سنگ کوارتز چیست؟

سنگ کوارتز چیست؟ | موارد استفاده سنگ کوارتز | استفاده از سنگ کوارتز در صنعت ساختمان ، تفاوت سنگ کوارتز و سنگ کورین | فروش سنگ کوارتز ، اجرای سنگ کوارتز ، خرید سنگ کوارتز |قیمت سنگ کوارتز ، quartz

سنگ کوارتز چیست؟

کوارتز یک ترکیب شیمیایی شامل یک بخش سیلیکون و دو قسمت اکسیژن است . این سیلیکون دی اکسید (sio2) است.
سنگ کوارتز یکی از فراوان ترین مواد معدنی موجود در سطح زمین است و خواص منحصر به فردی دارد که باعث شده است این سنگ یکی از مواد طبیعی مفید در سطح زمین به حساب بیاید.

 

سنگ کوارتز در چه مکان هایی یافت می شود؟

کوارتز بیشترین فراوانی و گستردگی در بین مواد معدنی موجود در سطح زمین را داراست. این سنگ در تمام نقاط جهان فراوان و موجود است. سنگ کوارتز در تمامی درجه های حرارت زمین تشکیل می شود و بیشترین فراوانی را در سنگ های آذرین ، متامورف و رسوبی دارند. کوارتز در برابر هوای مکانیکی و شیمیایی بسیار مقاوم است ، این دوام و مقاومت آن را تبدیل به سنگ معدنی اغلب کوهها و ساختار اصلی ساحل، رودخانه و ماسه بیایان می سازد.به طور کلی سنگ کوارتز در همه جا فراوان و با دوام است و در سراسر جهان یافت می شود.

موارد استفاده کوارتز چیست؟

سنگ کوارتز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی که دارد یکی از مواد طبیعی مفید در سطح زمین است. سنگ کوارتز دارای سختی هفت در مقیاس mohs است که همین مساله باعث دوام بالای آن می شود. سنگ کوارتز دارای خواص الکتریکی و مقاومت در برابر حرارت است که در محصولات الکترونیکی ارزشمند است. درخشش ، رنگ و زیبایی این سنگ باعث شده است به عنوان یک سنگ قیمتی به حساب بیاید و همچنین در صنعت ساختمان نیز کاربرد داشته باشد، که یکی از این کاربردها استفاده از این سنگ در تزئین ساختمان و همچنین صفحات کابینت و سایر موارد است.

 

 

انواع موارد استفاده سنگ کوارتز

 

استفاده از کوارتز در ساخت شیشه

فرایندهای زمین شناسی گاهی ماسه هایی را تشکیل می دهند که از دانه های کوارتز تقریبا ۱۰۰٪ تشکیل شده اند. این رسوبات به عنوان منابع خلوص شن و ماسه سیلیس شناسایی شده و تولید می شوند. این ماسه ها در صنعت شیشه سازی استفاده می شود. شن و ماسه کوارتز در تولید شیشه ظرف، شیشه تخت، شیشه مخصوص و فایبرگلاس استفاده می شود.
سنگ کوارتز در شیشه سازی

 

استفاده از کوارتز به عنوان یک ساینده

سختی بالا کوارتز، هفت برابر مقیاس Mohs، سخت تر از سایر مواد طبیعی است. به همین ترتیب مواد ساینده عالی است. شن و ماسه کوارتز و شن و ماسه سیلیس ریز خرد شده برای انفجار شن و ماسه، پاک کننده های تمیز کردن، سنگ زنی رسانه ها و شن و ماسه برای شن و برش و اره استفاده می شود.

استفاده از کوارتز به عنوان ماسه ریخته گری

کوارتز در برابر مواد شیمیایی و گرما بسیار مقاوم است. بنابراین اغلب به عنوان یک ماسه ریخته گری استفاده می شود. با دمای ذوب بالاتر از اکثر فلزات، می توان آن را برای قالب و هسته کار مشترک ریخته گری استفاده کرد. آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت بسیار زیاد از شن و ماسه کوارتز ساخته شده اند. شن و ماسه کوارتز نیز به عنوان یک جوش در ذوب فلزات استفاده می شود.

