باید طوری باشد که وقتی کارت در سایز کوچک درآمد بیننده به راحتی بتواند آن را بخواند.(استفاده از فونت های نامناسب باعث کلافه شدن بیننده در هنگام خواندن آن می شود)

 

رنگ ها مهترین قسمت یک کارت ویزیت را شکل می دهند.استفاده از رنگ های مختلف در طراحی می تواند در چاپ مشکل پیش آورد.رنگ هایی که برای طراحی کارت از آن استفاده می کنیم باید مخصوص چاپ باشد زیرا دستگاه چاپ هر رنگی را نمی تواند مثل آن در آورد.

لوگو

استفاده از لوگو در کارت ویزیت ها بسیار رایج است و هر شخص و شرکت از لوگو خود در کارت ویزیت استفاده می کند.لوگوها باید به گونه ای باشند که به صورت حرفه ای طراحی شده باشند تا در صورت کوچک کردن لوگو هیچ گونه تغییری در لوگو دیده نشود .رنگ لوگو نیز یکی از قسمت های کلیدی آن به شمار می رود که طراح می تواند از ان نیز در طراحی کارت ویزیت کمک بگیرد .

نمونه کارت ویزیت

معمولا نمونه کارت ویزیت هایی که در بازار ارائه می شود از قبل طراحی شده اند و دارای طراحی سریع و مبتدی تری هستند که بیشتر برای انتخاب سریع و جایگزین کردن متن به جای آن استفاده می شوند.

نمونه کارت ویزیت در ابعاد های گوناگون کار را برای مشتری آسان می کند تا مشتری با انتخاب های گسترده تری روبرو باشد و هر طرحی که مد نظر او بود انتخاب می کند و متن های خود را جایگزین آن می کند.امروزه چاپخانه ها و شرکت هایی که به صورت بازاری مشغول به کار هستند دارای نمونه کارت ویزیت های گوناگونی هستند تا در سریعترین زمان ممکن طرح را به مشتری ارائه دهند .

از معایب نمونه کارت ویزیت آماده این است که از یک طرح هزاران نفر دیگر نیز می توانند استفاده کنند زیرا طرح به صورت عمومی در اختیار مشتری قرار میگیرد و هر کدام که مد نظر او بود می تواند انتخاب کند ولی در طراحی اختصاصی کارت ویزیت به این گونه نیست ,طراح به صورت اختصاصی و براساس ذهنیتی مشخص بهترین طراحی را انجام می دهد و بعد از مشورت با کارفرما کار را به اتمام می رساند.

کارت ویزیت های آنلاین

امروزه با گسترش فضای مجازی هر روزه افراد بیشتری به این فضا اضافه می شوند و از آن استفاده می کنند.کارت ویزیت های آنلاین بهترین روش برای جذب مشتری و مخاطب است.با گسترش روز افزون فضای مجازی ملاقات حضوری جای خود را به ملاقات تصویری مجازی داده است و مخاطبان در فضای مجازی بیشتر با هم در ارتباط هستند و در هر زمانی که بخواهند می توانند با هم به صورت تصویری صحبت کنند .کارت ویزت های آنلاین که دارای ایده پردازی خاصی نیز هستند میتوانند مخاطبان بیشتری جذب کنند .

یکی از مزیت های استفاده از کارت ویزیت های آنلاین این است که دیگر از کاغذ استفاده نمی شود در نتیجه یک درخت کمتر قطع می شود و دست طراح برای ایده پردازی های گوناگون نیز برای طراحی بازتر است وطراح می تواند با استفاده از خلاقیت خودش کارت ویزیت را در سایز های مختلف طراحی کند.

ویژگی های یک کارت ویزیت خوب چیست؟

برای اینکه یک کارت ویزیت متفاوت و جالب داشته باشید باید نکاتی را رعایت کنید

  1. قست رنگی متفاوت داشته باشد:

کارت ویزیت باید خلاقانه طراحی شود و در عین حال که خلاقانه طراحی می شود رنگ آن متفاوت و جالب باشد یعنی رنگ بتواند بیننده را به خود جذب کند.روانشناسی رنگ در کارت ویزیت یکی از مهترین قسمت های طراحی آن به شمار می رود.