استفاده در صنعت نفت

شن و ماسه کوارتز دارای مقاومت بالا در خردشدن است. در صنایع نفت ، چاههای نفت و گاز را تحت فشار بسیار بالا در یک فرایند شناخته شده به عنوان شکستن هیدرولیک محور قرار می دهند. این فشار بالا سنگهای مخزن را شکست می دهد و دوغاب شنی به شکست تزریق می شود. دانه های خشک شن و ماسه بعد از فشار دادن باعث باز شدن شکاف می شوند. این شکستگی های باز جریان گاز طبیعی را در حفره چاه تسهیل میکنند.

 

 

استفاده از کوارتز به عنوان سنگ قیمتی

کوارتز یک سنگ قیمتی عالی است. سخت و با دوام است و صیغل درخشان را می پذیرد. انواع محبوب کوارتز که به طور گسترده ای به عنوان سنگ های قیمتی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: آمتیست، citrine، rose quartz و aventurine. آگات و یشم نیز انواع کوارتز با ساختار میکرو کریستالی است.

 

سنگ کوارتز یک سنگ قیمتی

 

موارد دیگر از کاربرد شن و ماسه کوارتز

شن و ماسه کوارتز به عنوان یک پرکننده در تولید لاستیک، رنگ و بتونه استفاده می شود. غلات کوارتز با دقت اندازه گیری شده به صورت غربال شده و شسته شده به عنوان رسانه های تصفیه و گرانول سقف استفاده می شود. ماسه های کوارتز برای کشش در صنایع ریلی و معدن استفاده می شود. این ماسه همچنین در تفریح در زمین های گلف، زمین های والیبال، زمین های بیسبال، جعبه های شن و ماسه کودکان و سواحل استفاده می شود.
یکی از شگفت انگیزترین خواص کوارتز، توانایی بلورهای آن در فرکانس دقیق ارتعاش است. این فرکانس ها بسیار دقیق هستند که می توان از کریستال های کوارتز برای ساخت ابزار دقیق نگهداری زمان دقیق و تجهیزاتی استفاده کرد که می تواند سیگنال های رادیویی و تلویزیونی را با فرکانس های دقیق و پایدار انتقال دهد.
دستگاه های کوچک استفاده شده برای این اهداف به عنوان “نوسانگرهای کریستال” شناخته می شوند. اولین نوسانگرهای کریستال در دهه ۱۹۲۰ توسعه یافت و فقط بیست سال بعد، دهها میلیون نفر از آنها برای تامین نیروی نظامی در طول جنگ جهانی دوم سالانه مورد نیاز بودند. امروزه میلیاردها کریستال کوارتز برای ایجاد نوسانگرها برای ساعت، ساعت، رادیو، تلویزیون، بازی های الکترونیکی، کامپیوتر، تلفن همراه، متر الکترونیکی و تجهیزات GPS استفاده می شود.
طیف گسترده ای از کاربردهای نیز برای بلورهای کوارتز نوری توسعه یافته است. آنها برای ساخت لنزهای مخصوص، پنجره ها و فیلترهای مورد استفاده در لیزر، میکروسکوپ، تلسکوپ، سنسورهای الکترونیکی و ابزار علمی مورد استفاده قرار می گیرند. مواد شن و ماسه ساحلی در حال حاضر مواد پیشرفته ترین دستگاه های الکترونیکی در جهان است

نیاز به کریستالهای کوارتز مصنوعی

در طول دهه ۱۹۰۰ تقاضا برای کریستال های کروی با کیفیت بالا به سرعت در حال افزایش بود که عملیات استخراج معادن در سراسر جهان قادر به عرضه آنها در مقادیر کافی نبود. خوشبختانه این نیاز در طول جنگ جهانی دوم به دست آمد و صنعت نظامی و خصوصی در حال کار بر روی روش های رشد کریستال های کوارتز مصنوعی برای برآورده ساختن نیازهای ویژه ای از استفاده نوری و الکترونیک بود.
امروزه اکثر بلورهای کوارتز که در اجزای الکترونیکی و ابزارهای نوری مورد استفاده قرار می گیرند، به جای تولید از معادن، در آزمایشگاه ها رشد می کنند. اکثر آزمایشگاه ها بلورها را با استفاده از روش های مبتنی بر فرآیند زمین شناسی فعالیت های هیدروترمال رشد می دهند. کریستال های مصنوعی در دماهای بالا از آب های بیش از حد که در سیلیس محلول غنی هستند، رشد می کنند. این کریستال های تولید شده را می توان در شکل ها، اندازه ها و رنگ هایی که نیازهای فرآیندهای تولید را دارند مطرح کند. هزینه رشد کریستالهای کوارتز مصنوعی با معادن رقابتی است و تنها محدودیت تولید در دسترس بودن تجهیزات رشد کریستال است.
تمامی موارد بالا را برای اشنایی بیشتر شما با سنگ کوارتز در این مقاله آوردیم تا آشنایی بیشتری با کوارتز پیدا کنید. ولی هدف اصلی ما در این مقاله توضیح موارد استفاده سنگ کوارتز در صنعت ساختمان و سنگ های تزئینی ساختمان از جمله نمای سنگ های ساختمان و یا صفحات کابینت است. به همین دلیل در زیر به توضیحاتی در مورد سنگ کوارتز و تفاوت آن با سنگ کورین و استفاده هرکدام از این دو سنگ پرداختیم که امیدواریم مورد قبول شما واقع شود.

 

 

سنگ کوارتز بهتر است یا سنگ کورین؟

سنگ کوارتز و سنگ کورین دونوع سنگ یکپارچه هستند که در حال تبدیل شدن به جایگزین mdf ، هایگلاس و … میباشند. سنگ کوارتز و سنگ کورین هرکدام ویژگی ها و معایب و مزایایی دارند که در این مقاله می خواهیم به آنها بپردازیم و این دو سنگ را از زوایای مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم. پس با گروه معماری دکورساز همراه باشید.
در زیر به چند نمونه از سوالاتی که معمولا مشتریان از ما میپرسند اشاره میکنیم و در این مقاله سعی میکنیم به آنها پاسخ دهیم.
کانتر و یا کابینت آشپزخانه خود را سنگ کوارتز یا کورین کنیم؟
الان سنگ کورین بیشتر مده یا سنگ کوارتز؟
تنوع رنگی سنگ کوارتز بیشتره یا سنگ کورین؟
و چندین و چند سوال دیگر که امیدواریم با مشاهده توضیحات زیر به پاسخ این سوالات برسید و بتوانید سنگ مورد نیاز خود را به درستی انتخاب کنید.

کوارتز و کورین

نصب آسان

برش و ترمیم در کوارتز بدلیل استحکام بالا کمی دشوارتر است. مجریانی که از تجهیزات پیشرفته استفاده می کنند مشکل آنچنانی با کوارتز ندارند. سنگ کورین از بابت نصب آسان تر میباشد و سنگ کوارتز از این بابت پیچیدگی های خاص خود را دارد.

 

 

درز در اتصالات

مایلید کناره ها و روی صفحه به هم پیوسته باشد؟
در کورین از چسب مخصوص استفاده می شود ولی در کوارتز کمی درزگیری مشکل است و به تخصص نصاب برمیگردد. در کوارتز اگر برش ها توسط دستگاه های پیشرفته صورت پذیرد و بصورت فارسی بر شوند، این مورد در کوارتز رعایت می شود، والا درز وجود دارد.

 

مقاومت خش

آیا در محیط شما احتمال خط و خش زیاد است ؟
خش یک مسئله نسبی است، پس قبل از انتخاب به نوع خشی که مد نظر شماست دقت کنید ، برای کورین در محل هایی که ممکن است دچار خط و خش شود استفاده نشود. ولی خطوط کورین با یک ساب اصلاح می شود و از این بابت نگرانی نداشته باشید.

 

ساب پذیری آسان

ساب پذیری در کوارتز به دلیل استحکام بالا کمی دشوار است. و احتیاج به سیستم های متفاوتی دارد. با کمک ماشین آلات و تجهیزات مناسب می توان ساب خوبی از کوارتز را نیز انجام داد.