 

۲٫از کارت ویزیت با منحنی های مختلف استفاده کنید

همانطور که گفتیم معمولا در طراحی کارت ویزیت از فرمت مسطتیل استفاده می شود .طراح می تواند با استفاده از خلاقیت خودش فرمت کار را را تغییر دهد و کارت را به صورت مربع و منحنی و یا دور گرد و… در آورد تا کارت متفاوت باشد

۳٫کارت باید معرف باشد

تصاویر و آیکون هایی که در طراحی استفاده می شود باید به گونه ای باشد که معرف باشد و بیننده با اولین نگاه به آن توجه کند و به مقصود تصویر پی ببرد.

 

۴- جهت ها  را می توانید تغییر دهید:

تغییر دادن به جهات مختلف از جهت افقی به عمودی باعث می شود کارت شما برجسته تر و بزرگتر به نظر برسد، همچنین اضافه کردن یک الگو مناسب در حاشیه های کارت  می تواند یک کارت ساده را به کارت پیچیده و حرفه ای تبدیل کند.

 

۵-  با متن ها  بازی کنید و آن ها را تغییر دهید:

تایپوگرافی را می توان هم برای اطلاعات و هم برای تزیین بعضی از قسمت های طرح  کارت ویزیت به کار برد.یعنی بر اساس متن کارت تایپوگرافی را روی کارت اعمال کنیم تا کارت زیباتر به نظر برسد.

 

۶- اضافه کردن آیتم های گرافیکی:

المان های گرافیکی قابل تعویض و تغییر مرتبط با کسب و کار شما می تواند راه جالبی برای افزودن تغییر و تحول به کارت  ویزیت  شما است مانند المان تلفن که می تواند بیانگر تلفن باشد و یا المان لوکیشن که میتواند بیانگر آدرس باشد. به این ترتیب نه تنها کارت های منحصر به فردی خواهید داشت بلکه از آنجا که تصاویر مختلف روی آن ها به کار رفته است جذاب و جالب خواهند بود.

 

۷-جنس کارت ویزیت بسیار مهم است :

 

انتخاب نوع کاغذ کارت ویزیت شما در طراحی آن بسیار مهم است. به عنوان مثال شما می خواهید کارت ویزیت با جنس کتان داشته باشید اما برای کارت خود از رنگ های تیره استفاده می کنید ، طرح چاپ شده شما به دلیل بافت دار بودن کاغذ کتان، جوهر را در خود جذب کرده و   کارت ویزیت شما  مات و کدر خواهد شد که علاوه بر پایین آمدن کیفیت کارت ویزیت،  فونت و طرح نیز  وضوح خود را در آن از دست خواهند داد.

یک تغییر ساده در شکل می تواند کارت شما را از هزاران کارت دیگر که در آنها از فرمت های معمول استفاده شده مجزا کند.

به عنوان مثال، با استفاده از تکسچرهای مختلف (مثل بافت چوبی) به کارت ویزیت ،حس ویژه ای به مخاطب منتقل می کنید. اما فراموش نکنید که این کار باید مرتبط به نوع حرفه و فعالیت شما باشد تا وظیفه و هدف  اصلی کارت ویزیت  به مخاطره نیافتد.

۸-طراحی خلاقانه

تلاشتان را بکنید که یک کارت ویزیت متفاوت و خلاقانه ایده پردازی و طراحی کنید،سعی کنید با کارها و شعار های جالب و یا حتی قرار دادن عکس های خاص یک کار متفاوت را ارائه دهید. روانشناسی رنگ ها بسیار مهم می باشد و توجه کنید که رنگ متنتان جدااز رنگ پس زمینه باشد. . از رنگ های متنوعی استفاده کنید از عکس هایی استفاده کنید که احساسات افراد را تحریک کند و به انها انگیزه دهد. از کارت های رنگی و کارت هایی استفاده کنید که دارای طرح های غیر معمول و غیر عادی است، به این طریق طرح کارت در ذهن بیننده باقی مانده و دیرتر فراموش می شود