 

سبکی

در حمل و نقل آن مشکلی ندارید؟
در هر دو حمل و نقل اسلب بصورت یک نفره امکان پذیر نیست. بعضاَ در کارگاه های پیشرفته کوارتز از جرثقیل سقفی استفاده می نمایند.

 

ترمیم آسان

آیا ممکن است کانتر شما خط و یا شکستگی جدی پیدا کند؟
کوارتز بدلیل وزن بالا و ناتوانی در ترمیم در محل، ترمیم دشواری دارد، ولی در کل کمتر دچار خط و شکستگی می شود.بعضاَ کوارتزهای معتبر که توسط مجری معتبر باشد، کمتر از کورین دچار شکستگی و یا خط می شود که حتی نیاز به ترمیم هم باشد. کورین از بابت ترمیم راحت تر بوده و از این بابت نسبت به کوارتز برتری دارد.

سنگ کوارتز و سنگ کورین

قابلیت خم و انعطاف

در کار شما خم وجود دارد ؟
از بابت خم و قابل انعطاف بودن کورین نسبت به کوارتز منعطف تر بوده و ایجاد خم در آن راحت تر میباشد.

 

تحمل وزن بسیار بالا

آیا کانتر شما وزن زیادی را قرار است تحمل کند؟
در تحمل وزن، زیرسازی بسیار تاثیر گذار است. از بابت تحمل وزن کوارتز نسبت به کورین برتری دارد ولی معمولا در زیرسازی کورین دقت بیشتری میکنند و از این بابت آن را مقاوم میکنند.

 

تنوع رنگی

آیا به دنبال رنگ های خاص هستید؟
در هر دو تنوع طرح و رنگ بالاست. تنوع در تولیدات داخلی بالاتر است،‌ زیرا هم موجود است و هم می توان سفارش طرح داد.

 

برشکاری و حکاکی

در پروژه خود خدمات حکاکی و سی ان سی نیاز دارید؟
کورین بدلیل ساختار مولکولی نرم تر براحتی زیر دستگاه های کار می شود. ولی کوارتز تنها ماشین آلات و تیغه های پیشرفته نیاز دارد.

 

ابعاد اسلب

به چه ابعادی از اسلب احتیاج دارید؟
بعضاَ ابعاد اسلب خام کوارتز حدود دوبرابر کورین است. در کورین از چسب و کنار هم درز کردن برای بزرگتر کردن اسلب استفاده می شود.

 

آنتی باکتریال

هم سنگ کورین و هم سنگ کوارتز آنتی باکتریال بوده و از این بابت با هم برابری میکنند.

 

ضد آب

هم سنگ کوارتز و هم سنگ کورین ضد آب بوده و تماس با آب مشکلی برای هیچ یک از آنها ایجاد نمیکند.

 

 

در این مقاله سنگ کوارتز و سنگ کورین را از بابت ویژگی های هریک با یکدیگر مقایسه کردیم و برتری و مزایای هرکدام نسبت به دیگری را بیان کردیم. امیدواریم توانسته باشیم در انتخاب نوع سنگ مورد نیاز شما برای کانتر و کابینت آشپزخانه خود به شما کمک کرده باشیم و راحت تر و آسان تر بتوانید محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید.

 

گروه معماری دکورساز با سال ها تجربه در زمینه طراحی ، ساخت و اجرای انواع کورین و سنگ کوارتز و با به کارگیری برترین متخصصین و استاد کاران در گروه خود و با استفاده از دستگاه های پیشرفته و مدرن و جدید امادگی اجرای هرنوع طرح و مدلی را در سراسر کشور با کیفیتی بالا و بی نظیر را دارا میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید.
  • ۰۲۱-۲۲۸۶۲۶۷۵ – ۰۲۱-۸۸۶۶۲۴۱۷ – ۰۲۱-۴۴۴۴۸۸۰۵

  • ۰۹۱۲۰۹۲۱۴۳۰ – ۰۹۱۲۲۲۰۶۸۳۲

گروه معماری دکورساز

دیدگاهتان را بنویسید